Max J. Molovich wint derde prijs Blogpareltje (voor de zwijnen)

januari 29, 2010

Max J. Molovich krijgt een cadeaubon uitgereikt uit handen van Peter S. Pagina

Afgelopen woensdag kreeg ik, uit handen van Peter van peterspagina, een cadeaubon ter waarde van € 50,- uitgereikt, wat de derde prijs was in de door hemzelf in het leven geroepen Blogpareltje (voor de zwijnen). De eerste prijs bestond uit keiharde pegels ter waarde van € 250,- en de tweede prijs uit een etentje met de jury.

Aangezien ik niet kon geloven dat iemand daadwerkelijk zo’n 500 euri uit eigen zak wenste uit te geven aan wat overijverige hobbyschrijvers, weigerde ik de prijs aanvankelijk serieus te nemen. Dus, toen de heer Rigo Reus mij erop wees dat Peter deze prijs ging uitreiken, schreef ik baldadig dat ik dagelijks mijn reet afveeg met een briefje € 250,-. Waarop een of andere goochemerd mij dacht te betrappen op een leugen, aangezien er geen briefjes van € 250,- bestaan. Wat natuurlijk correct is. Een foutje van mijn kant. Die € 250,- was een gemiddelde. Ik veeg mijn reet namelijk af met briefjes van € 50,-. En soms kom je dan op € 300,- uit, maar soms heb je slechts € 50,- nodig. Maar goed, daar gaat het nu niet om.

Waar het wel om gaat, is dat ik zo mijn eigen ruiten had ingegooid, zoals bleek toen Peter in dezelfde reactieruimte toegaf dat hij een stukje van mijn hand had willen nomineren, maar daar nu vanaf zag. Bummer!

Wie schetst mijn verbazing toen ik las dat ik derde prijs had gewonnen in deze bij nader inzien uiterst sympathieke competitie. Mijn stukje over Gordon en het falen van de natuurlijke selectie bleek dermate bij Peter in de smaak te zijn gevallen dat hij zo grootmoedig was over mijn beledigingen heen te stappen. Bovendien bleek al snel dat mijn scepsis aangaande het uit te reiken prijzengeld volstrekt onterecht was.

Een man een man, een prijs een prijs, een woord een woord. Afgelopen woensdag stond Peter bij mij op de stoep met die cadeaubon in z’n binnenzak. De fotograaf leek het een leuk idee om het officiële gedeelte van de middag te laten plaatsvinden op het dakterras. Wij klommen wat trappen op, gingen een luik door en konden via een klein ijzeren trappetje het dakterras betreden. U kunt het op de foto niet zien, maar de overhandiging van de cadeaubon vond met de nodige bibbering plaats. Peter bleek enigszins last van hoogtevrees te hebben.

Ga je een prijs uitreiken, moet je als stank voor dank doodsangsten uitstaan. Bij deze wens ik mijn nederige excuses aan Peter aan te bieden. En tegelijkertijd ook mijn hartelijke dank uiten. Ik beschouw het als een grote eer het op twee na beste stukje van 2009 volgens Peter geschreven te hebben. Ik wens iedereen te bedanken die een bijdrage heeft geleverd in de totstandkoming van het stukje. Te beginnen met de oerknal, zonder welke niemand van ons er geweest was. Ook Gordon niet. En ook Peter niet. En ook ik niet. En ook Harry Mulisch niet. Om maar een paar mensen te noemen.

Mijn felicitaties aan de overige prijswinnaars, te weten Frisse Wind, Perik van Sargasso en de reageerders te weten Wout, Mescaline en Y. Podorkin. Allen van harte gefelici. Ik begreep overigens van Peter dat geen van de reageerders hun prijs persoonlijk in ontvangst wensten te nemen. Tja, zou Martin Bril hebben gezegd.

Rest mijn vraag aan u, gewaardeerde reageerder, om met mij mee te denken over wat ik met die cadeaubon van 50 euro zal doen. Ik bedoel: heeft u nog tips over wat ik ermee kan gaan kopen (dus geen tips a la ‘geef maar aan mij’ dus).

24 Reacties to “Max J. Molovich wint derde prijs Blogpareltje (voor de zwijnen)”

  1. Gefeliciteerd! Je had natuurlijk eerste moeten worden. Nee, IK had eerste moeten worden.

  2. Wellicht zou u zich een scheermes kunnen aanschaffen, mij dunkt dat er zelfs genoeg overblijft voor wat zeep.
    Mocht uw echter zeer gehecht zijn aan al dat haar, en uw geliefde het al sinds lang heeft geaccepteerd, dan stel ik voor dat u haar een romantisch etentje aanbiedt. Slecht 1 dag uw poep binnenhouden zal dat ook financieel mogelijk moeten maken.
    Die €50 geeft u dan uiteraard als fooi aan het aardige meisje van de bediening.

