Erben Wennemars, sensatie of smemsmatie

maart 3, 2010

Erben Wennemars aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk

Nog maar even over het fenomeen waarover ik gisteren reeds had, dat er voortdurend afspraken gemaakt worden over wat wij ergens van vinden. Waarschijnlijk een uitwas van het poldermodel. Zo langzamerhand zijn wij in een concensusdictatuur beland. Een van de gewilligste scherprechters heet Matthijs van Nieuwkerk, die tijdens de afgelopen Olympische Spelen heeft bepaald dat wij nieuwbakken radiocommentator Erben Wennemars aan onze collectieve borst moeten klampen.

Voor Matthijs van Nieuwkerk is spontaniteit de hoogste deugd van de scheppende mens. Dat heeft menig gast reeds in een wanhopig parket gebracht, omdat ze van een maniakaal ontspoorde Matthijs van Nieuwkerk de opdracht kregen out of the blue dat te doen waar ze goed in zouden zijn. Matthijs van Nieuwkerk eist passie van zijn gasten, en passie wordt alleen maar zichtbaar als iemand spontaan laat zien wat hij kan. Dan laait het vuur hoog op, dan borrelt het in het binnenste van de aarde, dan knettert het ganse universum.

Nu heb ik inmiddels geluisterd naar drie races die door Erben Wennemars van commentaar werden voorzien. De race van Sven Kramer met de foute wissel, de winnende race van Mark Tuitert op de 1500 meter en de teleurstellende achtervolgingsrace tegen de Verenigde Staten. Wat Matthijs van Nieuwkerk nu zo mooi vindt aan Erben Wennemars de schaatscommentator, is dat Erben Wennemars wanneer de emoties hoog oplopen zijn emoties uitspuwt als een draak uit een Middeleeuwse volkslegende. Op zo’n wijze dat het commentaar van zijn medecommentatoren niet meer verstaanbaar zijn. Nadat is gebleken dat Sven Kramer verkeerd heeft gewisseld, schreeuwt Wennemars onafgebroken: “NEE TOCH… NEE TOCH… NEE TOCH… NEE TOCH… DIT KAN TOCH NIET WAAR ZIJN… NEE TOCH… NEE TOCH!!!” Tijdens de race van Tuitert, schreeuwt hij: “HEERLIJK… HEERLIJK… HEERLIJK JONGEN, GENIET ERVAN, HEERLIJK… RIJEN JONGEN, RIJEN ALSOF JE LEVEN ERVAN AFHANGT, HET IS NU OF NOOIT, RIJEN, RIJEN, BLIJVEN RIJEN!!1” En tijdens de achtervolging knalt de wanhoop weer uit de speakers, en is het weer RIJEN RIJEN RIJEN wat de klok slaat, afgesloten met een langgerekt NEEEE!! NEEE!!!.

Oh, the humanity.

Ik geef toe, toen ik de eerste keer dat ‘NEE TOCH… NEE TOCH… DIT KAN TOCH NIET WAAR ZIJN…’ hoorde na de foute wissel van Kramer, vond ik dat mooi. Ik heb het de volgende dag zelfs nog voorgedaan toen ik samen met R. op de tram aan het wachten was. Omstanders keken net zo geschrokken als sensatiehunkerend om zich heen welke ramp zich op klaarlichte dag voor hun neus aan het voltrekken was. Voor een keertje leuk. Maar als je dat soort commentaar een paar keer heb gehoord, dan is de lol er wat mij betreft wel af. Dan snak je zelfs naar een Evert ten Napel die voor de drieduizendste keer ‘goeie genade’ zegt wanneer een skieër in de reclameborden belandt. Bovendien vind ik het een beetje asociaal. Wennemars sleurt zijn medecommentatoren mee. Die worden gedwongen ook te schreeuwen, willen ze nog iets van zich laten horen.

