Kastanjeboom

augustus 25, 2010

Anne Frankboom

“Ik ben maar een eenvoudige kastanjeboom. Hoe oud ik geworden ben, schijnt niemand te weten. Ikzelf weet het ook niet. Ik kan mij het palingoproer nog herinneren. Of niet zozeer het oproer zelf, maar vooral de opwinding erover. Het gepraat in de tuinen. Tussen het oproer en mij stonden de huizen waarvan ik de achterkant zag. Ik hoorde gedempt geschreew in de verte. Je voelde dat er iets gaande was. Maar ik hoorde toch vooral de vogeltjes die op mijn takken onverstoorbaar verder floten, het geschraap van de rupsen die over mijn huid kropen, het geruis van mijn eigen bladeren.

Er is talloze keren tegen mij aangepist. Men heeft de liefde tegen mij bedreven. Men heeft elkaars namen in mij gekerfd. Er zijn hutten in mij gebouwd. In de herfst veegde men mijn bladeren bij elkaar en raapte men mijn kastanjes. In de zomer zocht men mijn schaduw op.

Verder heb ik vooral naar binnen gekeken. Ik hield het meest van de dagelijkse dingen. Iemand die een kop koffie dronk en de krant las. Iemand die voor het raam stond te gapen. Een man die naast zijn vrouw op de bank plaatsnam en gedachteloos haar haren rond zijn vingers wond. Twee geliefden die zwijgend naar mij keken en bijna tranen in hun ogen kregen. Ja, ook dat kan ik mij goed herinneren. Ik weet wat er gebeurd is.

Mijn laatste jaren waren een klucht. Een hele slechte klucht. Zo’n klucht waarin constant deuren open en dicht gaan en elke open- of dichtgegooide deur een nieuw misverstand opwerpt. Men had mij uit mijn lijden moeten verlossen, maar o nee, men wilde mij niet laten gaan. Honderden gekken heb ik om mijn heen moeten dulden. Boomknuffelaars, boomfluisteraars, boomschreeuwers. Ik werd met knoflook ingesmeerd, een sjamaan uit Zaandam heeft mijn wortels uitgerookt om de demonen te verdrijven. Uiteindelijk kreeg ik een stellage. Men was er 100% zeker van dat die stellage het zou houden.

Ik had mij erbij neergelegd. Als je zo’ anderhalve eeuw lang op dezelfde plek staat, maak je je nergens meer druk om. Ook al word je vernederd waar je bij staat. Maar afgelopen zondag keek ik op diverse televisies naar Zomergasten en zag de bekende cineast Paul Verhoeven over zijn doodsangst vertellen. De onverdraaglijke idee dat alles ophoudt. Hij liet beelden zien van melkwegstelsels die in elkaar schoven en elkaar kannibaliseerde. Alles gaat kapot. Hij vond het onverdraaglijk. Maar bij mij ging het licht aan. Fuck it, dacht ik. Ik ben hier lang genoeg geweest. De volgende dag stormde het en ben ik gegaan. Met veel kabaal.

Ik begrijp het wel dat de mensen zo’n drukte over mij maakten. Het is niet te bevatten dat ze een 15-jarig meisje het leven afpakken. Het is niet te bevatten dat ze de levens van heel veel 15-jarige meisjes hebben afgepakt. En als dan één zo’n 15-jarig meisje over een oude boom schrijft die haar troost biedt, dan doet het pijn om mee te moeten maken dat ook die boom verdwijnt. Dan wil je koste wat kost die boom behouden. Omdat die boom een tastbaar bewijs is dat zij ooit heeft geleefd, heeft gevoeld, heeft liefgehad. En als die boom verdwijnt, verdwijnt dat tastbare bewijs. En daarmee verdwijnt dat 15-jarige meisje ook weer wat meer. Dan is haar bestaan weer wat verder uitgewist. Dan hebben haar moordenaars nog een beetje meer gewonnen.

