Grandaddy

augustus 20, 2010

Admiral Radley

Dat de band Grandaddy niet meer bestaat is een van de grootste jammerheden uit de moderne popgeschiedenis. Het sympathieke geitencollectief uit Californië maakte de mooiste dromerige liedjes sinds, ja sinds wat eigenlijk? Sinds mensenheugenis denk ik. Sinds Odysseus zich aan de mast van zijn tallship liet vastbinden om gezang van sirenes te kunnen weerstaan. Sinds Brian Wilson voor het eerst naar Rubber Soul luisterde en onder zijn dekbed, met een zaklamp, op zijn eigen gemaakte banjo, de liedjes van Pet Sounds componeerde.

(Over eigen gemaakte banjo’s gesproken: gisteren heb ik voor het eerst naar Stil Leven van de weemoedige Rotterdamse liedjesknutselaar Goslink geluisterd. En ik raad u aan dat ook te doen. Goslink maakt de mooiste dromerige liedjes [met prachtige teksten, dat ook nog eens] sinds, ja, sinds Grandaddy eigenlijk.)

Terug naar Grandaddy. Hoe die gruizige gitaren het grindpad vormden voor de ijle stem van John Lytle! En hoe die dwarrelende synthesiserriedeltjes je oren in kwamen zeilen, je trommelvlies kietelden, je buis van Eustachius streelden, en vervolgens verdwaalden in je labyrinth, om daar een kleine eeuwigheid in rond te blijven zweven. Ja, dat was mij wat. Hoeveel bands hebben er nu zulke ontroerende nummers geschreven als Grandaddy over Jed, de dichtende humanoid die zichzelf dood zoop?

Ik heb ze ooit nog gezien. In de Melkweg. Samen met een vriend en een vriendin was ik daar. Die laatste kwam een ex-vriend tegen die nog steeds niet over de breuk heen was, en dat terwijl nota bene hijzelf vreemd was gegaan met haar tweelingzus. Dacht er twee voor de prijs van één aan de haak te hebben geslagen. Het hele concert lang zag ik die ex-vriend in de oor van zijn ex-vriendin klagende woordjes miepen. Je zag het aan zijn hoofd, je zag het aan haar hoofd: die hadden allebei een verschrikkelijke tijd. Zij probeerde zich nog wel op Grandaddy te concentreren, hij had net zo goed een concert van Frans Bauer kunnen bijwonen. Niet veel later ging Grandaddy uit elkaar. Of misschien wel veel later. Ik weet niet meer wanneer ik dat concert heb gezien. Nu ik erover nadenk, volgens mij heb ik dat concert nog in de 20e eeuw gezien. Dus duurde het wel degelijk nog eventjes voordat Grandaddy uit elkaar ging.

Grandaddy is niet meer, maar Jason Lytle is terug. Met Admiral Radley. Het eerste nummer, I Heart California, is als plaatsnemen in een warm bad met lekker veel fluffig badschuim. De rest van het album klinkt ook lekker. De geest van Grandaddy is overduidelijk aanwezig, maar het is allemaal iets minder buitenaards, iets minder dromerig, iets minder met-beide-voeten-net-boven-de-grond.

2 Reacties to “Grandaddy”

  1. Rigo Reus said

    Ah Max, als je vindt dat ik Chimsky teveel aandoe, dan zeg je het maar. Grandaddy, ik vond het zo zonde dat die band ermee ophield. Die weemoedige sfeer die over al (en ik heb ze allemaal, ook Sumday en Coctrete Dunes)hun platen hangt. Laten we de soloplaat van Jason Lytle (Yours truly, the commuter 2009) trouwens niet vergeten. En ik zag ze ook een keer live. Maar dat was een beetje pijnlijk. Had twee mensen enthousiast gemaakt om mee te gaan. Bleek The Willard Grant Conspiracy in hun voorprogramma te spelen – en waren die lui goed! En daarna kwam Grandaddy op, ai, de electronica haperde, en ze waren lang niet zo goed als op hun platen. En ik me maar verontschuldigen, janee, ze behoren heel goed te zijn – Grandaddy, weggespeeld door the Willard Grant Conspiracy. Maar mooi dat Admiral Radley er nu is.

  2. Molovich said

    Maar de Willard Grant Conspiracy, dat is ook een tough act to follow. Had Grandaddy wel hun planten meegenomen?

Geef een reactie