Maar volgens Matthijs van Nieuwkerk was Erben de sensatie van het toernooi. Misschien was dat ook wel zo. Misschien moet ik me ook niet baseren op drie races die zo sensationeel zijn dat bij Erben Wennemars de supporter het wint van Erben Wennemars de commentator. Maar het gaat me nu even op de manier waarop ik ertoe wordt aangezet van Erben Wennemars te gaan houden. Telkens wanneer Matthijs van Nieuwkerk zijn nieuwe held plugde, zei hij dat er mensen waren die ‘hun televisie uitzetten en de radio aan’, opdat ze naar Erben Wennemars konden luisteren, terwijl ze de beelden zagen. “Net zoals met Jack van Gelder.” Ik vraag me af of dat echt zo is. Ik vermoed dat Matthijs van Nieuwkerk dat zelf heeft bedacht en dat hij redeneert: als ik het kan bedenken, zullen er vast mensen zijn die het doen. En als dat niet zo is, dan gaan ze dat wel doen, nadat ik het gezegd heb. Waarschijnlijk hebben heel veel mensen de volgende race ook op die manier naar schaatsen gekeken. TV aan. TV-geluid uit. Radio aan. Omdat Matthijs van Nieuwkerk het had gezegd.

Afgelopen maandag was Erben Wennemars te gast in De Wereld Draait Door. Aan het eind vroeg Matthijs van Nieuwkerk aan Erben om een race van commentaar voorzien. Onvoorbereid. Zoals alleen de hele grote dat kunnen. Zoals Mart Smeets dat bijvoorbeeld kan. Erben Wennemars moest een race verslaan waarin Erben Wennemars wereldkampioen werd. Erben Wennemars slaagde met vlag en wimpel voor zijn examen. Matthijs van Nieuwkerk glunderde.

6 Reacties to “Erben Wennemars, sensatie of smemsmatie”

  1. Kippfest said

    Voor mij is die de sensatie van de olympische spelen! Ik ben helemaal geinspireerd door die gast! Drie dagen geleden op de krant (ha vette taalvernieuwing, want zo’n jezusgroot pleepapieren vod zul je me nooit in zien lezen. OH OH OH hoe komt het toch dat kranten lezers kwijt raken OMDAT IEDEREEN DIE VOOR 1900 GEBOREN IS LANGZAMERHAND DOOD IS KUTKNURFTSUKKELS, MARKETINGDOUCHEPUTHAARPRUTFIGUREN) waar had ik het over? Oh ja ik had dus gelezen dat Eben Wennermars lekker op Schiphol aankwam, z’n koffer in de achterbak flikkerde en lekkertjes aan naar huis tufte. Wordt die gebeld door schiphol “Dude we hebben je koffer hier!”
    “Me koffer daar maar…” EN HIJ KIJKT EN HET IS GEWOON DE KOFFER VAN MAXIMA PAHM PAHM PAHM.
    Fuck toen ik dat las proestte ik me thee uit en flitste heel me K4 verhaal voor me ogen langs. Maxima… Dikke gore vette pompende vagina, kletsnatte teringlippen vol bernhardlullenenenen anyhoo, nu ben ik dus geinspireerd tot een verhaal maken. Wat zal Eben Wenermast in de koffer vinden? Durft hij het uberhaupt wel te openen, zullen zijn geile maximafantasieen wel waar gemaakt kunnen worden? Of… Zal hij krankzinnig worden door de koffer? NOU IK WEET HET NIET HOOR! Nou ja wel maar dat wordt dus een verassing. Stay tuned!

  2. Molovich said

    Hmmm ja, als je het zo ziet. Goed punt. Ik zie uit naar het vervolg.

  3. Bob said

    Dat ligt eraan dat die Matthijs zelf eigenlijk helemaal niet zo spontaan is. Hij wil het wel graag zijn, maar het blijft steeds een beetje geforceerd.

    Kippfest draait door.

  4. Kippfest said

    Hahahaha zegt BOB!! “Hallo met de pot?” “Ja je spreekt met DE KETEL!!!” HAAAHAHAHAA mag ik je ook Boobs noemen?

  5. bram said

    Kan Kipfest niet eens als proef bij DWDD een schaatsrit verslaan? Misschien wordt het dan eindelijk toch nog eens spannend.

  6. Escobar said

    Ik lees dit soort stukjes graag, maar wissel het af met soms eens wat positieve, juichende geluiden ook. Bij elkaar opgeteld wordt het een beetje kankerpitterig. Sinds het vaderschap lijk je gemiddeld genomen negatiever te worden, Moloman

Geef een reactie

