Mieters, master, koning

december 9, 2009

Nalden
Kleine pikkies zijn master, aldus Nalden in De Wereld Draait Door.

Wat het woord ‘master‘ betreft. Gisteren (dinsdag 8 december) was in De Wereld Draait Door een pak ‘m beet 25-jarig menneke te gast wiens website nogal populair bleek bij grote merken als Nike en Vodafone en Philips, die over het nog maar net volgroeide ruggetje van deze jongeman hip proberen te zijn. Dit ventje, dat uitsluitend met de naam Nalden aangesproken wenst te worden, mocht graag de term ‘master’ bezigen als hij iets goed vond.

Mijn lief zei tegen mij: “Jezus: master. Dat heb ik lang niet gehoord.” Het bracht haar terug naar haar middelbare schooltijd. Ik kende het woord ‘master’ ook, maar kennelijk veel minder lang dan zij. Ik dacht dat het iets recents was en afkomstig uit de studentikoziteit. Waarschijnlijk, zo redeneerde ik in één moeite door, is het ergens in de jaren ’90 ontstaan op middelbare scholen in Amsterdam, en zijn die middelbare scholieren van toen op een gegeven moment, ergens in de jaren nul, gaan studeren. En studenten gaan naar de kroegen, en daar kwam ik ook, zodat ik zodoende toen pas met het woord ‘master’ in aanraking kwam.

Ongeveer tegelijkertijd begon ik ook het woord ‘koning’ te horen, wanneer jongelui uiting trachtten te geven aan hun waardering voor het een of ander. Dan zeiden ze dingen als: “Heb je die vliegtuigen die gebouwen in zien vliegen, dat was echt koning!”

Jongeheer Nalden had het vervolgens over ‘hard komen’, zoals gebruikt in de zin: “Japan komt echt hard.” Waarmee hij bedoelde dat Japan bezig was de wereld te veroveren op cultureel en fashioneel gebied. Deze uitdrukking kende ik dan weer van De Jeugd van Tegenwoordig, en wel uit het vrij onweerstaanbare lied ‘Deze neger komt zo hard‘.

Het aardige van Nalden was dat hij zijn kretologie hanteerde alsof heel de wereld zo praat. Kennelijk begeeft hij zich in contreien waar iedereen zo spreekt. Of koketteert hij ermee, dat kan natuurlijk ook. Maar het zijn woorden die een beperkte houdbaarheidsdatum hebben. Op een gegeven moment zijn ze hopeloos achterhaald. (Eerlijk gezegd vond ik ze al hopeloos achterhaald toen ik die woorden voor het eerst hoorden, maar goed, ik loop wel vaker niet helemaal in ganzenpas met de tijdsgeest.)

Over een jaar of twintig zullen woorden als ‘master’ en ‘koning’ nostalgische gevoelens oproepen. Dan zullen die woorden dezelfde functie krijgen als het ‘mieters’ uit het werk van Voskuil.

18 Reacties to “Mieters, master, koning”

  1. reintws said

    Mooi was dat Mattijs van Nieuwkerk tijdens het gesprek op ’n gegeven moment ook even schoorvoetend trachtte ‘master’ aan zijn vocabulaire toe te voegen. Het stond hem (ook) niet.

  2. matxil said

    Ok. Dan is het nu definitief: ik ben een oude lul. Ik heb nog nooit van “master” noch “koning” gehoord. Je hebt het toch niet verzonnen, hé, Max? Ik woon nu al 8 jaar in Spanje, maar ik wist niet dat ik er zó uit lag.
    Het laatste “nieuwe” wat mij nog bereikte, was het woordje “vet” maar dat is waarschijnlijk intussen al prehistorisch.
    Zelf gebruik ik nog gewoon “tof” en “gaaf” wat op diezelfde tijdslijn dan waarschijnlijk ergens ten tijde van vroeg Krijt moet worden gedateerd (nog altijd weer drie tijdperken na “mieters”).

  3. assyma said

    Ik ben geneigd het met matxil eens te zijn, maar dan moet ik wel eerlijk zeggen, dat ik weinig in kroegen kwam.
    Koning heb ik volgens mij wel eens gehoord en het lijkt me stug dat dát woord over twintig jaar nostalgisch is. Of denk je dat maxima gaat reageren?

