Vorige positiefste Nederlander positief over verkiezing Marco Borsato als nieuwe positiefste Nederlander

oktober 12, 2009

Marco Borsato

Marco Borsato is door het Nederlandse volk verkozen tot positiefste Nederlander. Een forse tegenslag voor Mendes Kouweningen die de voorgaande negen edities deze titel in de wacht sleepte. Maar als wij Mendes bij het graf van zijn onlangs overleden vrouw spreken, reageert hij verrassend positief.

“Ontzettend leuk voor Marco”, noemt de 47-jarige hypotheekadviseur uit Almere zijn nederlaag. “En bovendien echt verdiend. Toen al die ellende met The Holland Entertainment Group begon een paar weken geleden, zei ik nog tegen m’n vrouw: wat gaat hij daar goed mee om, hè! Wat is hij open en eerlijk. Nou, zei mijn vrouw, en wat blijft hij integer!”

Op de begrafenis van zijn nu 15 dagen geleden verongelukte vrouw, heeft Kouweningen het veelvuldig gehad over Borsato: “Afscheid Nemen Bestaat Niet klonk toen de kist de aula verliet. Familie en vrienden begrepen niet waarom ik dit nummer had gekozen. Mijn vrouw hield namelijk helemaal niet van Borsato. Ze was meer van de klassieke muziek. Dvorak en Rachmaninov met name. Maar haar mening over Marco was honderdtachtig graden gedraaid in de laatste weken van haar leven. Heel knap vond ze het hoe Marco met een tegenslag van een dergelijk formaat om kon gaan. En fantastisch hoe hij kracht putte uit zijn samenwerking met zijn collega’s.”

Vindt Kouweningen het dan helemaal niet jammer dat hij dit maal niet eens in aanmerking kwam voor de prijs, omdat stichting Nederland Positief besloten had om de prijs dit jaar naar een bekende Nederlander te laten gaan? “Jammer wel, natuurlijk. Ik had graag geweten waar ik had gestaan in het rijtje Borsato, Máxima en Bauer. Waarbij ik meteen wil aantekenen me geen illusies te willen maken. Voor dergelijke kanjers neem ik mijn hoed af en buig ik diep. Ik had het er vanochtend nog over met mijn collega toen wij te horen kregen dat de DSB (waar Kouweningen hypotheekadviseur is, red.) failliet was. Ik mag dan wel positief in het leven staan, zei ik tegen mijn collega, maar vergeleken bij Marco Borsato en Fransje Bauer ben ik een Volkskrantjournalist. Haha!”

Hoe reageerde Kouweningen trouwens vanochtend op het nieuws dat zijn werkgever failliet wordt verklaard? “Ja, fantastisch natuurlijk. Zo’n gedwongen ommekeer van het leven kan nooit op een verkeerd moment komen. Maar een beter moment dan dit had ik niet durven dromen. Je vrouw net dood, wat doet een mens dan? Die gaat met uitzicht op de geraniums zitten kniezen! Maar daar heb ik nu helemaal geen tijd voor. Ik moet aan de slag, wil ik mijn huis kunnen behouden. Het is net als toen ik op 1 januari 2000 terugkwam van een feestje en mijn appartement in hartje Amsterdam bleek afgefikt door een verdwaalde vuurpijl. Je denkt dat je niet dieper kunt afdalen in de ellende. Maar dan krijg je het bericht dat je ouders zijn verongelukt tijdens hun skivakantie omdat ze in een slecht onderhouden stoeltjeslift hadden plaatsgenomen. Man, wat een ellende. Daar doe je het toch allemaal voor! Dat jaar werd ik niet voor niets voor de eerste keer verkozen tot meest positieve Nederlander van het jaar. Hopen dat volgend jaar ook weer een hoop ellende met zich meebrengt.”

5 Reacties to “Vorige positiefste Nederlander positief over verkiezing Marco Borsato als nieuwe positiefste Nederlander”

  1. Rigo Reus said

    die laatste alinea, werkelijk….. werkgever failliet,ouders overleden, huis afgebrand – daar doe je het toch allemaal voor!!!

  2. Mooi stukje weer, Max!
    Over die DSB, dat kon je wel zien aankomen natuurlijk. Ik schreef vorige week niet voor niets: ‘De DSB-parabel: / Dirk is solvabel.’
    Wie er nu nog centen heeft uitstaan bij de DSB, hoort tot het stommere deel van de Nederlandse kapitalisten. Dat geld had je er uiterlijk vorige week weg moeten halen.

  3. Paddy said

    Maar wat als alles volgend jaar nou meezit voor Mendes, hoe gaat hij dáár dan mee om? Dat wil ik wel eens zien. Kijken wat hij echt waard is.

  4. Max J. Molovich said

    Ja, dat zou inderdaad een ultieme testcase zijn. Maar ik neem aan dat Mendes die wel doorstaat, Mendes kennende. Een jaar zonder problemen zou hij immers als een tegenslag ervaren. En dan is hij op zijn best.

  5. Max J. Molovich said

    Ben, dat was een mooi, even subtiel als krachtig stukje poëemgebeuren.

Geef een reactie

