Virus

december 22, 2009

Boer Jacques maakt een praatje met laborant Elmer.

Afbeelding afkomstig van Joop.nl

Die ochtend op het erf van boer Jacques, ontspon zich de volgende woordenwisseling tussen de heer des huizes (boer Jacques dus, rechts voor de kijker) en laborant Elmer Romme (links voor de kijker). Boer Jacques was degene die het initiatief nam tot deze dialoog. Het eerste woord dat u zo meteen leest, is dan ook van hem afkomstig. Vervolgens krijgt hij antwoord van Elmer. Die op zijn beurt weer antwoord krijgt van boer Jacques. En dat gaat zo heen en weer totdat een van beiden er op een gegeven moment een eind aan breit en ieder zijns weegs gaat. Enfin, u kent het principe van een dialoog.

“En?”
“En wat?”
“En is ’t gelukt?”
“Ach ja. Sorry, ik zat met mijn hoofd ergens anders. Ja, het is gelukt. Het vrouwtje is bevrucht.”
“Vrouwtje? Welk vrouwtje?”
“Patricia Paay, ze is succesvol bevrucht.”
“Wat heb ik nu met Patricia Paay te maken?”
“O, nou, sorry hoor, ik dacht gewoon dat het u interesseerde. Zoals de meeste van uw landgenoten.”
“Die hele Patricia Paay interesseert mij geen klap. Het ging mij erom of u het virus heeft kaltgesteld.”
“Ah. Het virus. Excuses. Ja, nee, het virus is volledig onder controle.”
“Weet u het zeker?”
“100% zeker bestaat niet in mijn vak, maar 95% zekerheid, dat kan ik u wel garanderen.”
“Nu ja, die vijf procent moet ik dan maar op de koop toenemen. Wat raad u aan als er onverhoeds toch ergens in ons geliefde dorp (Dirkswoud, red.) een eindejaarslijstje de kop op steekt?”
“Elimineren.”
“Meteen elimineren?”
“Nou, meteen is ook weer overdreven. De persoon in kwestie moet wel een ernstige vorm van het eindejaarslijstjesvirus hebben opgelopen. Het kan namelijk ook zijn dat de persoon in kwestie last heeft van het vaccin. Alle gevaccineerden zijn nu bezig antistoffen aan te maken. Daarvoor moest ik een minieme dosis van het eindejaarslijstjesvirus inbrengen. Het kan dus zijn dat iemand ’s nachts, in zijn slaap, toch ineens een paar van zijn favoriete cd’s van 2009 gaat opnoemen. Of plotsklaps midden in de kamer naast de kerstboom een top vijf van de gênantste momenten van bekende Nederlanders staat te declameren. Dat is niet meteen reden tot paniek.”
“Maar wat heeft het dan voor zin? Wij willen hier gewoon geen enkel eindejaarslijstje.”
“Rustig blijven meneertje. U moet wel de ernst van de situatie inzien. Nu het decennium ten einde loopt weelt het eindejaarslijstjesvirus als nooit te voren. Op internet, in de kranten, in de tijdschriften, overal steken eindejaarslijstjes de kop op. Wij roepen de burgers op zoveel mogelijk van deze virushaarden weg te blijven, maar je kunt ze niet dwingen. Vroeg of laat grijpt men toch weer naar de iPhone om even te twitteren dat men gehaktballetjes in pindasaus gaat eten en voor je het weet, pats, komen ze in aanraking met een eindejaarslijstje over, ik noem maar wat, de meest irritante BN’ers in een commercial en nestelt het virus zich onder de leden.”
“Dat is precies waar ik bang voor ben.”
“En daarom hebben wij het ganse dorp gevaccineerd. U loopt het risico dat u hier en daar een flard van een eindejaarslijstje opvangt, maar bedenk dan: die is waarschijnlijk antistoffen aan het aanmaken. En zodra die antistoffen zijn aangemaakt, loop je geen risico meer om het virus op te lopen. Pas als iemand drie uur achtereen dwangmatig eindejaarslijstjes aan het opstellen is, dient u in te grijpen.”
“En hoe doe ik dat?”
“Het beste is ‘m gewoon een tijdje buiten het dorp te zetten. Of om ‘m te ruimen.”
“Te ruimen. Mooi. Dat lijkt me uitstekend. Doen we dat. Weet u trouwens wat de meest spectaculaire faillissementen van 2009 zijn?”
“Loopt u me nu in de maling te nemen?”
“Op vijf heb ik Marco Borsato staan en zijn Entertainment Group. Op vier heb ik DSB staan. Of nee, die kwam op één. Excuus.”
“Meneer, ik raad u aan om onmiddellijk uw nest op te zoeken.”
“Wat is er?”
“U begon zonet aan een eindejaarslijstje.”
“Meent u dat?”
“Jawel, meneer.”
“God beware ons.”

3 Reacties to “Virus”

  1. A. said

    Zowaar het op vier na leukste Molovich-artikel van 2009!

  2. Molovich said

    Laat boer Jacques het niet horen. Maar dank u.

  3. assyma said

    Ik wil weten of boer Jacques nu geruimd is?
    En ook hoe?

Geef een reactie

