Waar een klein land groot in kan zijn

januari 22, 2010

Wilders bij 555

Niets zo gezellig als een goede ramp. Het gebeurt niet vaak, dus als het gebeurt moet je er gebruik van maken. Ik moet wel zeggen dat ik gisteren niet heb gekeken. Ik heb alleen een aangepaste De Wereld Draait Door gezien. En dat was leuk gedaan. Mensen betaalden honderd euro om binnen te komen en als hun nummertje werd getrokken mochten ze dertig seconden lang laten zien wat ze konden.

Maar het heeft iets volstrekt onwerkelijks, dat je het ene moment kijkt naar iemand die dertig seconden lang vreemde keelgeluiden aan het maken is, terwijl je het volgende moment naar een flamencogitarist luistert die muziek maakt bij beelden van puinhopen waar zo nu en dan een arm uitsteekt. Het onwerkelijke schuilt ‘m volgens mij niet zozeer in de vrolijkheid waarmee iets voor het goede doel wordt gedaan, noch in de gruwelijkheid van de beelden die tot je komen terwijl jij behaaglijk achter je televisie zit, het onwerkelijke schuilt hem in de vanzelfsprekendheid van de razendsnelle afwisseling.

Nadat de flamencogitarist klaar is, klinkt er een applaus van een publiek dat onder de indruk is. U kent het soort applaus. Mensen klappen niet op hun allerhardst, ze joelen en fluiten niet. Het publiek laat merken de muziek mooi en de beelden verschrikkelijk te vinden. De combinatie beeld en geluid verschafte hen de gelegenheid even stil te staan bij het leed, daar in het verre Haïti. Een ieder voelde de treurnis, een ieder voelde het belang van deze nationale hulpactie. Het ingetogen applaus gaf daar uiting aan. Maar zodra het applaus is verstomd gaat de knop net gemakkelijk weer om en mag er uitbundig gelachen of gezongen of getapdanst worden. Ik wens dat niet te veroordelen of zo, ik wens alleen maar even aan te geven dat ik dit enigszins onwerkelijk vind nu ik er zo aan terugdenk. Als ik zelf zit te kijken, word ik ook meegesleept.

Wat me wel stoort is het zweempje Nederlands nationalisme waarin zo’n avond gemarineerd is. Geef ons een goede ramp en wij laten wel even zien uit wat voor gul hout wij gesneden zijn. Waar een klein land groot in kan zijn, hoor je altijd wel iemand een keertje zeggen. Zo’n ramp geeft ons de kans om voor onszelf het beeld te bevestigen dat we zijn zoals we willen zijn. En zoals we willen dat de wereld ons ziet. Een uitzonderlijk land. Het beste land op aarde. We hebben zo onze problemen, maar als het puntje bij paaltje komt, dan sluiten we de rijen en zorgen we er eensgezind voor dat Haïti er bovenop komt. Het zal wel weer door onze diversiteit komen. Door de verzuiling. Al die verschillende bevolkingsgroepen.

Het was nog even spannend of mensen wel zo gul wilden geven. De vorige inzamelingsactie, ten behoeve van de slachtoffers van de Tsunami, had de bevolking namelijk enigszins cynisch gemaakt ten opzichte van de diverse samenwerkende hulporganisaties. In de media waren namelijk verhalen verschenen dat lang niet al het ingezamelde geld ook daadwerkelijk de slachtoffers in de getroffen gebieden hadden bereikt. Het woord ‘strijkstokverhalen’ werd geïntroduceerd. Maar dezelfde media die de strijkstokverhalen de wereld in hadden geholpen, kreeg het gisteren voor elkaar ze weer de kop in te drukken, zodat de mensen er weer vertrouwen in kregen. De rekenkamer bleek er bovenop te zitten. Van elke euro bleef er hooguit drie cent aan een strijkstok hangen. Dus van de 83 miljoen euro die uiteindelijk is opgehaald, komt er maximaal 2,5 miljoen niet aan. In Nova zag ik Beau van Erven Dorens en minister Koenders de media feliciteren met de geslaagde poging de strijkstokverhalen te ontkrachten. Nederland Helpt Haïti was een daverend succes geworden. We konden trots zijn op onszelf. Waar een klein land groot in kan zijn.

Bestaat er eigenlijk een ander land op de wereld dat op een zelfde manier geld inzamelt voor rampen? Middels groots opgezette gala-avonden, bedoel ik. Volgens mij is Nederland daar vrij uniek in. Nadat Mies Bouwman met dat Dorp van d’r de toon had gezet. Alhoewel, de BBC is er ook wel goed in om entertainment in te zetten voor het goede doel. Ik heb alleen wel het gevoel dat het bij de BBC er iets stijlvoller aan toe gaat. Dat er niet zo openlijk op de eigen borst wordt geroffeld. Als het kleine land dat wij zijn ergens groot in is, dan is het wel in het onszelf feliciteren.

Nu is het natuurlijk ook heel makkelijk om daar een beetje smalend over te doen. Om er lekker kritiek op te hebben. Om het voor mijn part pervers te noemen dat wij onszelf zo uitbundig feliciteren omdat wij die arme Haïtiaantjes bereid zijn te helpen. Maar al dat enthousiasme en die borstklopperij werkt wel. Als je ervan uitgaat dat Haïti met zoveel mogelijk geld het best geholpen is. En daar ga ik dan maar vanuit. Misschien zijn we ook wel gewoon het beste land ter wereld.

