Hoe een meteoriet Harry Mulisch op een kosmische haar na miste en ik naar de Pixies ging

oktober 14, 2009

The Pixies

Zat ik zo rond de klok van zeven driftig een biefstukje weg te werken omdat ik naar de Pixies ging, kwam daar in de verste hoek van mijn gezichtsveld ineens een felle vuurbal naar binnen schieten. Helgroene vonken vlogen er vanaf. Mevrouw Molovich zag ‘m ook. “Wat is dat?”, vroeg ze. De vuurbal vloog richting Amsterdam Noord.

“Een vuurpijl”, antwoordde ik rustig. Maar het kon helemaal geen vuurpijl zijn, want hij vloog naar beneden. Tenzij iemand vanuit een luchtballon een vuurpijl had afgeschoten, maar dat leek me sterk. Het moest wel een terroristische aanslag zijn. Of een neerstortend vliegtuig. De vuurbal verdween achter de bomen. Ik meende een knal te horen. De onvermijdelijke rookwolken bleven echter uit. De vuurbal was kennelijk achter de bomen uit elkaar gespat.

Even later, toen ik bij de Burgemeester de Vlugtlaan op lijn 50 richting de Heineken Music Hall aan het wachten was, las ik op de Twitter dat meer mensen de vuurbal hadden gezien. Waarbij tevens mensen uit Zwolle, Breda en Rotterdam. De mogelijkheid van vuurwerk of een vliegtuigongeluk kon dus vrij snel worden uitgesloten. En ook een terroristische aanval leek onwaarschijnlijk toen berichten over doden en gewonden uitbleven. Al wegstrepend kwam men tot de conclusie dat het een meteoriet moest zijn geweest.

En ik vreesde voor het leven van Harry Mulisch. Die is, zoals bekend, onsterfelijk totdat het tegendeel wordt bewezen. Nu ligt het in de lijn der verwachtingen dat dit tegendeel nooit bewezen zal worden, maar mocht het onverhoeds toch gebeuren, dan is de kans zeer groot, zoals wij uit De Ontdekking van de Hemel kunnen opmaken, dat zulks zal plaatsvinden doordat Harry een meteoriet op z’n kop krijgt. Ik besloot er een bezorgd belletje tegenaan te gooien. Harry was niet thuis, zo wist zijn vrouw mij te melden. Hij was met de Herenclub haringvissen op de Noordzee.

U kunt zich voorstellen hoezeer ik mij te pletter schrok. Mocht de meteoriet Harry getroffen hebben, dan zou dit hoogstwaarschijnlijk betekenen dat ook illustere medeleden als Cees Nooteboom, Hans van Mierlo en Wim Duisenberg ons deze avond ontvallen waren. Die laatste was al overleden, zult u zeggen, en daar heeft u gelijk an, maar dat maakte het allemaal niet minder rampzalig. Ik was gewoon een beetje verward. Dat is geen schande.

Afijn. Zwevend tussen hoop, vrees en opwinding wandelde ik De Heineken Music Hall in om naar de Pixies te gaan luisteren. Wie één concert van de Pixies gezien heeft, heeft ze allemaal gezien. Voor verrassingen kom je niet te staan. En dat is wel zo fijn. Het verhoogt de feestvreugde aanzienlijk wanneer je noot voor noot kunt meehuilen met die uitgekiende gitaarsolo’s. Al m’n favoriete nummertjes kwamen voorbij. Met name Hey en Gigantic. Die laatste op de valreep trouwens, tijdens het tweede toegift, waarvoor ik me wel weer helemaal de pleuris heb moeten schreeuwen. Het was het gelukkig waard. Bovenstaande foto heb ik zelf gemaakt met mijn iPhone. Ik ben er redelijk trots op.

Maar goed. Mij was nog steeds niet duidelijk of Harry Mulisch nog wel onder ons was. Vanochtend bleek dat het inderdaad een meteoriet was die Harry, naar kosmische maatstaven gerekend, op een haar na heeft gemist. Omdat Harry een haring zat te kanen toen het gebeurde, heeft hij zelfs niks in de gaten gehad. Zo zie je maar weer.

6 Reacties to “Hoe een meteoriet Harry Mulisch op een kosmische haar na miste en ik naar de Pixies ging”

  1. cole said

    Het begin van het einde: dronken Max ontdekt op een avond een groot licht, het begin van het heelal en de hemel en wordt onmiddellijk door de engelen geëindigd met een meteoriet.
    Het is een waarschuwing, Max, neemt die ter harte want staat er niet in de Schrift geschreven:

    Wie zijn nek verhardt ondanks herhaalde vermaning, wordt opeens onherstelbaar gebroken.

  2. Molovich said

    Denkt u dat het een waarschuwing aan mijn adres was? Max uit De Ontdekking van de Hemel was toch Harry? En niet ik-zei-de-ietwat-angstig-wordende-gek?

  3. cole said

    Mmmmm…
    .. dat zou dan betekenen jij Onno bent en je eerstgeborene M!/Q! de nakomeling van Harry/Max is die de goddelijke Cubaanse vonk met zich torst het BLS-testimonium van de stenen bruidsbed-Tiengeboden ten Hemel te retourneren.

    Maar dan hoeft Harry zich voorlopig nog geen zorgen te maken, want Quinten was 17 toen Max door de meteoriet werd getroffen.

  4. cole said

    The Meteorite

    Among the hills a meteorite
    Lies huge; and moss has overgrown,
    And wind and rain with touches light
    Made soft, the contours of the stone.

    Thus easily can Earth digest
    A cinder of sidereal fire,
    And make her translunary guest
    The native of an English shire.

    Nor is it strange these wanderers
    Find in her lap their fitting place,
    For every particle that’s hers
    Came at the first from outer space.

    All that is Earth has once been sky;
    Down from the sun of old she came,
    Or from some star that travelled by
    Too close to his entangling flame.

    Hence, if belated drops yet fall
    From heaven, on these her plastic power
    Still works as once it worked on all
    The glad rush of the golden shower.

    Clive Staples Lewis

  5. Rigo Reus said

    En ik kan juist de rillingen (en vooruit:tranen) krijgen van, mits een beetje goed gespeeld, niet zo afraffelig, van Where is my mind.

  6. Molovich said

    Zeer goed nummer inderdaad. Maar met Gigantic en Hey begon mijn liefde voor de Pixies.

    Overigens. Over Where is my mind gesproken, toen een vriend van mij diezelfde dag nog wees op de overeenkomsten tussen het einde van The Fight Club en de gebeurtenissen in New York op 11 september 2001, werd dat een soort imaginaire soundtrack voor de instorting van de Twin Towers voor mij.

Geef een reactie

