Gerard Joling nieuwe paus

maart 29, 2010

Gerard Joling nieuwe Paus

Gisteren, rond een uur of vier tijdens de wekelijkse zondagmiddagborrel van het Vaticaan, heeft Paus Benedictus XVI besloten onmiddellijk na zijn jaarlijkse Paas-toespraak (ergens volgende week, red.) zijn functie neer te leggen. Dit vanwege de aanhoudende kritiek op de Rooms-katholieke Kerk naar aanleiding van de schandalen rondom het structurele misbruik van haar jongste schaapjes. Omdat de huidige plaatsvervanger van God op aarde voor niemand binnen de Katholieke Kerk zijn hand in het vuur durft te steken, heeft Benedictus buiten de kerk gezocht naar een waardige opvolger. In al zijn wijsheid heeft de paus voor Gerard Joling gekozen.

De sympathieke volkszanger was aangenaam verrast toen hij het nieuws ontving: “Vanochtend zat ik lekker in mijn zijden pyjama aan de keukentafel een kop Turkse rooibosthee te drinken toen er ineens een duif tegen m’n raam vloog. Hartstikke dood. Dus ik naar buiten. Zat er een briefje aan z’n rechter pootje, waarop stond: ‘Ik stop met paus zijn. Zou jij het van me willen overnemen. Groet, Benedictus XVI.’ Dus ik denk bij me eigen, wat zijn dat voor een rare praktijken. Dan pak je toch de telefoon even? Afijn. Pak ik m’n eigen telefoon. Bel ik met het Vaticaan. Met heel veel moeite krijg ik Benedictus dan te spreken. Dus ik zeg tegen Benedictus, ik zeg: Wat maak je me nou? Als je zoiets wil vragen, kun je toch bellen. Vond ie te duur. Helemaal naar Nederland bellen. Dus ik zeg: Nou, lekker ben jij. En nu ik jou wel bellen. Dacht je dat het voor mij gratis was? Nee, dat dacht ie niet, maar ik had toch ook een postduif kunnen sturen. Dus ik zeg: Nou wordt ie mooi. Die duif van jou vliegt zich te pletter tegen mijn pas gewassen ramen, en dan moet ik zeker een nieuwe postduif regelen. Hoe weet ik nu hoe dat werkt? Ik heb dat trouwens nooit begrepen. Hoe weten die duiven nu waar ze naartoe moeten? Hoe heeft deze duif de weg naar mij gevonden? Benedictus wist het ook niet zeker. Hij vertrouwde altijd op God. Doet ie met alles. Had ie ook met heel die kindermisbruikaffaire gedaan.”

Weet Joling ook waarom de paus hem heeft aangewezen als zijn opvolger? Joling: “Dat was het hem nu juist. Hij had nog nooit van me gehoord. Hij had z’n duif eigenlijk naar Gordon gestuurd. Gênant hoor. Maar toen hij dankzij de wondere wereld van Google zag wie ik was, werd hij gelijk enthousiast, met name nadat hij op foto’s had gezien dat hij en ik een zelfde gevoel voor decorum erop nahouden. We hebben een soortgelijke kledingsmaak. Dat schijnt toch het belangrijkste te zijn.”

Is Joling niet bang dat het niets voor hem is, het is toch een flinke carrièreswitch. Joling: “Het is natuurlijk niet mis, dat besef ik bijzonder goed. Maar ik ben er klaar voor. Het winnen van de Soundmixshow, het jarenlang ploeteren in kleine zaaltjes, de dood van Pim Fortuyn, het succes van de Toppers, mijn ruzie met Gordon, mijn contract met Remia, de tegenvallende kijkcijfers van Move Like Michael Jackson, het vertrek van Patricia Paay bij SBS… Als je er objectief naar kijkt, is het niet meer dan logisch dat ik nu de plaatsvervanger van God op aarde ga worden. Ik was bovendien wel weer toe aan een nieuwe uitdaging. En hoe moeilijk kan het nu zijn? Alsof God zelf zo veel doet.”

De nieuwe paus moet nog wel goedgekeurd worden door een stel kardinalen die dan witte rook door een schoorsteen laten kringelen. Maar aangezien Benedictus XVI over al die kardinalen wel iets belastend weet, moet dat geen probleem vormen.

9 Reacties to “Gerard Joling nieuwe paus”

  1. […] Wapenscan (40) Steeph Ministry of TruthGerard Joling nieuwe paus29-03-2010 om 15:09 door CarlosGerard Joling nieuwe pausGerard Joling, paus, tongue in cheek, Waan v/d Dag Terug naar het blog 0 Reacties Naar […]

  2. Komt alles weer op zijn ‘pootjes’terecht.

  3. Rigo Reus said

    Dichter des Vaderlands Ramsey Nasr over de RK schandalen
    Broeders van liefde

    Probeer het eens. Je neemt een kind op schoot
    zo’n ding dat nog doorschijnend is en broos
    liefst blind of doof. Geslachtloos bijna.
    Het zit daar maar, een zuiglam voor het oog.

    Pak nu het hoofdje. Leid het zacht omlaag
    tot aan de uitgang onzer naastenliefde.
    Schuif het, prop het erdoor desnoods, niet bang zijn.
    Vandaag mag het. Er zijn geen ouders bij.

    Dit is de kracht van elk geloof.
    Te groot om te bevatten stoot het vroeg of laat
    tot daar waar wij ons soeverein nog dachten.

    Ze zeggen: God werkt slechts met onze handen.
    Wel God, dit kun je dan: een kind van acht
    mishandelen en jaar na jaar verkrachten.

    Ramsey Nasr

  4. Rigo Reus said

    Leuk stuk. “En hoe moeilijk kan het nu zijn? Alsof God zelf zo veel doet.”

  5. Molovich said

    Tjonge. Die Dichter des Vaderlands van ons. Die laat er geen gras over groeien. Een sonnet nog wel.

  6. […] Gerard Joling nieuwe pausChimpsky.nl […]

  7. Mooi stuk weer, Max! En dat sonnet líjkt alleen maar op een sonnet. Het is een slecht gedicht

Geef een reactie

