George Little River – Lay with me

oktober 29, 2009

[media height=”210″ id=1]

Een nieuwe rubriek op Chimsky. Vanaf vandaag treft elke week op deze plek een verse sjansong van George Little River. Meer George luistert u op georgelittleriver.com, waar elke week een nieuwe song verschijnt met bijbehorend beeld, zodat je lekker door George Little’s wereld kunt dwalen.

13 Reacties to “George Little River – Lay with me”

  1. Roelof said

    Ik had serieus gehoopt op een obscure doedelzakspeler…

  2. Molovich said

    In duet met een pinguïn. Zo is het nummer wel tot stand gekomen, als ik George mocht geloven.

  3. Rigo Reus said

    Singersongwriters blijft voor de concertbezoeker die nog overtuigd of (vermaakt)moet worden, een hachelijk iets. Andersom bedoel ik eigenlijk. De bandbreedte van deze jongens/meisjes is meestal niet zo groot: na twee liedjes weet je wel wat je resterende vijf kwartier nog verwachten kunt. Tuurlijk, heb je met bandjes ook, daar zijn ook prima momenten om bier te gaan halen en niks te missen. Maar die hebben meerdere instrumenten achter de hand en kunnen nog ‘ns wat show maken. Dit in tegenstellng tot de vaak statisch-op-een-stoel-zittende-zanger-met-gitaar. Hoe dan ook, dit nummer van George heb ik helemaal uitgeluisterd. Ik zie uit naar volgende week.

  4. Molovich said

    Zo te horen is u niet echt een concertganger.

  5. Rigo Reus said

    Definieer: echt een concertganger, zou ik zeggen. Het is toch zo: na twee liedjes kun je voorspellen hoe de avond eruit zal zien bij een artiest met gitaar. In die combinatie zit ‘m de beperking. Stijlbreuken zijn er amper. Meestal wil ik meer dan enkel luisteren: ik wil tumult, kabaal, show, opbouw, uitbarsting na verstilling (en bier natuurlijk, maar dat had ik al gezegd) maar mevrouw Reus is daar wat minder van gediend. Die vindt al die akoestische troubadours (jong, oud, groen, geroutineerd, maakt niet uit) geweldig mits ze “gitaar spelen met mes en vork.”(dixit Roel Bentz v/d Berg). Maar wie weet kan ik hier zometeen wat namen lezen van singersongwriters die geen saaie optredens geven.

  6. Molovich said

    Ik heb niet erg vaak artiesten gezien die het alleen maar met hun gitaartje deden, moet ik toegeven. Ook de singer-songwriters die ik zag werden meestal door een band begeleid. Elliot Smith was erg indrukwekkend, met z’n mistroostige ziel. Maar die zul je niet zo snel meer zien optreden, tenzij je een lijntje met de andere kant heb, zou’k maar zeggen. Ook erg mooi was Hayden die achteloos indruk maakte. Het schijnt dat hoe-heet-ie, die van de Red Hot Chili Peppers, erg mooie soloconcerten geeft. En John Cale natuurlijk, over wiens soloproject Fragments of a rainy season ik het onlangs nog had.

  7. Rigo Reus said

    En ik herinner me ook nog (van vijf jaar terug?) een soloconcert van Daniel Johnston. Alleen met dikke buik en afzakkende joggingbroek en ontbrekende voortanden, moederziel alleen op het podium. Een gedeelte van het publiek (het was een festival) liep sissend van verontwaardiging weg: die vonden het genant of waardeloos. Die wisten kennelijk niet wat hen te wachten stond. Maar ik vond het fascinerend in z’n simpelheid. Ik was liefhebber van ’s mans platen, dat scheelde.

  8. Molovich said

    Bandirah had me wel eens over ‘m verteld. Ik kan me voorstellen dat een concert van hem indruk maakt.

  9. Rigo Reus said

    Dus, George, Little River, als je weer ‘ns een concert geeft, en je ziet een wat afwachtend persoon in het publiek, dan ben ik dat. Max Molovich is te herkennen aan de vele stempels op z’n handen en de diverse polsbandjes om, uh, z’n polsen. Succes!

  10. Molovich said

    George weet wel hoe ik eruit zie. Ik ken ‘m al een jaartje of tachtig. Of hij moet aan het dementeren zijn natuurlijk, dan herkent ie me misschien niet.

  11. Molovich said

    Hier kun je George trouwens nog God’s Gonna Put You Down zien spelen, u weet wel, zoals ook door Johnny Cash op diens laatste plaat gezet. Het is de moeite waard, kan ik u verzekeren:

  12. Rigo Reus said

    Het nummer Ugly Me net beluisterd. En dat is toch drie keer mooier dan Lay With Me. Vooral het gitaarspel, de klank daarvan, (Nick Drake kan niet ver weg zijn). En dan komt er ook nog een voorzichtig pianootje bij, mooi. Hopelijk kiest niet iedereen dit moment uit tijden het concert om ‘ns gezellig met mams te telefoneren.

  13. Rigo Reus said

    In die youtube video God’s Gonna Put You Down, hang je wel aan z’n lippen.

Geef een reactie

