Prins Bernhard en zijn coupe Soekarno

december 1, 2009

Benno und Juul, samen op de fiets

Bepaalde luiden van het kleinere soort proberen wijlen Prins Bernhard weer eens in diskrediet te brengen. Zo schijnt het de heren Kelder & Veenendaal te hebben behaagd een boekie te publiceren waarin Prins Bernhard ervan wordt verdacht nauw betrokken te zijn geweest bij een couppoging tegen Soekarno.

Om de nodige reuring rond deze publicatie te creëren zat Jort Kelder gisteren bij zijn goede vriend Matthijs van Nieuwkerk aan tafel in De Wereld Draait Door. Aldaar deed hij de ene krasse uitspraak na de andere in de hoop dat wij met roodgloeiende oortjes richting de betere AKO zouden rennen.

Nu staan wij nergens verbaasd om als het wijlen Prins Bernhard betreft. Het kan heel goed mogelijk zijn dat hij met lede ogen aanzag wat er met onze voormalige kolonie gebeurde en maar al te gretig in ging op een voorstel van een aantal ijzervretende verzetstrijders om Soekarno van de troon te stoten. Kelder & Veenendaal baseerden zich op de dagboeken van Gerrie van Maasdijk, kamerheer van Juliana die in 1956 door Prins Bernhard uit de hofhouding is gezet. Volgens het officiële verhaal omdat Van Maasdijk te nauwe banden had bij Greet Hofmans, volgens Kelder & Veenendaal omdat Bernhard wraak wilde nemen op Van Maasdijk die de couppoging zou hebben verraden.

Zou allemaal zomaar kunnen. Maar onze argwaan was gewekt toen Jort Kelder de naam van baron Walraven van Heeckeren liet vallen. Die naam waren wij eerder tegengekomen en wel tijdens ons onderzoek naar het waarheidsgehalte van het verhaal dat historicus Cees Faseur van de Greet Hofmans-affaire had gemaakt. Tijdens mijn zoektocht kwam naar voren dat baron Walraven van Heeckeren een complotdenker van het zuiverste soort was. Net als Gerrie van Maasdijk zat hij in de invloedssfeer van Greet Hofmans. Nadat Prins Bernhard de Hofmans-zaak tot ontploffen had gebracht en de commissie Beel ervoor gezorgd had dat Walraven van Heeckeren uit de hofhouding is gezet, raakte deze baron er heilig van overtuigd dat Prins Bernhard van plan was Juliana ontoerekeningsvatbaar te laten verklaren en zo de troon in te laten pikken door de toen 12-jarige prinses Beatrix, zodat Nederland ingelijfd kon worden bij Groot-Duitsland.

Deze baron Walraven van Heeckeren zou Kelder & Veenendaal ‘per ongeluk’ hebben verteld dat Bernhard betrokken was bij een couppoging in Indonesië. Maar aan dat ‘per ongeluk’ durf ik te twijfelen. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij Kelder & Veenendaal bewust op het spoor van deze couppoging gezet, in de hoop dat Prins Bernhard postuum de modder over zich heenkreeg die hij eigenlijk al bij leven had verdiend. Mijn eksteroog nu zweert bij het idee dat baron Walraven van Heeckeren en kamerheer Gerrie van Maasdijk van hetzelfde laken een pak zijn. Het zou me niks verbazen als ook die Gerri van Maasdijk van het soort is dat een iets grotere fantasie heeft dan zijn denkvermogen aan kan.

Afijn, om een lang verhaal kort te maken, toevallig ben ik in het bezit van zowel het dagboek van wijlen Prins Bernhard. Ik ben even gaan rondbladeren in de dagboeken uit 1950 en kwam tot de ontdekking dat de ideeën van Gerri van Maasdijk hoogstwaarschijnlijk berust waren op een misverstand, vermoedelijk veroorzaakt door Bernhards zware accent.