Maar zo moet je dat niet zien. Ik ben niets meer dan een eenvoudige boom, lieve mensen. Mijn tijd is op. Al lang eigenlijk. Maar in de woorden van het meisje dat ze hebben vermoord, daarin blijf ik leven. En elke keer als iemand de woorden van dat meisje leest, bestaan wij weer en zijn wij in de kracht van ons leven.”

Aldus sprak de Anne Frankboom tot mij in een droom.

(Dit stukkie verscheen ook op AT5.nl en wel hier.)

22 Reacties to “Kastanjeboom”

  1. Rigo Reus said

    ‘Twee geliefden die zwijgend naar mij keken en bijna tranen in hun ogen kregen’ …. dit verwijst ergens naar, vast. Maar naar wat? Of is het te particulier? Die een-na-laatste alinea, (‘Ik begrijp het wel..’) die is erg goed. Die is erg goed.

  2. Molovich said

    Het verwijst naar een van de drie (of waren het er vier?) passages waarin de kastanjeboom voorkomt.

  3. Molovich said

    Op 23 februari 1944 schreef Anne Frank: „Wij keken alle twee naar de blauwe hemel, de kale kastanjeboom aan wiens takken kleine druppeltjes schitterden, naar de meeuwen en de andere vogels die in hun scheervlucht wel van zilver leken. Dat alles ontroerde en pakte ons alle twee zo, dat we niet meer konden spreken.” http://www.limburger.nl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100823/ANPNIEUWS01/100829870/1056

  4. Rigo Reus said

    15 Jaar (of jonger toen?) en dan zo schrijven, mooi.

  5. George L.R. said

    Een kastanjeboom kan ongeveer 250 à 300 jaar oud worden. Dus eigenlijk is deze boom nog relatief jong gestorven. Zo’n 50 jaar in mensenjaren. Net voor zijn pensioen zeg maar. Hij wilde net ook eens een boek gaan schrijven. Maar het was te laat. Gestorven door een lasfout. “niet lekker zo hè”, zei een lasser die toevallig in de buurt was na het vallen van Kastanje “ja, dat zie je zo, 220 voltjes. Niks geen 360-las. Nee, dit houdt hoogstens tot windkrachtje 4.” ik denk dat het een aanslag is geweest. Van de buurt. Ze waren doodsbang dat die enorme houtmassa door de gevel zou rammen. En toen ging het waaien. De buren hadden die avond ervoor al veel geheim contact gehad. De wind stond precies goed. En de oorzaak, daar werd goed over nagedacht, werd een lasfout van 220 volt. En zo kreeg Kastanje hetzelfde lot als Anne. Verguist en in stukjes gehakt.

  6. Molovich said

    Ja, dat zou zomaar kunnen. Maar als je zo makkelijk knakt, moet je volgens mij vrij rot zijn van binnen. De kastanje was doodziek.

  7. George L.R. said

    Hij knakte door een lasfout. Niet door zijn rotheid. Bovendien kan een rotte boom geen groene bladeren maken. Hij had wel de bekende kastanjeziekte, maar dat kan genezen (u heeft misschien wel eens zo’n ingepakte boom gezien en nee niet Christo). U weet Molovich dat een stellage tot grootse dingen in staat is. Hij had alleen niet door een lasfout van mijn kop moeten knallen waardoor mijn nek als een vallende kastanjeboom naar beneden viel en ik terstond het leven moest laten.

  8. Molovich said

    Ik dacht altijd dat ze zo’n boom inpakten omdat ie het koud had. Het leek mij aanstellerij. Maar goed, ik weet ook helemaal niks van bomen.

    Maar goed: als ik het goed begrijp is de stellage vanwege eenlasfout geknapt, waardoor er een dusdanige drukverschuiving plaatsvond dat ook de boom het leven liet. Alsof je iets heel lang heel stevig vasthoudt en dan ineens loslaat. Hoe komt u aan die informatie?

  9. Dat stond in de Trouw:

    Constructie rond Anne Frankboom deugde niet!
    De stalen constructie die de Anne Frankboom overeind had moeten houden was amateuristisch gelast. Dat zei een professionele lasser dinsdagochtend op Radio 1. Door harde rukwinden bezweken de constructie en de boom maandag rond 13.30 uur.

