OV-chip

oktober 6, 2010

“Vanaf 1 oktober riskeer je een boete als je niet ingecheckt bent met je OV-chipkaart.” Of woorden van gelijke strekking las ik vanuit de tram op een reclamebord van het metrostation van de Zuid-as. Betekende dit nu dat je vóór die tijd niet ingecheckt hoefde te zijn? Waarschijnlijk wel, maar dat hadden ze natuurlijk niet verteld. Hou dan helemaal je kop, denk ik dan. Waarom moet ik met terugwerkende kracht vernemen dat ik al die tijd gratis met de metro had kunnen reizen, omdat niemand bevoegd was mij te bekeuren. Nu zult u zeggen: je moet toch sowieso inchecken, anders kom je niet door die draaideurtjes. Dat is waar, maar waarom, als het toch onmogelijk is om niet ingecheckt op een metroperron te komen, waarom ga je dan via reclameborden kenbaar maken dat ik tot 1 oktober niet ingecheck hoefde te zijn? Raadsels.

Eén ding is zeker: degenen die zich met de OV-chipkaart hebben bezig gehouden stonden niet bepaald vooraan toen God de hersencellen uitdeelde. Of de OV-chipontwikkelaars zijn een stel sadisten met een dubbele agenda. Misschien willen ze ons gek maken. Ik wil agressie in het Openbaar Vervoer niet goedpraten, maar ik vermoed wel dat de toename daarvan met de invoering van de OV-chipkaart te maken heeft. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat de hele zogenaamde verruwing van onze ooit zo tolerante maatschappij met de OV-chipkaart te maken heeft. Ik merk bij mezelf ook een toename van agressieve gevoelens sinds de invoering van de OV-chipkaart. En dat terwijl ik het soort vreedzame inborst heb waaraan de gemiddelde schildpad (een bijzonder vreedzaam dier, volgens mij) nog een puntje aan kan zuigen.

Het eerste wat je moet doen als je zo’n nieuw systeem ontwikkelt, is er voor zorgen dat die apparaten goed werken. Afgelopen zaterdag deed ik bij metrostation Burgemeester de Vlugtlaan een poging om op mijn OV-chipkaart zodanig op te laden dat ik met de fiets naar binnen mocht. Ik moest even wachten op een jongen, uit wiens mond ik al enige keren een welgemeend godverdomme hoorde glippen. ‘Ga maar eerst’, zei hij op een gegeven moment tegen mij. Ik legde mijn OV-chipkaart in het daartoe bestemde bakje. Ik drukte met mijn rechterwijsvinger (een wijsvinger van gemiddelde proporties) op de touchscreenknop ‘opladen’. Dat lukte. Vervolgens wil ik op de knop ‘reizen met fiets’ drukken, maar druk op het knopje daarboven.

Het touchscreen zit zo in elkaar dat je heel precies met je wijsvinger moet richten om op de goede knop te drukken. Dat was dus niet gelukt. Geen man overboord. Ik druk nogmaals op ‘reizen met fiets’. Maar eenmaal gekozen blijft gekozen, zo blijkt. Ik druk op ‘Stoppen’ en begin opnieuw. Nu lukt het me wel om juist te drukken, tot aan het einde, maar dan druk ik op ‘chippen’ in plaats van op het gewenste ‘pinnen’. Kon ik weer opnieuw beginnen. Inmiddels had zich achter mij een rij gevormd tot aan de ringweg en had ook ik een paar keer Onze Lieve Heer vervloekt. En dan heb ik het nog niet gehad over het gebrek aan werkende opladers door de stad. En ook niet over de eigenaardigheid dat ik in bussen van Connexxion, als ik geen opgeladen chipkaart bij me heb, nog steeds een strippenkaart moet aanschaffen, waarmee ik vervolgens niet mag overstappen op een voertuig van het GVB. En ik heb het ook niet over die veel te hoge, toeristenvijandelijke prijs van twee euro zestig voor een wegwerpchipje. Nee, ik heb het alleen maar over de hardware. Over die arrogante klotetouchscreen met z’n zelfgenoegzame voorkomen. De smerige hond.

Dit stukkie verscheen ook op AT5 en wel hiero.

4 Reacties to “OV-chip”

  1. Bob said

    Apple heeft ook touchscreens, dus die dingen zijn goed.

  2. Max J. Molovich said

    Ja, maar deze touchscreen is schuin en volgens mij is het glas dat ervoor zit iets minder schuin dan het touchscreen zelf, als je begrijpt wat ik bedoel. Het is in ieder geval vrij moeilijk om goed te richten.

  3. Max J. Molovich said

    Ik weet ook niet of het touchscreens heet. De NS heeft bijvoorbeeld ook touchscreenapparaten om kaartjes mee te kopen, die doen het wel naar behoren. Je hebt de juiste voeling met de touchknoppen. Maar bij de touchscreens van de OV-chipkaart moet je gokken.

  4. BTY said

    Ik hoop dat je ook nog aandacht gaat besteden aan het verschil in prijs in vergelijking met een strippenkaart, want volgens mij worden we aardig genaaid!

Geef een reactie