Uit het dagboek van Prins Bernhard:

5 juli 1950
Het was wat eentonig vandaag. Wat everzwijnen afgeknald in het bos. Daarna lunchen met mamsi in Scheveningen. De middag heb ik doorgebracht met Juul. We hebben in onze bioscoop naar een aflevering van het polygoonjournaal gekeken. Er was het een en ander te doen over Soekarno. Juul zei dat ze zijn kapsel zo ontzettend leuk vond. Het had inderdaad wel wat. Maar een vreemd kapsel was het wel. Het liep recht omhoog en lag als een soort blok op het hoofd.

8 juli 1950
Het kapsel van Soekarno laat me maar niet los. Ik keek zelf vanochtend in de spiegel en het kwam mij voor dat ik eens aan wat anders toe was. Ik heb Gerrie maar eens tot mij geroepen en hem een foto van Soekarno laten zien. Of hij een kapper kende die mij een dergelijke coupe kon bezorgen.

Coupe Soekarno

10 juli 1950
Vanmiddag gelunchd met Douglas (McArthur, red.). Omdat Gerrie niks van zich laat horen (wat heb ik nu aan zo’n kamerheer?) heb ik maar aan Dougie gevraagd of hij een kapper kende die mij een kapsel als dat van Soekarno kon bezorgen. Doug keek eens goed naar de foto en barste in lachen uit. Het was geen kapsel, het was een hoedje. Enfin. Allemaal leuk en aardig natuurlijk.

Rest van de middag hebben we het nog gehad over de wereldbevolking die over een jaar of vijftig waarschijnlijk uit meer dan zes miljard mensen zal bestaan. Dat is natuurlijk veel te veel. Het was zaak, vond ik, snel een wereldelite samen te stellen die zich te zijner tijd bezig kon houden met het ontwikkelen van een griepvirus waarvoor een vaccin zou worden ontwikkeld waaraan zo’n 90 procent van de gebruikers zou komen te overlijden. Misschien dat hotel Bilderberg een leuke locatie was om eens samen te komen.

5 Reacties to “Prins Bernhard en zijn coupe Soekarno”

  1. You ain’t seen nothing yet. Ik heb nog wat sinterklaasgedichten uit 1954. Heeft de schoonzus van een achternicht van mijn vader, die kamermeisje was op Soestdijk, op 6/12/1954 uit een prullebak gevist.

  2. Max J. Molovich said

    Nou! Dat zou me inderdaad wat zijn, Sinterklaas in huize oranje.

    “Sint zat maar te denken
    Wat hij Bernhard nu toch weer zou schenken
    Daarom maar weer wat steekpenningen van Lockheed
    Dikke kus, Sint en Piet”

  3. Rigo Reus said

    Wat ik niet snap, als Bernard onderkoning wilde worden, wie was dan Opperkoning van Indonesie, Juliana, nee toch?
    http://www.prorepublica.nl/artikel.aspx?a=stadhouderlijke_verspreking&t=De+stadhouderlijke+verspreking

  4. cole said

    Ach ja, Benno Bond, die man blijft maar in mijn achting stijgen. En de grootritmeesters van de dames. En de kiphoroscoop trekkende homofiele kippenfokker.

    En Elsbeth Etty: die kwam ik laatst tegen bij een feministisch toneelstuk. Zij kwam de zaal in met de kaartjes in de handen gevolgd door een vent. Ze wees met haar kaartjes recht naar mij en het angstzweet brak mij aan alle kanten uit. Gelukkig gingen ze een paar rijen voor mij zitten. Later bedacht ik dat Elsbeth misschien wel niet zo vaak PF leest en nog weer later dat ze waarschijnlijk cole niet zo heel goed van gezicht kent.
    Die vent is ook een oude communist lees ik: Gijs Schreuders, dat had nog lelijk voor cole kunnen aflopen.

  5. Ellen said

    Hahaha Max jouw gedichten beginnen precies zoals de mijne.

    Mijn vervolg zou er echter anders hebben uitgezien:

    Benno, herinner je nog het Argentinië-reisje?
    resultaat na 9 maanden – het is een meisje.

Geef een reactie

