Gerd Leers over Gerd Leers

maart 24, 2010

Maandagavond zat ik een beetje verveeld naar Nova te kijken toen daar ineens Gerd Leers op m’n scherm verscheen. Het was het tweede deel uit een tweeluik waarin ‘De nacht van de val van Gerd Leers‘ werd gereconstrueerd, de nacht dat Gerd Leers vertrok als burgemeester van Maastricht.

(Die nacht duurde volgens mij tot een uur of tien ’s avonds, dus strikt genomen kunnen we niet over een nacht spreken, maar goed, dat zal wel iets met traditie te maken hebben dat ze het toch de nacht van Gerd Leers noemen. Bovendien: De avond van de val van Gerd Leers klinkt meer als een avondvullende benefietvoorstelling, vol met plaatselijke artiesten, die Gerds vertrek al zingend betreuren)

Gerd was tijdens zijn ambtstermijn veelvuldig in het nieuws gekomen dankzij zijn even daadkrachtige als onorthodoxe aanpak van lokale problemen zoals drugstoerisme en belastingontduikende woonwagenbewoners. Bovendien was hij van mening dat drugs gelegaliseerd moesten worden, een mening die nogal ongebruikelijk in CDA-kringen.

Zoals u wellicht weet kwam de burgervader van de Maastrichtenaars een paar maanden geleden op een iets minder positieve manier in het nieuws toen bleek dat hij in Bulgarije op zijn burgemeesterlijke strepen was gaan staan toen de bouw van een vakantievilla waarin hij geïnvesteerd had maar niet vorderde. Gerd werd beschuldigd van belangenverstrengeling. Er kwam een onderzoek dat concludeerde dat (de schijn van) belangenverstrengeling was gewekt. Gerd vroeg zijn raad om mededogen maar de PvdA en GroenLinks weigerden hun burgemeester een kans te geven het vertrouwen terug te winnen. Gerd besloot de eer aan zichzelf te houden maar niet voordat hij nog een laatste keer om mededogen smeekte. Die smeekbede zag ik afgelopen maandag voor het eerst.

Nu de heer Jan Peter Balkenende (JP voor de lezers van Haagse Perikelen) in diskrediet aan het raken is, hoor je hier en daar de naam van Gerd Leers rondzingen. Van mij mag het CDA, maar bij deze wens ik de Christen Democraten wel even te waarschuwen. Gerd, zo ontdekte ik toen ik NOVA keek, blijkt namelijk over zichzelf in de derde persoon enkelvoud te praten. En als Max J. Molovich één ding heeft geleerd in zijn leven: vertrouw nooit mensen die over zichzelf in de derde persoon enkelvoud spreken. En doe dat zeker niet wanneer ze in de derde persoon enkelvoud over zichzelf spreken, zoals Gerd Leers in de derde persoon enkelvoud over zichzelf spreekt. Namelijk vanaf een afstandje, op immer bewonderende wijze. Als een soort God van zichzelf die zag dat het goed was.

Het begon op te vallen in het interview dat NOVA had met Gerd. We keken in die licht bedroefde ogen, die nog steeds de klap van het burgemeesterseinde niet helemaal te boven waren gekomen, wat werd bevestigd door de indrukwekkende wenkbrauwen erboven die als twee donderwolken de treurnis accentueerden. Gerd vertelt dat hij blij was dat hij zich die avond eindelijk kon verantwoorden. Hij begreep dat hij een fout had gemaakt: “Maar het kon toch niet zo zijn dat deze geweldige burgemeester, deze kanjer dankzij één misstap het veld moest ruimen.” Vooral dat ‘deze kanjer’ vond ik eigenaardig? Wie noemt zichzelf nu ‘deze kanjer’? Zelfs Erica Terpstra niet.

Vervolgens zagen wij de beelden van Gerd Leers die zijn laatste momenten als burgemeester stond te beleven. Hij stond daar met z’n ambtsketting om z’n nek en hij sprak weer in diezelfde lovende woorden over zichzelf als ‘deze geweldige burgemeester die altijd zo daadkrachtig zijn beleid voerde’. Heel eigenaardig. Ik dacht even dat hij in huilen zou uitbarstte toen de smeekbede niet bleek te baten. Dat hij zich met zijn ambstketen aan de eerste de beste zuil zou vastketenen omdat hij weigerde, in het belang van Maastricht, weg te gaan. Het deed me denken aan David Brent die ontslagen werd bij Wernham Hogg.

10 Reacties to “Gerd Leers over Gerd Leers”

  1. matxil said

    Geen idee wie Gerd Leers is, soms is het erg prettig om niet meer in NL te wonen. Maar dank voor de link naar dat geweldige stukje uit The Office.
    En succes met de Gordon musical!

  2. Max said

    Dank. En graag gedaan.

  3. leo said

    Van Basten en andere voetbaltrainers spreken ook over zichzelf in de derde persoon enkelvoud. Managers idem dito. Dit is een trend; verschuilen achter het systeem.

  4. Bob said

    Deze blogger hier vind dat ook vreselijk, wij doen daar niet aan mee.

  5. O Max ik moet je iets zo vreselijk grappigs vertellen. Ik moest toch vamiddag een column voorlezen in Wilhelmina pakhuis? Nou ik ben daar en ik doe mijn ding, en na afloop komt er iemand uit de zaal naar me toe van: “Goh dus jij bent Oud Zeikwijf… En ken je nou Chimsky?”
    Hij was een fan van jou!! Hij noemde jou zijn held. We hebben toen enorm over jou zitten te kletsen. Leuk, he. Ik vroeg nog of hij reageerde op jouw site, maar nee, dat deed hij nooit. Ik dacht nog: “Straks is het Rigo Reus of iemand…”

  6. oja, hij vindt je zoo leuk dat hij een email heeft egstuurd aan DWDD om te vragen of zij jou eens in het programma lieten verschijnen.
    Is dat Liefde of niet?
    (sorry, het was een bijeenkomst over liefde dus ik ben er nog vol van)

  7. matxil said

    Molovich in DWDD, dat lijkt me een goed plan!

  8. Max Molovich said

    Tjonge. Een held. Ik. Ik weet niet wat ik moet zeggen.

  9. Anoniem said

    Dat was geloof ik omdat jij het voor Martin Bril had opgenomen.

  10. Horst said

    Wow Max, ik zie je graag eens Giel Beelen zijn verdiende loon geven.

Geef een reactie

