De haiku’s van Van Rompuy

november 20, 2009

Herman van Rompuy
(Foto: De Morgen)

Gisteravond kon dan eindelijk de vlag uit in Huize Molovich: de fantastische Herman van Rompuy is President van Europa geworden. Gaat het toch nog allemaal goed komen! Tenminste, dat dachten wij, maar terwijl wij een vreugdedansje aan het maken waren, vernamen wij van het NOS Journaal dat de immer bescheiden Van Rompuy in zijn vrije tijd haiku’s maakt.

Jawohl, u leest het goed: haiku’s. Japanse drieregelige gedichies die uit respectievelijk vijf, zeven en weer vijf lettergrepen bestaan. Een eeuwenoud metrum waarin wijze Japanse zenmeesters het leven trachten te vatten.

Nu is het een van mijn nooit bereden stokpaardjes dat dictators zich in hun vrije tijd, naast het massamoorden, graag met de hogere kunsten bezig houden. De bekendste en meest beruchte aller dictotors is zelfs een gefrustreerde kunstenaar. We weten allemaal wel over wie we het hier hebben. Mocht hij destijds niet zijn afgewezen voor de Weense kunstacademie, dan had de wereld er heel anders uit gezien.

Maar de dingen gaan
Zoals ze gaan daar doe je
Helemaal niks aan
(Van Rompuy, 1998)

Hitler was dus een zondagsschilder. Stalin mocht graag verheven poëzie schrijven van romantische snit. Mao kalligrafeerde tussen de bedrijven door. En Bill Clinton speelde vaak een moppie jazz op z’n saxofoon terwijl hij onder het bureau door de Monica Lewinsky’s van het Witte Huis op de eigen saxofoon geblazen werd, zou’k maar zeggen.

Hey, know what I mean
Know what I mean nugde nudge say
No more say no more
(Van Rompuy, 1988, vrij naar Monty Python)

Het zou, wil ik maar zeggen, nog wel eens heel anders kunnen lopen dan onze verzamelde regeringsleiders dachten toen ze de Koning der Grijze Muizen aan het hoofd van Europa zetten.

Ik, marionet
Dans naar pijpen en zet dan
De boel in de hens
(Van Rompuy, 2003)

Belgen hebben een nogal raar wereldbeeld. Van Rompuy vormt hier geen uitzondering op, vrees ik. Belgen hebben niet alleen een raar wereldbeeld, ze hebben vooral een nogal verwrongen zelfbeeld, waar dat wereldbeeld weer uit voortkomt. Of beter gezegd, hun kijk op de wereld wordt in hoge mate bepaald door hun kijk op zichzelf wat weer beïnvloed wordt door hun kijk op de wereld.

Van alle volken
Zijn de Belgen het nobelst
Schuif de rest in zee
(Van Rompuy, 1990)

Nu heeft elk volk waarschijnlijk wel last van van een verwrongen zelf- en wereldbeeld, maar bij de Belgen is dat nogal gevaarlijk. Zij hebben namelijk een gigantisch minderwaardigheidscomplex dat een huwelijk is aangegaan met een enorm superioriteitsgevoel. Dit uit zich in een haast verlegen bescheidenheid, waaronder een vulkaan van woede borrelt, die nooit tot uitbarsting komt, maar haar lava haast onopmerkbaar z’n verwoestende werking laat doen door in gaten en kieren te kruipen.

En ineens, zonder
Dat iemand iets vermoedde
Verschroeide aarde
(Van Rompuy, 2001)

Ze lijken lief, de Belgen. Maar dat is slechts schijn.

Rompertje noemen
Ze mij maar mijn vrouw noemt mij
Niet voor niks Rambo
(Van Rompuy, 2004)

Ze lijken beschaafd, maar achter het masker der beschaving vlamt de perversiteit.

Achter de luiken
Van onze huizen spelen
De ergste dingen
(Van Rompuy, 1995)

Kortom, kom niet bij mij uithuilen als Europa straks tot ontploffing wordt gebracht door die zachtaardige Vlaming. Ik heb u gewaarschuwd.

Er waart een woedend
Spook door Europa hij heet
Herman van Rompuy
(Van Rompuy, 2006)

11 Reacties to “De haiku’s van Van Rompuy”

  1. Rigo Reus said

    Trouwens Max, doe je de vlag uit <i<in huis?

    Haiku door: Van Rompuy

    Water
    Plassen wachten
    op warmte om te verdampen.
    Water wordt een wolk.

    Een meeuw
    Een meeuw op één poot
    starend staande in de zee.
    De kou deert haar niet.

    Wolken
    Wolken als watten
    bovenaards.Vanop de grond
    een weelde van kleur

    Licht
    Het licht aan zee is
    Feller dan over het land
    De hemel ademt

    -Van Rompuy-

  2. Molovich said

    Ik hang inderdaad de vlag uit in huis. Denk je dat ik uit m’n raam ga hangen met dit soort weer?

  3. cole said

    Ik vind die Molo-Haikus veel interessanter. Die met Rompertje – Rambo is briljant. Eigenlijk zou hij op Rambo moeten eindigen.. kan dat nog?

  4. Bob said

    Laat je Chimsky los,
    Ben je als publieke figuur,
    Voor je’t weet de klos.

  5. Bob said

    Shit, mijn tweede zin heeft 8 lettergrepen. Dan nog maar wat sjoemelen:

    Laat je Chimsky los,
    Ben je als publiek figuur,
    Voor je’t weet de klos.

    Heeft wel een ritme, vind ik.

  6. Molovich said

    Zou hij een beetje serieus genomen worden in Japan? Ik bedoel, zou hij een beetje goed zijn, in haiku’s? Ik heb er niet zo’n verstand van. Ik moet zeggen dat Dijkshoorn er wel een paar aardige uit heeft gehaald. Maar wat ik hierboven las, vond ik wat magertjes.

  7. Spencer Brandsen said

    Molovich verhuisd

    Balkenende gepasseerd

    Waarheen gaat de weg?

  8. Molovich said

    Naar de verdoemenis, Brandsen. As usual.

  9. Spencer Brandsen said

    Er is inderdaad

    Weinig nieuws onder de zon

    Of onder de maan

Geef een reactie

