Lucille Werner aan dood ontsnapt

december 8, 2009

Lingo in het Swahili

Belangrijkere zaken nu. Gisteren las ik dat Lucille Werner naar Tanzania is afgereisd om daar de onderontwikkelde negers het heil van Lingo te brengen. Naar verluidt heeft ze het er nog maar net levend vanaf gebracht. Wij belden met een geschrokken Lucille.

“Ik heb zeer angstige tijden doorgemaakt. Op een gegeven moment werd ik omringd door zo’n twaalf negers van minstens drie verschillende stammen die aan me begonnen te trekken. Overal voelde ik handen. Ineens scheurde m’n blouse vanachter open. Ik tolde rond en stond halfnaakt in de studio. En hup daar kwamen ze weer op me af. Het werd steeds grimmiger. Het is dat ze op een gegeven moment met elkaar ruzie kregen anders was ik daar volgens mij ter plekke uit elkaar getrokken.”

En het begon allemaal zo vrolijk. Lucille had aan haar goede vriend Jan-Peter Balkenende gevraagd of hij misschien nog een leuk projectje voor haar wist in de goede-doelen-sfeer. Na dat verkiezinkje van het leukste vrouwtje met een handicap was Lucille aan een nieuwe uitdaging toe. Lucille: “Doe waar je goed in bent, zei JP tegen mij. Ga bijvoorbeeld naar Tanzania om Lingo in het Swahili te presenteren. Het is leuk, het is educatief. Ik vond het meteen een fantastisch idee.”

De Tanzanianen reageerden positief. “Ik heb het met de ambassadeur van Tanzania besproken en die was gelijk enthousiast. Lingo good, zei die man tegen me. Hij stak er een duim bij op en glimlachte er allervriendelijkst bij. Enfin. Ik naar Tanzania vliegen. Studiootje gebouwd. Alle equipment mee. Was nog een heel gedoe, maar ja, van half werk hou ik niet.”

Er bleek echter één probleem, de Tanzanianen snapten geen hout van het spelletje. Lucille: “De essentie van Lingo ontging ze volkomen. We hadden twee teams, zoals het hoort. Grijnzend staarden ze me aan, maar er kwam geen zinnig vijf-letter-woord uit. Behalve het woord Lingo dan. We hadden één team dat uit leden van de Masai-stam bestond. Ik vroeg aan de kleinste van hen wat zijn hobby’s waren, zegt ie ‘Lingo’. Vond ik vreemd, maar goed, je weet nooit. Zijn metgezel, die ik dezelfde vraag stelde, antwoordde helemaal niks en staarde me alleen maar gelukzalig glimlachend aan. Vervolgens gingen we beginnen. Wat het eerste woord was, weet ik niet meer, maar het begon met een M. Echter, toen ik de kleinste de beurt gaf, zei hij weer: Lingo. Heel toevallig bleken de G en de O goed te zijn, en zat de I er ook in. Maar de L en de N waren duidelijk fout. Desondanks zei hij meteen daarop weer Lingo. En dat ging zo maar door tot de vijf beurten over waren en de tegenpartij een gok mocht wagen. Nu, die kregen naast de M en dus ook de G en de O de letter P cadeau. Maar ook zei zeiden, eensgezind ‘Lingo’ toen ik ze de beurt gaf.”

Hoofdschuddend gaat Lucille verder: “Dit kan zo niet langer, jongens, zei ik. Dus ik kom van achter mijn desk vandaan. Zoals je weet loop ik niet helemaal normaal. In Nederland is dat geaccepteerd, maar die deelnemers in Tanzania keken naar me alsof ze een waterbuffel spontaan in brand zagen vliegen. Een van die Masai begint spontaan loodrecht in de lucht te springen. Ik sta daar in het midden van de studio, en ik zeg: jongens, waar gaat dit over? Ik wil jullie heel graag leren Lingoën, maar dan moeten jullie wel meewerken. En voor ik het goed en wel door had, werd ik van alle kanten besprongen. Door de kandidaten, door de cameramannen, zelfs door mensen uit het publiek. Enfin, ik heb het er levend af gebracht, maar veel scheelde het niet.”

Diezelfde avond, nadat Lucille een verkwikkend bad had genomen, belt ze Jan-Peter Balkenende op om te vertellen wat haar overkomen is. Lucille: “Die barst in een schaterlachen uit. Of ik niet wist dat Lingo in het Swahili neuken betekent. Nee, dat wist ik dus niet. Ik heb JP gezegd dat ik dit soort geintjes niet echt kon waarderen. Hij heeft meteen z’n excuses aangeboden en beloofd het nooit meer te doen. Nou ja, daarmee was voor mij de kous af. Misschien kan ik er op een dag nog om lachen, maar voorlopig nog niet. De wetenschap dat al die gigantische negers op mijn vlees uit waren, het is me nog even te veel.”

10 Reacties to “Lucille Werner aan dood ontsnapt”

  1. niet voor publicatie (haal die dus weg):
    “Ik wil jullie heel graag willen Lingoën” rectificeren

  2. of is het een kwestie van willen willen? Want dat kan ook denk ik. Al heb ik wel lef om je te willen willen corrigeren, ik, allochtone die nooit een cursus Nederlands heeft gehad.

  3. Molovich said

    Bedankt, Oud. Ik vind dat het moet kunnen, een allochtoon die een autochtoon corrigeert.

  4. o dus het was geen kwestie van willen willen zie ik. Hoe jammer. Het laat me niet meer los, dat willen willen. Want een grote drijfveer in mijn leven, is het niet willen willen. Maar dat de Masai zouden willen willen Lingoën, dat was toch van een schoonheid!
    Dom dat ik erover begon. DOM DOM DOM.

  5. Ach nee, het zijn niet de Masai die willen willen lingoën, maar Lucille die de masai wil willen lingoën. Natuurlijk. Zij zou het wel willen, maar kan niet, omdat ze te blank, te mank, en te bang is. Dat is de kern van het willen willen. Je wilt het, maar je mag of kan het niet willen.
    Sorry, maar dat willen willen houdt me de hele dag bezig. Ik vrees dat ik er nog niet klaar mee ben.

  6. Molovich said

    Wat aardig is, is dat Lucille een zus heeft die Wil heet.

  7. Oud Zeikwijf said

    Ik heb toch maar iets gedaan met dat willen willen (of iets dergelijks). Kijk maar even als je daar zin in hebt.
    Hangjong

  8. Molovich said

    Een zeer treurig stemmend stuk, Oud Zeikwijf. Om hopeloos van te worden. Nog een geluk dat wij zo’n vrolijke inborst hebben.

  9. Anoniem said

    Ik kreeg per mail een nog gruwelijker verhaal te lezen van een lezeres, over iets vreselijks (VRESELIJKS!) hebben gedaan, en dat heeft me ertoe gezet. Ik wou er lang niet over schrijven, vond het zo afkrakend. Maar als je wist wat ze doen! Ik wil gewoon niet meer. Ik wil dat het ophoudt en dat we weer leuk kunnen doen buiten, met elkaar, met vreemden. Ik wil de openbare ruimte terug!

  10. oz said

    Anonymous? Dat was ik.

Geef een reactie