  3. Molovich said

    Dank voor de felicitaties. Toevallig zei ik nog tegen Peter: Had Peter Breedveld niet 1e moeten worden? En eigenlijk was hij het daar wel mee eens, gaf hij schoorvoetend toe.

  4. Oud Zeikwijf said

    Een spaarrekening voor de kleine Molovich openen en die 50 euro erop storten.

  5. Oud Zeikwijf said

    maar eerst de aankoopbon aan peter vragen, en die bon retourneren tegen cash geld (“Sorry dubbel gekocht”).
    als peter hoort wat je wilt doen met je geld zal hij vast en zeker meewerken.

  6. Molovich said

    Tsk. De kleine Molovich wordt al meer dan genoeg verwend.

  7. Molovich said

    Nu had ik zonder hem dat stukje nooit kunnen schrijven natuurlijk.

  8. Molovich said

    Wellicht is een boekje over de evolutietheorie een idee. Bestaat er, in navolging van de Kinderbijbel, ook een Kinderoorsprong der Soorten?

  9. Je zou het geld ook kunnen bewaren, niet uit zuinigheid natuurlijk, want daar leven we te kort voor. Maar je wacht dan gewoon even op de boekjes die nog uit de nalatenschap van J.D. Salinger zullen komen.

  10. Peter said

    Je nederige excuses? Niet nodig. Ik weet niet veel, maar wel dat niets menselijks vreemd is. Zelfs niet aan een Molovich.
    Het was me overigens een genoegen, waardoor ikme dat hoogtetrauma neit eens meer kan herinneren.

  11. Molovich said

    Kijk eens aan. Dat is goed om te vernemen. Wat minder goed is om te vernemen is dat ik het me dan kennelijk heb ingebeeld.

  12. Oud Zeikwijf said

    zuurstoftekort
    heel normaal op zulke hoogtes

  13. Max J. Molovich said

    O ja. Juist ja. Mooi toch dat voor alles een rationele verklaring is.

  14. Oud Zeikwijf said

    Molo, de Kinderoorsprong der Soorten zou toch echt van jouw hand moeten zijn. Meld me aub wanneer die gereed is, dan sla ik die groot in voor het kroostrijke nageslacht.

  15. Marjan said

    Gefeliciteerd ! Als ik van deze prijs geweten had dan had ik je stuk van vader tot zoon genomineerd en misschien ook die over de Helaasheid der Dingen.
    Leuk idee trouwens die prijs, de eerste keer dat ik zie dat ook reaguurders een prijs kunnen winnen.
    Ik ga in 2010 ook een prijsvraag bedenken, dat neem ik me bij deze voor, inclusief prijzengeld uit eigen zak om te laten zien dat het menens is.

    De Kinderoorsprong der Soorten door Max J. Molovich die wil ik ook in het groot inkopen. Oh ja, niet op papier natuurlijk, gewoon digitaal.

  16. Oud Zeikwijf said

    Oké luitjes, we spreken af: als iemand vraagt “Molovich? Wie is dat Molovich?” dan zeggen we: “Molovich? De schrijver van De Kinderoorsprong der Soorten, heb je die niet gelezen?”
    Zo hoeft arme Molo dat niet meer te doen. We doen gewoon alsof het al lang gebeurd is.

  17. Molovich said

    Ik denk dat ik in ieder geval maar de volwassen editie ga aanschaffen van de cadeaubon. Dan kan ik die kinderversie gaan schrijven.

  18. MP said

    Max heeft Bas Haring niet een boekje geschreven voor de jeugd over evolutie? Kaas & de evolutietheorie

    Overigens nog van harte

    *checked of Bas Haring niet op de Panzerfaust Chimsky haatlijst staat*

  19. Oud Zeikwijf said

    Molo: Kaas en de evolutietheorie kopen, lezen, recenseren, en ons vertellen of we (of onze kinderen) dat moeten lezen of niet.

    We zijn eruit geloof ik.

    Ik heb trouwens ooit “Darwin and the Beagle” gelezen, een verslag van de reis van Darwin, geschreven lang geleden ik weet niet meer door wie, en daar heb ik toch wel veel van opgestoken, al weet ik nu absoluut niet meer wat.

  20. Molovich said

    Bas Haring. Wie neemt zo’n naam nu serieus?

  21. Oud Zeikwijf said

    Alan Moorehead dan maar.

  22. Oud Zeikwijf said

    Een laatste poging:
    “Things my girlfriend and I have argued about” van Mil Millington. Ik heb hardop gelachen van begin tot einde.

  23. Ome A. said

    Ome A. is blij met de prijswinnende bijrol van de knuffel van ome A. Gefeliciteerd Molomans!

  24. Molovich said

    Dank u. Ome A. Meneer begint trouwens steeds meer contact te zoeken met uw konijn.

Geef een reactie

