Luistert u toch eens naar Gill Scott-Heron

februari 5, 2010

Gill Scott-Heron

Even een vrijdagmiddagtipvoorhetweekend. Luistert u toch naar I’m New Here van Gill Scott-Heron, die anders dan de titel van zijn nieuwe plaatje doet vermoeden, al een behoorlijke staat van dienst heeft, zo heeft hij bijvoorbeeld het zogenaamde rappen (ritmisch praatzingen, red.) uitgevonden. Anyways, hiphop willen we dit niet noemen (zelf noemt ie het spoken soul, geloof ik), maar het swingt wel. Misschien ligt het aan de wat vage kater die mij momenteel enigszins parten speelt, maar het lijkt mij om de een of andere manier een essentieel plaatje.

http://gilscottheron.net/widget/gilscottheronalbum.swf

12 Reacties to “Luistert u toch eens naar Gill Scott-Heron”

  1. Ozymandias said

    Lekker Max! Bedankt!

  2. Ozymandias said

    Soul is sowieso altijd erg fijne muziek als je een kater hebt. Een prettige bijkomstigheid van mijn levenstijl is dat ik vaak in de gelegenheid ben om soul te luisteren.

  3. Rigo Reus said

    Mooie bariton heeft die man toch, maar slist hij nou zo? En dan gebruikt hij uitgerekend zoveel s-klanken.

  4. matxil said

    Het doet me denken aan het klassieke onvolprezen radio programma “Stomping” (met Stoffer en Benz) waarin regelmatig dit soort juweeltjes werden gedraaid, precies de soort muziek tussen soul/blues/fucked-up/iets-geks dat het zo goed doet als je net een fles wijn in je eentje achterover geslagen hebt.
    En gek genoeg (want eigenlijk toch wel iets anders, maar ik heb net een fles wijn achterover geslagen dus ik heb een excuus) deed het me denken aan de volkomen idiote (maar jezus, het werkt ook) muziek van Wesley Willis: http://www.myspace.com/fartybutthole

  5. Rigo Reus said

    Ja Maxtil, wat is dat met die Nederlandse kwaliteitsradio, dan hebben ze eindelijk weer een goed avondprogramma,op radio zes weliswaar,(ook Bentz!) maar toch – en dan verdwijnt dat ook!

  6. matxil said

    Oh, is dat ook weer weg? Ik woon niet meer in Nederland, al jaren niet meer. En ik houd het niet voor onmogelijk dat het uit de lucht halen van “Stomping” een reden was om die beslissing te nemen. En al was dat het niet, dan had het dat moeten zijn. Ik heb nog wel wat cassettebandjes met stompingopnames, maar tja, wie luistert er nog naar cassettebandjes?
    Waarom ze dit soort kwaliteitprogrammas de lucht uithalen is me inderdaad een raadsel. Zijn er nog andere redenen om naar de radio te luisteren, als het niet is om te luisteren naar obscure nachtmuziek en doorleefde negerstemmen aan elkaar geluld door een vage filosoof?

  7. Max J. Molovich said

    Nou, zo’n vage filosoof is Roel Bentz van den Berg nu ook weer niet. Is tegenwoordig de stem van het Darwinprogramma Beagle (“Het is misschien wel de belangrijkste reis uit de geschiedenis…” en mocht laatst aanschuiven bij Mattheüs von Neukirche om te vertellen waarom J.D. Salinger de grootste nog levende schrijver was die een dag ervoor was overleden. Waarbij wij ook meteen kwamen te weten dat Roel net als Rigo een groter liefhebber is van Salingers korte verhalen dan van diens Catcher in the Rye.

  8. matxil said

    Ja, ik kan me voorstellen dat Bentz van Salinger houdt. Persoonlijk ben ik een groot liefhebber van Salinger´s “Franny and Zoe”. Van zijn korte verhalen vind ik sommige erg goed, maar er zijn ook een paar waarin ie wel erg doorhamert over boedhisme of zo.
    Maar goed, “vage filosoof” is misschien niet de beste omschrijving van Bentz. In ieder geval had hij één van de beste radiostemmen allertijden en hij kon het allemaal leuk aan elkaar breien.

  9. Rigo Reus said

    Ik kan me ook voorstellen dat Roel Bentz van den Berg van Salinger houdt. Wat ik dan weer vreemd, en ook wel jammer vond, is dat zijn eigen roman, Dagen van vertrek, zo’n draak bleek te zijn. Wat stemmig radioprogramma’s presenteren aangaat, was tie haast onovertroffen. Gelukkig heb ik nog enkele ouwe kerststompin’s op, schit, cassettebandjes. Dat inmiddels terziele gegane radioprogramma was BoogieNights.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Boogie_Nights_(radioprogramma)

  10. Rigo Reus said

    Hee, de link komt uit bij die film, en niet bij het lemma over het radioprogramma. Zelf dan maar nog even zoeken dan maar.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Boogie_Nights_(radioprogramma)

  11. Oud Zeikwijf said

    “De mazen van het net” op de Concertzender was ook zo’n juweel. Ook foetsie. Ik ga op zoek naar mijn cassettebandjes. Mijn cassettespeler doet het nog dusss…

Geef een reactie