14 Reacties to “Waar een klein land groot in kan zijn”

  1. Wij zijn helaas de kunst van het schenken kwijtgeraakt. Gewoon; alstublieft, hier. Neemt u maar. Ik heb genoeg.
    Nee, geen dank. Dat hoeft niet. Ik schenk het u.

    Zelfs bij de straatmuzikant blijven wij een ogenblik staan wanneer we een euro in de hoed werpen. Niet omdat we de muziek zo waarderen. Niet omdat we dat uiterst beleefd vinden, even naar de man luisteren. Maar eerder vanwege het feit ‘dat we er voor betaald’ hebben.

    En ik zeg wij.

  2. Oorsnuit said

    Klopt. Ik kom uit Nederland. Het beste land van de wereld. Ik ben trots.

    Gemiste kans alert: in de oorlog waren we grauw, midden, doormodderen, zeg maar de verpersoonlijking van het CDA #gadverdamme. Nu had u de link kunnen met de oorlog (ongezellig) en goed doen bij rampen (gezellig). Als het bij ons ongezellig is, doen we niets. Rampenbestrijding via centjes geven is nog steeds een verwerking van een trauma. Past totaal in uw concept van ‘Het is hier gezellig!’ Jammer dat je daar niets mee hebt gedaan. Aan de andere kan is het ophalen van veel geld sec natuurlijk prima. Het zal de gem. Haïtiaan worst wezen hoe dat geld is opgehaald. Uw stuk had aan orginaliteit gewonnen als het perspectief van de Haitiaan was gekozen.

  3. Kippfest said

    HAHAHA ja het perspectief van een Haitiaan!! Een leven lang leven in ellende, dan om alles af te toppen komt er een aardbeving waar je schijtinfrastructuur het compleet van begeeft, dan komt ineens de hele wereld langs om over elkaar heen te struikelen, met geld te strooien wat over 2 maanden weggeblazen is en -misschien, hopelijk, best case scenario- ervoor zorgt dat de helft van je brakke infrastructuur weer in elkaar gestapelt is en dan wwwwooeeesssshhhhhhh aandachtskoekje opgeknabbelt, niemand weet weer dat je bestaat. Haha dan zie ik echt zo’n haititititiaan voor me, in het midden van dat proces, helemaal verstomfaaid.
    “Oh,” zal die dan misschien knipperend denken na 2 maanden. “Oh. Ok.”
    En dan weer oude vrouwtjes beroven of weet ik veel waar die economie daar op draait. HAHAHAHA SCHIJTLAND HAHAHAHA jezus christus!! Jep, ik geloof ook dat we in het beste land ter wereld leven, maar meer omdat hier de hele teringzooi niet instort. Dankuwel god! Ga maar weer vrolijk verder opstandige slavenvolken millenia lang op hun flikker te geven, als je mij maar met rust laat HAHAHA.

  4. Oud Zeikwijf said

    En Haïti het slechtse.

  5. Oud Zeikwijf said

    *slechtste

  6. J-One said

    ‘Haiti is een land/Ik weet niet waar het ligt/Maar voor voldoende camera’s/Doe ik gewoon m’n plicht’

  7. Paddy said

    Kenne Kippfest en Kornuit niet een keer ouderwets battelen? En dan bedoel ik niet met raps ofzo, maar gewoon fysiek.

  8. Moljevic said

    Goed gesproken maestro.
    Ook wel weer fraai was dat Nova nog even de achtergronden belichtte, met name de historische zijn niet mals. Dat was wel minder prettig omschakelen zou je kunnen zeggen.

  9. Ellen said

    Er zijn mensen die niets gegeven hebben vanwege Koenders. Hij is de plaag van de televisie deze dagen.

    Ik heb dus ook niet naar deze “feestuitzending” gekeken.

  10. Ellen said

    “Waar een klein land groot in kan zijn” valt in dezelfde categorie als “Geniet ervan.”

  11. nodog said

    Stelletje landverraaiers al die gevers. Waar is NL groot door geworden? Door onze, met enorme overgave opgebouwde en eeuwenlang gekoesterde, reputatie van de grootste vrekkenstaat ter wereld hoog te houden. De chinezen van europa, de schotten van het continent. En dan nu zo die geweldige voorsprong te grabbel gooien vanwege een paar BN’ers in rode shirtjes. Gelijk een oudnederlandsche dropping organiseren voor al die roodhemden in een leuk verafgelegen oord. Haiti ofzo.

  12. Rigo Reus said

    Giro 555 is achterstevoren ook precies (!) hetzelfde!

  13. Simon said

    De BBC houdt ieder jaar een soortgelijke avond, met veel bekenden enzo. Children in need heet dat dan. Volgens mij toentertijd opgezet door de heer Geldof. En dat gaat echt niet stijlvoller er aan toe dan bij ons.

  14. Molovich said

    Mooi is dat. Had ik die Engelsen slecht ingeschat.

Geef een reactie