    Een verslaggever liep de lasser, Piet Koelega Linthout, bij de omgevallen boom tegen het lijf. De lasser concludeerde dat de constructie is gelast met een ‘huis-, tuin- en keukenapparaat’ van 220 volt. Om een boom die wind vangt tegen te houden, had volgens hem een lasapparaat van 380 volt moeten worden gebruikt, waarmee dieper kan worden gelast.

    De lasnaden zaten volgens Koelega Linthout lang niet diep genoeg. De boom had volgens hem mogelijk nog overeind gestaan als een beter lasapparaat was gebruikt.

  10. Molovich said

    Sjongejonge. Amateurs! De schuldige huis-, tuin- en keukenlasser is reeds aan de hoogste kastanjeboom geknoopt, neem ik aan?

  11. Molovich said

    Maar goed, ik blijf bij m’n verhaal. De kastanje was levensmoe. Kastanjes zijn nuchtere bomen, die houden niet van gedoe. En gedoe, dat was er de laatste jaren nogal rond deze kastanje, die als lijfspreuk ‘aan mijn lijf geen polonaise’ bezigde.

  12. George little river said

    Waarschijnlijk zo’n Amsterdammer, je kent ze wel, die op alles zeggen ‘ohhh, dat regelen we even mevrouwtje’. Zo’n kreetklusser: SJanus, Al gebeurd voordat ’t gedanus. En die kwam ongelooflijk overtuigend vertellen dat hij dat wel even zou lassen. Van ‘Ja, dat snap ik, moet wel driehoekslasje zijn, ja, want het zou toch zonde zijn he, zo’n boom, zo’n mooi oude boom, weet je wat, ik heb toevallig nog een toppertje van een lasmachientje achterin liggen en ik begin meteen, want je weet het nooit he, de storm komt uit de kleinste gaatjes haha, ja mevrouw, we kunnen het maar beter voor zijn niet? En u weet: Sjanus, al gebeurd voordat het gadanus’. En zo geschiedde het. Hij scheurde in zijn Chevrolet naar de Gamma, kocht daar voor 80 euro een mooi lasmachientje en ging, na een paar biertjes bij De Trabalour, ijverig aan de slag. En dat die boom later wat last had van Sjanus zijn constructie, ach, daar had Sjanus niet zo’n moeite mee. Met zijn dertig ruggen in zijn achterzak en het Gamma-machientje in de kattenbak heeft Sjanus het vliegtuig naar verre oorden genomen om daar eens heerlijk een jaartje bij te komen van zijn wonderlijk verrichtingen.

  13. George little river said

    Afgezien van de Wilde Kastanje zijn kastanjes zeker zeer nuchtere bomen.

  14. Molovich said

    Wat een smerige hond, die Sjanus.

  15. Molovich said

    Ja, wilde kastanjes zijn vrij grillig, heb ik mij laten vertellen. En vaak emotioneel labiel.

  16. Kippfest said

    Denk eens aan al die eindeloze bomen die hun leven hebben gegeven voor dat dagboek in 500.000 verschillende drukken uit te brengen, he, DENK DAAR MAAR EENS AAN!

  17. Molovich said

    Ik denk er nu aan. Niet. Te. Bevatten.

  18. Ellen said

    Waarom hebben ze Irene von Lippe Biesterfeld er niet bijgehaald?

  19. Rigo Reus said

    Was haar aanwezigheid niet bij een andere ter aarde bestelling, of een voorbereiding daarop, gewenst?

  20. Oud Zeikwijf said

    “Niet. Te. Bevatten.” Paddystijl!!

  21. Molovich said

    Paddy heb dat gewoon van Dave Eggers gejat. A heartbreaking story of staggering genius zit daar vol mee. En toevallig weet ik dat Paddy penningmeester, voorzitter en enig lid is van de Onofficiële. Noord-Hollandse. Dave. Eggers. Fanclub.

  22. Oud Zeikwijf said

    o.

    Maar voor mij is het en blijft het Paddystijl.

Geef een reactie

