De Nederlandse Spoorwegen

juli 13, 2010

Vakantie

Het hoogtepunt uit de Nederlandse architectuurgeschiedenis, Hoog Catharijne, heeft zijn beste tijd gehad. Zo meende ik te mogen opmaken uit alle plassen water die zaterdagavond verspreid door de sympathieke overdekte Utrechtse koopgoot lagen.

Het had flink geregend, gedonderd en gebliksemd, dat hadden mijn lief en ik, die op een huwelijksfeest op de Oude Gracht waren geweest, wel meegekregen. Maar zo erg? Ja, zo erg dus. Niet alleen Hoog Catharijne had een opdoffer gehad, ook het ganse Nederlandsche spoorwegennet lag plat, zo bleek bij aankomst in de vertrekhal. Bosjes gestrande reizigers zaten gelaten tegen de gesloten luiken van de Burgerking en de Bruna. De borden lieten niks dan leegte zien. Er zou die nacht, zoveel werd in één oogopslag wel duidelijk, geen trein meer Utrecht verlaten.

Terug naar het huwelijksfeest. Uiteindelijk bleken wij bij de bijzonder aardige baas van mijn lief te kunnen overnachten. Hij woonde in Oog in Al, een stukje Utrecht dat grootheden als Marco van Basten (voetbal) en Jochem Uytenhage (schaatsen) had voortgebracht. De man was vader van vijf (5!) blonde dochters van rond de twintig, een situatie waarbij ik mij, als vader van een tien maanden oude zoon die bij zijn oma van moeders kant sliep, werkelijk niks kon voorstellen. Het leven is toch een wonderbaarlijk iets.

De volgende dag liepen wij in een fraai ochtendzonnetje terug naar het station. Daar aangekomen bleek de trein naar Amsterdam over een half uurtje te vertrekken. Prachtig getimed, al zeiden we het zelf. Wij namen een koffie bij Starbucks (waar ze alle koffie in mokken schenken, iets waar ik het nut maar weer eens niet van begrijp, koffie is geen kamillethee, lieve mensen van Starbucks, en ook geen warme chocolademelk met slagroom). Toen wij een kleine twintig minuten later weer de stationshal in liepen, bleek de trein die wij dachten te zullen nemen van het bord te zijn verdwenen.

Wij liepen naar een informatiepunt waar een medewerker van de NS niet begreep dat de man die hij tegenover zich had doof was en om een briefje vroeg. “I not understand”, zei de man van de NS. Hij hield zijn handen met opgerichte handpalmen vlak naast zijn heen en weer schudende hoofd. Zijn wenkbrauwen stonden hoog. Zijn mond als een omgekeerde kano.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie ook dacht dat de dove helemaal niet doof was maar een Engelsman die onder de drugs zat. Hij maalde maniakaal met zijn kaken, slaakte onverstaanbare kreten uit en zijn ogen puilden uit hun kassen. Maar toen de man naar een andere NS-man liep en middels universele mimiek uitlegde dat hij pen en papier nodig had, viel bij mij het kwartje. Bij de nieuwe NS-man ook, die pakte pen en papier en gaf dat aan de dove. Doof en aan de drugs. Het is wat. Wij stonden inmiddels bij de andere NS-man, die ons wist te vertellen dat er helemaal geen treinen uit Utrecht naar Amsterdam reden. We konden het beste via Den Haag gaan.

Aangezien zijn omgang met de dove man ons had doen twijfelen aan zijn intelligentie, besloten wij een second opinion aan te vragen bij de NS-man die wel begreep dat de dove man doof was. “Amsterdam?”, zei hij, “Kun je het beste bereiken door via Hilversum te gaan. Moet je in Duivendrecht overstappen op de metro.” Prima tip. Om acht over tien zou de trein richting Hilversum vertrekken vanaf perron 3. Wij gingen naar de wc.

Toen we de wc uitkwamen was de trein richting Hilversum ook al van het bord verdwenen. Je kon nu naar Zürich vanaf perron 3. Wij weer naar een andere informatiebalie. “Zekerheid?”, hoorde wij een vrouw van de NS zeggen met een stem die naderende overspannenheid verried. “Zekerheid? Wat is zekerheid? Niets is zeker. Voor hetzelfde geld slaat de bliksem straks weer in en dan ben je weer terug bij af.” Laten we haar maar niks vragen, dachten wij. En stelden onze vraag aan een NS-medewerker naast haar: “Hoe komen we het beste in Amsterdam?”
“Niet”, antwoordde hij, triomfantelijk bijna.
“Ook niet via Hilversum?”, vroeg ik.
“Hilversum?”, zei hij verbaasd, “nee hoor. Alle spoorwegen naar Amsterdam zijn dicht.”
“En via Den Haag kan ook niet”, vroeg mijn lief.
“Den Haag zou eventueel kunnen”, zei de man, “maar dan ben je anderhalf uur verder.”
“Maar dan zijn toch niet alle wegen naar Amsterdam dicht”, zei mijn lief.
“Den Haag heeft een andere aanvliegroute”, zei de man, “die is wel open.”
“Kun je niet via Hilversum en dat je dan in Duivendrecht uitstapt”, vroeg ik.
“Ja, maar dan ben je in Duivendrecht, niet in Amsterdam”, zei de man.
“Maar dan kunnen we toch verder met de metro”, zei ik.
“Dat zou eventueel wel kunnen”, zei de man terwijl hij een en ander intikte op zijn apparaatje. “Oh nee”, zei hij, “de trein naar Hilversum rijdt ook niet.”

Wij besloten de sprinter naar Den Haag te nemen. Duurt even, maar dan heb je ook wat. Als je de groeikernen rond Utrecht voorbij bent, rijd je langs volgroene weilanden waarin koeien vredig staan te grazen of de schaduw van een boom hebben opgezocht. Hier en daar een boerderijtje, slootjes blinkten in de zon. Ik werd er zowaar zeer gelukkig van. Binnen in de trein zat het vol met Limburgse families. Een Venloos meisje van een jaar of veertien vertelde dat ze een vriendje van negentien uit Hardewijk had. “Netjes”, zei een oudere vrouw, naar ik aanneem niet haar moeder.

Ga ik nu een paar weken op vakantie (zie foto).

Advertenties

4 Reacties to “De Nederlandse Spoorwegen”

  1. Horst said

    Fijne vakantie, Max.

  2. Rio Reus said

    En als Bram Som zoveel profijt had van zijn kniekousen op de 800 meter, waarom zou zoiets dan niet werken bij bloggers?

  3. Rigo Reus said

    Oeps! Toch twijfel over dragen steunkousen.
    BARCELONA – Bram Som zal zijn vier jaar geleden in Göteborg veroverde Europese titel op de 800 meter deze week in Barcelona niet verdedigen. De regerend Europees kampioen heeft zich dinsdag ziek afgemeld voor de EK.

  4. Muralitharan said

    “Het leven is toch een wonderbaarlijk iets”. Jessica Durlacher had het niet beter kunnen zeggen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: