Langzaam wordt het erger

november 24, 2009

In de rij voor de prik

“Langzaam wordt het erger”, zei mijn lief. Ze had het nog niet gezegd of de regenbui veranderde in een hoosbui die op zijn beurt weer in een hagelbui veranderde. Vanaf het moment dat wij onze fietsen hadden gepakt, viel er water uit de lucht. Aanvankelijk nauwelijks merkbaar. Van die zachte druppeltjes die nog zo licht zijn dat ze door de haartjes op je hand worden gedragen. Meer dauw dan regen. Geleidelijk ging het over in miezer. De druppels wreden logger, de miezer werd van die lullige zeikregen. De zeikregen werd een echte bui. De bui ging over in een hoosbui. En de hoosbui werd hagel.

Wij waren nog een kleine tien minuten verwijderd van de Rai waar wij zouden gevaccineerd worden ter bescherming tegen de uit Mexico overgewaaide varkensgriep (H1N1), een maatregel die van overheidswege werd aangeraden omdat wij ‘huisgenoot’ zijn van een baby jonger dan zes maanden die het vaccin zelf niet mag krijgen.

De hagelbui voelde als een teken van boven. Zou een hogere macht ons duidelijk proberen te maken dat we niet moesten gaan? En zo ja, waarom niet? Omdat de fundamentele Christenen gelijk hebben en Hij zo’n vaccinatie als verraad ziet, een gebrek aan vertrouwen? Of wil Hij ons enkel waarschuwen omdat de complotters gelijk hebben en is H1N1 daadwerkelijk ontwikkeld in een Weens laboratorium in opdracht van een duivelse samenzwering die pogen de wereldbevolking te decimeren?

De hagelbui was hevig, maar duurde niet al te lang. Wij waren blijven doorfietsen. Niet lang daarna stopte het helemaal met regenen. Alsof Hij het had opgegeven ons te waarschuwen. Dan moeten jullie het zelf weten. Maar kom niet bij Mij uithuilen als straks je arm afsterft en je alleen nog maar kunt communiceren door brommergeluidjes met je lippen te maken.

Het was verrassend rustig bij de Rai. Maar dat was schijn. Toen wij eenmaal de hoek om waren en ons richting ingang K begaven, stroomden de drommen mensen met kinderen toe vanuit alle richtingen. Tegen de grote stroom in liepen de ouders met kinderen die al geweest waren. Licht beduusd liepen ze aan de hand van hun ouders. Sommigen huilden zachtjes, maar de meesten hielden zich groot. Niet helemaal zeker van wat hen nu precies was overkomen.

Naast ingang K stond een groepje natgeregende protesteerders met van die doorweekte kartonnen bordjes waarop met zwarte viltstift KLINK MOORDENAAR en VACCINATIE IS MOORD en WIJ WETEN WAAR JULLIE MEE BEZIG ZIJN stond geschreven. Er werd weinig aandacht aan besteed.

De cameraploegen waren binnen. Een gigantische hal waar het vee braaf richting het hakblok werd gedreven. Omdat wij geen wagentje bij ons hadden, mochten wij in een andere rij plaatsnemen. Toen wij naar die andere rij op zoek gingen, bleek die er niet te zijn en moesten wij toch achteraan aansluiten.

Er heerste een mysterieuze sfeer. Van mensen die proberen luchtig te doen, maar tegelijkertijd een niet uitgesproken angst hebben om wat komen gaat. En een massaal knagend schuldgevoel van ouders die niet zeker weten wat ze hun kinderen nu aadoen. Van die vage gevoelens die alleen maar werden versterkt door troosteloze trosjes balonnen en groepjes muzikanten die in vrolijk bedoelde liedjes de angst voor de prik proberen te bezweren. Hiep hiep hiep, door de prik krijg ik geen griep. Ik moest denken aan La Vita e Bella. Een dramatische gedachte, dat weet ik ook wel, maar ik vertel hier alleen maar hoe ik het beleefde.

Hoewel de rij onmetelijk lang leek, waren wij er in een minuutje of tien doorheen, en werden wij een andere zaal ingeleid, alwaar het daadwerkelijke prikken plaatsvond. Mannen met van die klaaroverbordjes gaven aan of je mocht komen. Wij kregen een tafel toegewezen. Mijn lief mocht eerst. Terwijl ze haar mouw opstroopte kwam een meisje van RTV Noord-Holland vragen of ze haar iets mochten vragen. Eindelijk hadden ze een ouder zonder kinderen gevonden. Mijn lief zei dat ze daar niet van gediend was en verwees de vrouw naar mij. Ik vond het prima. Een man met een microfoon kwam naast mij staan.

Toen ik aan de beurt was en ging zitten, vroeg hij: “Nou, het gaat zo meteen gebeuren hè.”
“Ja”, zei ik, “het gaat zometeen gebeuren.” Maar ik had het nog niet gezegd of het was al gebeurd.
“O”, zei de man van RTVNH, “het is al gebeurd! Is dit alles?” Hij was licht teleurgesteld.
“Kennelijk”, zei ik.
“Voelde je wat”, vroeg hij.
“Nee”, zei ik, “zo goed als niets.”
Ik wilde nog iets grappig zeggen, maar daarvoor had hij ‘wat gaat er door je heen’ moeten vragen, en dan zou ik ‘antistoffen’ zeggen. Ik probeerde dit balletje nog zelf op te gooien, maar de man had z’n microfoon al van onder mijn neus vandaan gehaald.

