Dries graaft zich autobio en Harry ziet dat het goed is

oktober 22, 2009

A small step for Dries, a giant leap vor mankind.

In de HP/De Tijd van deze week lazen wij, tot ons grote genoegen, dat de nieuwe King of Pop (Dries Roelvink) een autobiografie heeft geschreven die de naam Toverballen draagt (dezelfde naam die zijn ex-vrouw aan Dries’ testikels had gegeven omdat ze van kleur veranderen als je er op zuigt). Om te weten of het wat was, heeft Dries onlangs aan een literaire reus een stukje laten lezen.

Dries in HP/De Tijd: “Ik heb Harry Mulisch, toch de maestro, laatst een stukje uit mijn autobiografie laten lezen. Hij zei: ‘Niets meer aan doen.’ Daar word ik toch blij van.” En daar worden wij, op onze beurt, dan weer blij van. Van Dries die ergens blij van wordt, bedoelen wij. Afijn. Omdat wij een apart lijntje met Harry Mulisch hebben (een telefoonlijntje, om precies te zijn), besloten wij om de maestro maar eens om opheldering te vragen.

Klopt het dat Harry Mulisch de autobiografie van Dries Roelvink heeft gelezen? De stamvader van de moderne literatuur mompelt wat: “Dries Roeling? Help me even.” Dries Roelvink, nieuwe King of Pop, hoogblonde vinexzanger met een sportschoolobsessie. “Ach, was dat nu Dries Roelvink?” Dat was nu Dries Roelvink. Klopt het dat u, schrijver van Nederlandse literaire hoogtepunten als Twee Vrouwtjes, De Ontdekking van de Hema en De Verstelde Versteller Verstelt een Fietsketting de autobiografie van Dries Roelvink heeft gelezen en hem heeft verteld hier ‘niks meer aan te doen’? Mulisch: “Dat zou kunnen kloppen.”

Was het zo goed? Mulisch: “Ik heb er geen woord uit gelezen. Ik vroeg Dries of het af was, Dries beaamde dit en toen zei ik dat hij er niks meer aan moest doen. Het was immers af. En wat af is, dat is goed.” Dus de autobiografie van Dries Roelvink is een goed boek? “Een uitstekend boek.” Maar waaraan, als wij zo vrij mogen zijn dit te vragen, ontleent u dit waardeoordeel dan? “Aan het feit dat ik heb gezegd dat het een goed boek is, natuurlijk. Zoals u weet heb ik nooit ongelijk. Zelfs als ik ongelijk heb, heb ik gelijk. In het meest onwaarschijnlijke geval is de autobiografie van Dries een slecht boek, maar zelfs dan zal het een goed boek zijn, want ik heb gezegd dat het een goed boek is. U dacht toch niet dat God die hele schepping binnenste buiten keerde en elk klein bloemetje keurde voordat Hij zei dat het goed was? Nee, Hij schiep de hemel en de aarde met alles erop en eraan, wierp een oppervlakkige blik op het geheel en zag dat het goed was. Zo werkt dat. Ik heb een blik op de autobiografie van Dries Roeling geworpen en ik zag dat het goed was. Als u mij nu wilt excuseren, ik ben koekjes aan het bakken en wil niet dat ze aanbranden.”

Bovenstaande foto illustreert het hoofdstuk ‘Een dagje naar de maan’ uit Dries Roelvinks Toverballen.

Eén reactie to “Dries graaft zich autobio en Harry ziet dat het goed is”

  1. cole said

    De herstelde fietshersteller verstelt versneld de versnelling en vertelt versteld de herstelvertelling zonet door een ontstelde verteller verteld.

Geef een reactie

