Aloha

februari 22, 2010

Johnny Cash

Ons geliefde kabinet is gevallen, onze Heer heeft besloten het weer nog even druilerig te houden en wijlen Johnny Cash blijkt vanuit zijn graf een wonderschone plaat te hebben afgeleverd, American VI: Ain’t No Grave (hier tijdelijk te beluisteren). De opvolger van het al net zo wonderschone American V: A Hundred Highways. Stond die laatste in het teken van Cash’ naderende einde en toonde hij zich op zijn breekbaarst (alleen al denken aan If You Could Read My Mind, Further On Up The Road en Love’s Been Good To Me, gezongen met die eens zo krachtige stem die hier van glas leek, zorgt voor kippenvel op mijn arm), daar lijkt American VI in het teken van Cash’ onsterfelijkheid te staan. “There ain’t no grave can hold my body down”, heet het in het titelnummer. “O death, where is thy sting? O grave, where is thy victory?”, zingt hij in I Corinthians 15:55. In For The Good Times zingt hij u en mij (en vooral ook zijn liefje) toe dat we niet zo verdrietig moeten kijken. Het leven gaat door, de wereld blijft draaien, wees blij dat we wat tijd met elkaar konden doorbrengen, zit je niet blind te staren op de bruggen die verbrand zijn, denk terug aan al die momenten die tot in de eeuwigheid niet meer niet hebben kunnen plaatsvinden. American VI eindigt met Aloha ‘Oe, het volkslied van Hawaï, geschreven door Liliuokalani, de laatste koningin van Hawaï. Meneer Cash zegt dat hij moet gaan, maar belooft ons dat wij elkaar weer zullen treffen. Tot dan, meneer Cash. En bedankt voor alles hè.

8 Reacties to “Aloha”

  1. MeneerTim said

    Mooi geschreven, Molovich. Als je dit zo oplezen zou ik “Hoera” brullen.

  2. ik hoor een Cash die voorzien is van gladde gitaartjes en met het computertje heel lelijk in zijn zangstem gesneden (je hoort happen lucht die onderbroken worden door doodse stilte). als er iets fake is dan is het dit wel vind ik. een soort Mac Donalds Cash. puur voor de cash.

    doe mij die andere Cash platen maar.

  3. Ome A. said

    Zeg zeg zeg, Marco.

  4. Marcel Smits said

    Lang geleden dat muziek zo direct bij me binnen kwam, ik neem nog even de moeite om deze regel te typen en ren dan subiet naar de platenboer (bestaan die nog ??) om het ding aan te schaffen. Bedankt voor de tip .

  5. Max J. Molovich said

    Mag ik het trouwens grenzeloos gelul vinden van de heer Marco Raaphorst? In welk nummer zitten er ‘gladde gitaartjes’? Ik hoor geen ander gitaargeluid dan in de vorige American Recordings. Zoals gewoonlijk laat meneer Rubin alles er weer keihard inknallen. Weinig subtiel wellicht, maar ik vind het weergaloos. En dat door doodse stiltes onderbroken happen naar lucht is mij ook ontgaan. Cash komt gewoon weer bij me binnen alsof ie naast me staat. Dat kan natuurlijk aan mijn oren liggen, maar ik denk zelf dat het meer zegt over de overontwikkelde oren van Marco Raaphorst.

    Net als de door mij verder zeer gewaardeerde Panzerfaust-collega Odoakerston die, 20 minuten na plaatsing van bovenstaand stukje, op den Twitter meende te moeten opmerken dat de plaat, met uitzondering van nummertje 3, uit de C-garnituur van Cash-opnames bestond.

    Hmmm, dacht ik toen nog, misschien heeft hij wel gelijk. Maar ik heb ‘m nu wat vaker beluisterd en o, wat had meneer ongelijk. Het is waar dat For The Good Times het prijsnummer is, op het eerste gehoor. Maar er zit eigenlijk geen zwak nummer tussen. En ‘Can Help But Wonder Where I’m Bound’ behoort tot het meest zalvende wat Cash ooit heeft opgenomen.

  6. Marcel Smits said

    Overontwikkelde oren ? Meer een gevalletje ‘blinde vlek’, ik ken het type .. over de meest obscure bandjes weet men allerlei trivia op te lepelen, muziekcollectie van hier tot gunder, denkend wel even te kunnen duiden wat deugt en wat niet. En ondertussen stokdoof voor oprechte muziek met zuivere emotie.

  7. het is achteraf ingedubt. dat kun je horen. ook hoor je heel veel knipjes in de zang, soms zelfs een knip op moment dat Cash inademt.

    dit hebben ze bij Hendrix ook gedaan. zo’n na-de-dood productie met musici die Hendrix nooit gezien heeft.

    maar als je het mooi vindt, prima toch? photoshoppen is in, ook in de muziek 🙂

Geef een reactie