Op de weg naar buiten kreeg ik een appel en een vlaggetje. Op dat vlaggetje stond een tekening van een fanfare. Het had helemaal niks met de prik te maken. Die kinderen van tegenwoordig kun je ook overal blij mee maken. In de loop van de dag verdween het gevoel uit mijn linkerarm en werden mijn vingers blauw. Daarnaast begon mijn linkerkaak enorm te jeuken. Alsof ik mezelf met een bot scheermesje had geschoren. Maar verder is alles goed.

13 Reacties to “Langzaam wordt het erger”

  1. Bob said

    Hier in Teutonien worden bijv. alle politie-agenten geprikt. Een op de drie meldt zich de volgende dag ziek.
    De nicht van een collega was twee dagen zo ziek van de prik, dat ze dacht dat ze doodging. (Ze is niet doodgedaan.)
    Dit om je een beetje moed in te spreken.

  2. Molovich said

    Dank. Alles is goed nu. Voel nog een lichte beursheid daar waar de prik had plaatsgevonden.

  3. Mooi verhaal, Max. Hier in het keiharde noordwesten zijn me nog geen verhalen over ziekten na een prikje ter ore gekomen.
    En wat mooi dat die complotters buiten stonden te protesteren!

  4. Molovich said

    Niet verder vertellen Ben, maar dat van die protesterende complotters heb ik verzonnen om ze in een nog kwader daglicht te zetten dan ze zichzelf al zetten.

  5. Ik vermoedde al zoiets, want er was niets van te zien geweest op het journaal van gisteren. Het maakt je verhaal alleen maar mooier!

  6. Paddy said

    Ah, nee! Ik dacht juist nog: wat goed dat het doorgaans zo hijgerige journaille die complotdenkers volledig heeft genegeerd! Tjonge, ik geloofde het echt…

  7. assyma said

    Zou je je kind ook hebben gevaccineerd?

    Dit vraag ik omdat ik als de dood ben om het wel te doen en als de dood ben om het niet te doen.
    Dat je zo luchtig schrijft is omdat het een prikje in je eigen arm betreft.

  8. Ja, dan zou ik het denk ik ook hebben gedaan. Of ik er dan zo rustig over zou hebben geschreven, is een andere zaak. Ik zou me toch aan een verhaal als dit vasthouden:
    http://www.hpdetijd.nl/archive/2009-11-04/wel-of-geen-mexicaanse-griepprik
    Beperk je alleen tot het artikel, en sla de reacties over. Overigens denk ik wel dat de angst voor dit griepie zwaar overtrokken is. Ik denk dat de overheid besloten heeft het vaccin te gaan uitdelen om deze angst te bezweren. (Het zekere voor het onzekere.) Dat er een prikangst voor in de plaats zou komen, hadden ze denk ik niet voorzien.

  9. Bob said

    Overigens heb ik het niet over de bijwerkingen door de toegevoegde stoffen, maar over het feit dat je van de griepprik de griep kunt krijgen. Betrouwbare cijfers kan ik niet geven, maar ik ken persoonlijk meerdere mensen bij wie dat gebeurde. Meestal is het een lichte griep, maar een enkele keer ook een gewone twee-weken-griep.

  10. assyma said

    @Bob
    dat komt waarschijnlijk omdat er verschillende virussen rondwaren, dus ben je geprikt voor het een kun je nog altijd ziek worden van een andere.
    Dus stel er waren in de toekomst 10 mutaties rond, moeten we dan 10 vaccinaties krijgen?

  11. assyma said

    @Molovich
    ik was gister gewoon verbaasd dat je je had laten vaccineren, omdat ik er vanuit ging dat jij misschien ook wel je bedenkingen zou hebben. Bedenkingen hoeven niet perse van het complot te zijn. Maar gewoon rationele afwegingen zijn al voldoende.

    Omdat ik er zelf niet uitkom ben/was ik aan het rondkijken wie wel en wie niet overstag ging. In de hoop dat iemand die ik hoog heb zitten de weegschaal bij mij een beslissende kant op kan laten gaan.
    Stupide ik weet het.

  12. Bob said

    @Assyma: Nee, het is veel eenvoudiger. In een prik tegen de Mexicaanse griep zitten Mexicaanse griepvirussen. (In een kleine hoeveelheid, zo weinig dat je er niet echt ziek van wordt, tenminste, dat is de bedoeling, maar genoeg om je afweersysteem te trainen, zodat het paraat is wanneer je een keer normaal besmet wordt.) Als je de griep krijgt van een prik, dan krijg je die griep waar je eigenlijk tegen ingeent wordt.

  13. Fantastisch bord boven de geitenmassa: WELKOM BIJ DE GRIEPVACCINATIEDAGEN VAN DE GGD! Heeft u er ook zo’n zin in? Wij wel. En daarom heeten wij u alvast van harte welkom. Oooh heerlijk. Ik sta te popelen. En vergeet niet uw registratiekaarten….HEIL! en vaccinatieoproep….JASICHER! bij de hand te houden!!

Geef een reactie

