Wesley bidt

juni 24, 2010

Wesley Sneijder luchtkust zijn geliefde

Wesley Sneijder drukte zijn telefoon uit. Ze hadden net stomende telefoonseks gehad. Wesley had nog gevraagd of God dat wel goed vond, maar volgens Yolanthe was dat nu net het mooie van het katholieke geloof: alles kon, zolang je maar berouw toonde. Dus waren ze, zoals altijd, geëindigd met een dankbetuiging aan Onze Vader Die In De Hemelen Zijt.

Het was stil op de hotelkamer. De televisie stond aan, het geluid stond uit. Een herhaling van Donovan die een potje stond te janken voor de camera. Het schijnsel van de televisie flakkerde tegen de gordijnen. Ze hadden het nog even over Johan Derksen gehad. Wesley was weer zo kwaad geworden. Maar Yolanthe had op hem ingepraat. Je leest toch zo graag comics over superhelden, had ze gezegd. Zo moest hij zijn verhouding met die sigaren rokende zwaffelsnor zien. Hij, Wesley Sneijder, hij was de superheld, de redder des vaderlands, de jongen die het meisje kreeg. En Derksen was zijn jaloerse plaaggeest. Je hebt nu eenmaal een plaaggeest nodig om tot grote hoogten te kunnen stijgen. Zoveel liefde als zij voor elkaar voelden, dat had tegenwicht nodig. Om het evenwicht in het universum te behouden. Dat had Yolanthe gezegd.

Wesley keek naar het bidprintje van Maria. Ze had een blauwe mantel om. Hetzelfde blauw dat Yolanthe zo goed stond. Ze leek wel een beetje op haar. Maria had baby Jezus op haar schoot, die twee vingers omhoog hield. Alsof iemand hem van een leugen beschuldigde maar hij, door twee vingers op te steken, bezwoer dat het waar was. Het bleef vreemd, dat dat jongetje op Maria’s schoot, tegelijkertijd God was die haar had bevrucht. Het zoontje was zijn eigen vader. Het kan niet. Maar, dat had Zanetti hem uitgelegd, dat was nu precies het wonder. Niet te begrijpen, en daarom juist waar. Het onderstreepte de ongrijpbare aard van de enige waarheid, die nu eenmaal niet te bevatten is en altijd een mysterie zal blijven. Net zoals de hostie die het lichaam van Jezus werd tijdens de eucharistie. Het kon niet en daarom was het zo.

Net als zijn liefde voor Yolanthe. Ook dat kon niet en was toch zo. Even ongrijpbaar als waar. Vanaf het moment dat zij in die parkeergarage hadden staan zoenen, huppelde hij door het leven als iemand die het licht had gezien. Hij had het licht ook gezien. Het licht heette Yolanthe. Zij was de weg, de waarheid en het leven. Haar moest hij volgen. Wesley pakte zijn rozenkrans vast. Wees gegroet Yolanthe, vol van genade. Gij zijt de gezegende onder de vrouwen. En gezegend ben ik, uw minnaar en tegelijkertijd de vrucht van uw schoot. Zonder uw schoot was ik nergens. Laat mijn voeten uw bestaan eren.

12 Reacties to “Wesley bidt”

  1. Horst said

    Tjeee… zo veel diepgang had ik nooit achter Wesley gezocht. Bewijst maar weer dat het katholicisme het ware geloof is.

  2. Rigo Reus said

    Je telefoon uitdrukken na de seks, dat vond ik wel een goeie vondst. Over geloof en wonderen gesproken, las afgelopen week in Trouw nog een citaat van Gerard Reve. Hij schijnt tegen een schoolkranredacteur, aangaande de kwestie of God nou wel of niet echt bestond, gezegd te hebben: “Ach, bestaan, bestaan, zoiets heeft God toch niet nodig”

  3. oz said

    het beste dat ik in tijden over god heb gehoord.

  4. Max J. Molovich said

    Geinig dat je dat zegt, Rigo, want het godsbeeld van Wesley heb ik min of meer van Gerard Reve geleend. Die zegt het allemaal wat eloquenter, en Reviaanser, maar volgens mij komt het ongeveer op hetzelfde neer.

  5. Ben said

    Puur W.G. van der Hulst,als je het mij vraagt.

  6. Molovich said

    Dat klinkt als een belediging.

  7. @Ben – W.G. van der Hulst was griffo. Wesley en Yolanthe zijn paaps.

  8. oz said

    OMG het is dus waar! Ik dacht de hele tijd dat Molo dat verzonnen had!

  9. Molovich said

    Ik verzin zelden iets.

  10. Rio Reus said

    En moet nu toch ‘ns de betekenis van eloquent opzoeken.

  11. Max J. Molovich said

    Wie? Ik?

  12. Rigo Reus said

    Nee ik, ik heb het net opgezocht omdat ik niet wist wat het betekende.

Geef een reactie