    Zou zo maar kunnen.

  4. Molovich said

    Vet is tegenwoordig volgens mij dik.
    Vette shit is dan ook dikke poep, vandaag de dag.
    Woorden als master en koning ken ik een jaartje of acht, hooguit, dus het kan heel goed (@matxil) dat u deze woorden nog nooit bent tegengekomen. MOET JE MAAR NIET NAAR SPANJE GAAN, LANDVERRADER!$!!

  5. Zijn er werkelijk mensen die het woord vet nog gebruiken?

  6. Molovich said

    Jij gebruikte gisteren dus het woord master, Oud Zeikwijf. Als in: “Dank voor Oxysept. Master!” Hoe is u, als allochtoon zonder cursus Nederlands, aan dat woord gekomen?

  7. Mijn dochter van 4 kwam vorige week thuis terwijl ze herhaaldelijk het woord Koud bleef zeggen. Aangezien ik een zeer goede vader ben, twijfelde ik geen moment en draaide de kachelknop op 10 en bedekte haar met een Tinkerbell-dekentje op de bank. Ze zei er niks over totdat ik zei wat een mooi Tinkerbell-dekentje dat toch was. “Koude deken” zei ze. Wellicht hebben we hier een primeur.

  8. Molovich said

    Koud. Mooi. Wellicht heb uw 4-jarige dochtertje naar The Wire gekeken. Daar zeggen ze ook heel vaak dingen als ‘this shit is cold, man’. Of kwam die zegswijze nu uit Entourage? Anyhoo, er zijn Amerikanen die dat zo zeggen.

    Joran van der Sloot gebruikte nogal eens het woord ‘ziek’, om zijn waardering voor iets te uiten. ‘Ziiiieek Patrick’, zei hij dan.

    Ik hoorde ook wel eens een jeugdwerker die in verwarring was gebracht omdat de jongeren waarmee hij werkte, geregeld gebruik maakten van het woord ‘lelijk’ wanneer ze iets goed vonden.

    Over de pijnlijke misverstanden waartoe nieuwe betekenissen van oude woorden kunnen leiden heb ik overigens al wel eens iets geschreven:

    http://chimsky.nl/?p=997

    Over het gruwelijke misverstand van Gerard Freriks (familie van? “Helaas wel ja!”).

  9. Rigo Reus said

    Nalden stond verleden week in de VN met een interview. Daarin ook steeds master dit, master dat, gevolgd door goede tweede: hilarisch, of liever, hilaaarisch.
    ‘Bruut’ registreer ik de laatste tijd wat vaker. Niet tegen mij gericht, maar als in ‘brute jas’.

  10. mescaline said

    Een verbeterde versie van ‘leipe shit ouwe’. Ietsje positiever, ietsje meer gevarieerd. De natte droom van iedere paarse broek.

    En dan binnenlopen. It figures.

  11. Grasshopper said

    Snaaks.
    Master Mo meets Master nOZa.

    Master Mo: Avoid, rather than check. Check, rather than hurt. Hurt, rather than maim. Maim, rather than kill. For all life is precious, nor can any be replaced.
    Master nOZa: Is it good to seek the past, Master Mo? Does it not rob the present?
    Master Mo: If a man dwells on the past, then he robs the present. But if a man ignores the past, he may rob the future. The seeds of our destiny are nurtured by the roots of our past.
    Master nOZa: When you can take the pebble from my hand, it will be time for you to leave.

  12. After that Master nOZa killed a bobo and had to flee to the states where he was hunt like a dear by the cops till he dropped dead.

  13. Molovich said

    “If a man dwells on the past, then he robs the present. But if a man ignores the past, he may rob the future.”

    Classic.

  14. Starwalker said

    Bijna Supreme Master Godangel Mescaline vergeten.

    Jedi Master nOZa: Always two there are, no more, no less: a master and an apprentice.

  15. Horst said

    Mijn ex-vriendin bezigde “ultiem” als stopwoord. Ultiem kut, zogezegd.

Geef een reactie

