Zure regen

december 16, 2009

Mijn ijldroom toen ik een nachtje Mexicaanse griep had.

De televisiepresentator zei tegen zijn gast Pieter Winsemius het volgende: “U was minister toen de zure regen een belangrijk issue was op de milieu-agenda. Inmiddels is de zure regen opgelost en bla bla bla bla.” Alles wat daarna gezegd werd, is mij volledig ontschoten, zo flabbergasted was ik door de mededeling dat de zure regen was opgelost. Dat had men mij namelijk nooit verteld.

Dat komt natuurlijk doordat zoiets niet in één dag is opgelost. Het gaat beetje bij beetje. Stap voor stap om met Torre Florim en Roos Rebergen te spreken die met De Speeldoos een werkelijk schitterend EP’tje hebben afgeleverd, waarop zij gedichten van downsyndromers op muziek hebben gezet. Stap Voor Stap is nummer 3. Luister ernaar en laat het besef tot u doordringen dat de beste Nederlandstalige songteksten sinds jaren geschreven zijn door mongolen. Maar ik dwaal af. Ik had het over de Zure Regen. In de jaren ’80 speelde dat, geloof ik. Omdat ik er destijds een sport van maakte om woorden om te draaien heb ik een tijdje gedacht dat het probleem waar wij mee te kampen hadden zure negers waren. Maar ook dat staat los van het onderwerp. Excuus.

Omdat zo’n probleem als zure regen niet van de ene op de andere dag is opgelost, zul je het niet in de krant aantreffen. En zeker niet op de voorpagina. Misschien was er in de jaren ’90 wel iemand op een of ander onderzoekscentrum die tegen iemand anders zei: “Krijg nou wat. Ik zit hier naar wat grafiekjes te kijken, en wat blijkt: de zure regen is opgelost!” En dat die ander dan zei: “Echt? Fantastisch! Snel de krant bellen!” Maar toen ze De Telegraaf hadden gebeld, besloten deze na rijp beraard toch geen dure chocoladeletters te verspillen aan de kop “ZURE REGEN EINDELIJK VOORBIJ!” Daarvoor was die zure regen al te lang geen issue meer. Met zo’n kop kun je alleen komen als iedereen nog met die zure regen bezig is. Daarom zei George W. Bush dat ze de oorlog tegen Irak hadden gewonnen toen deze nog maar nauwelijks op stoom was. En daarom kopte men twee weken geleden dat ‘Nederland uit de recessie’ was, terwijl alle echte ellende waarschijnlijk nog moet beginnen. Of het komt er nooit, dat kan ook.

Het probleem zure regen is dus een zachte dood gestorven. Het gevaar dat zich nu de kop opsteekt is dat mensen redeneren: dan is het waarschijnlijk ook nooit een probleem geweest. Was weer zo’n trucje van die smerige PvdA’ers om ons, hardwerkende burgers, van onze pleziertjes weg te houden. En in één moeite door heeft men weer een extra stok om de klimaatalarmisten mee te slaan en de sceptici juichend om de hals te springen.

Dat is trouwens sowieso een modern probleem waar geen oplossing voor te bedenken is: hoe hou je paniek proportioneel. Ga je al te enthousiast de alarmbellen luiden, dan loop je het gevaar dat mensen denken, wanneer het probleem waarvoor de aanvankelijk alarmbellen werden geluid de kop is ingedrukt, dat het probleem wel meeviel. Zure regen? Pff, een paar naaldboompjes die hun naalden verloren. Recessie? Pff, een kerst met wat minder cadeautjes onder de boom. Mexicaanse griep? Pff, ik heb een nachtje in m’n ijldromen naar een tetterend mariachibandje moeten luisteren, het was geen pretje, maar levensbedreigend was het nu ook weer niet. Weeralarm? Pff, er zijn twee bomen omgevallen en die zijn beide omgevallen doordat twee panikerende Brabanders hun boom preventief hadden omgehakt. En voor je het weet neemt men geen enkel alarmerend geluid nog serieus.

3 Reacties to “Zure regen”

  1. Heintje said

    Pfff opwarming van de aarde? Blijkt allemaal moeder natuur te zijn die ons mensen eens in de zoveel decades uit laat dunnen om alles nog een beetje leefbaar te houden. We maken er zon kelerezooi van, dat moet af en toe bij de bron aangepakt

  2. jan said

    Dit schreef ik op 19 september 2004;

    We hebben de afgelopen dagen doorgebracht in het stukje Duitsland dat tegen Luxemburg aan ligt. Een beetje wandelen, een beetje lezen, een beetje eten, een beetje ouwehoeren met de andere gasten in het dorpshotel. Even de zinnen verzetten. We troffen het enorm goed met het weer. De zon scheen volop en de natuur was nog overweldigend groen. En toen drong zich plotseling een prangende kwestie aan mij op.
    Pakweg twintig jaar geleden verscheen er op de Nederlandse televisie een alarmerende documentaire die was gemaakt door de Duitse televisie. ’t Ging over een geheel nieuw fenomeen: zure regen. Ik herinner me een Duitse deskundige die aangetaste bomen liet zien. De toon van de repo was dat de laatste dagen voor de natuur geteld waren.
    Natuurlijk was het in Nederland ook meteen code rood voor de natuur. Ik werkte toen als journalist op de Veluwe en nog dezelfde week trokken ik en enkele collega’s van aanpalende media en een boswachter de wouden in. De man wees ons op de toppen van bomen die waren aangetast. Hij vertelde er wel bij dat het alleen de uitheemse soorten waren die leden onder de bedorven regen, maar toch. . .
    We schreven ons suf over deze nieuwe bedreiging van de natuur, die indirect een bedreiging was voor de gehele mensheid.
    Afgelopen dagen, tijdens onze tochten door het groene Duitse land vroeg ik me plotseling af: hoe zou het toch met de zure regen zijn. . .?

  3. Rigo Reus said

    “een werkelijk schitterend EP’tje”
    Ook al moest ik in het begin wel wat moeite doen om de teksten te verstaan, was niet altijd even duidelijk. Maar het blijkt, je hebt maar drie zinnen nodig om een goed liedje neer te zetten: “is al vaker gebeurd, iemand dood……”

Geef een reactie

