Breaking: opwarming der aarde eindelijk gestopt

december 10, 2009

Ramses Shaffy, niet alleen verantwoordelijk voor de opwarming van Liesbeth List, maar ook voor de opwarming der aarde.

Ontzettend leuk natuurlijk, zo’n klimaattop, maar wel een beetje mosterd na de maaltijd. De aarde is sinds vorige week dinsdag naar alle waarschijnlijk met opwarmen gestopt, zo ontdekte ik per toeval afgelopen zondagmiddag.

Hoewel het nog geen vijf uur was, was het reeds donker buiten. Ik zat met mijn drie maanden oude zoon naar de zondagmiddagtelevisie te kijken. Het was de dag na pakjesavond en de Sint was, om wat voor reden dan ook, stilletjes aan ons huisje voorbij gegaan.

(Alhoewel, stilletjes, stilletjes, midden in de nacht van zaterdag op zondag werd ik gewekt door een gezelschap dat met struikelende tong luidkeels schunnige sinterklaasliedjes aan het zingen was. Toen ik naar buiten keek, zag ik daar Sinterklaas met een fles whisky in de ene hand, hoog boven zijn hoofd geheven, en zijn opgetilde tabbert en onderrokken in de andere hand, achterover hellend, in een plantsoentje pissen, gadegeslagen door drie Pieten die de goedheiligman enthousiast aan het toezingen waren – iets over de zak van Sinterklaas en dat die geledigd moest worden. Maar dat terzijde.)

Op de televisie was een eerbetoon bezig aan Ramses Shaffy. Het metropoolorkest begeleidde bekende Nederlandse zangers en zangeressen die de bekendste liederen van Ramses vertolkten.

Op een gegeven moment stonden daar Boudewijn de Groot en Liesbeth List op het podium om Pastorale ten gehore te brengen. Weet je wat, dacht ik bij mezelf, laat ik voor de verandering eens naar de tekst luisteren. En toen hoorde ik ineens de volgende strofe:

Als ik de aarde ga verwarmen
Laat ik haar leven in m’n armen

Al die tijd was het dus Ramses Shaffy geweest die verantwoordelijk was voor de opwarming der aarde. Ergo conclusio, het opwarmen zal wel stoppen nu Ramses vorige week dinsdag het aardse heeft verlaten om, staand onder een witte wolkenpoort, in een eindeloze loop de Shaffy Cantate ten gehore te brengen.

Leon de Winter kan met een gerust hart, als hij op een van die vele gezegende zondagmiddagen zin heeft om zijn lieve, dappere vrouw en kinderen op een ijsje te trakteren bij de snackbar om de hoek, zijn Porsche Cayenne pakken.

2 Reacties to “Breaking: opwarming der aarde eindelijk gestopt”

  1. assyma said

    En ik maar denken dat het door die ijsschots kwam;-)

  2. MankeMonnik said

    En wat dacht je van deze strofe:

    “Ik scheur de rotsen met mijn stralen”

Geef een reactie

