Harry Mulisch: “De Nobelprijs was nog niet klaar voor mij”

oktober 9, 2009

Sint Harry Mulisch

Hoewel hij gisteren voor de zoveelste keer de Nobelprijs voor de Literatuur niet mocht krijgen, zit de schrijver aller schrijvers ontspannen achter zijn bureau. De zon komt via het grote raam achter hem naar binnen, en verlicht het machtige kapsel op een dusdanige manier dat het lijkt alsof hij een lichtkrans rond zijn hoofd heeft. Harry Mulisch glimlacht nieuwsgierig. Vanwaar mijn bezoek?

Aarzelend probeer ik aan te geven mij goed voor te kunnen stellen dat de teleurstelling groot is. “Waarvoor?”, vraagt een oprecht verbaasde Harry Mulisch. Nou, dat van die Nobelprijs, zeg maar. “O dat”, zegt Harry Mulisch, “ja, de teleurstelling was inderdaad groot. Dat mag je inderdaad stellen. En het was ook een moeilijke beslissing. Elk jaar is het weer moeilijk om dat telefoontje te plegen. Maar ze bleken er nog niet klaar voor.”

Uw verslaggever weet even niet hoe hij moet reageren. Waar vond Harry Mulisch wie niet klaar voor? Mulisch: “Hoe bedoel je waar vond ik wie niet klaar voor?” Het is toch het Nobelcommité dat bepaalt naar wie de Nobelprijs gaat? De schrijver, verward: “Hoe kom je daar nu toch bij? Dat zou me een mooie boel worden, als zo’n Nobelcommité gaat bepalen wanneer ze mij die Nobelprijs geven? Daar mag je niet lichtzinnig over denken.”

Is het dan Harry Mulisch die bepaalt wie de Nobelprijs voor de Literatuur krijgt? “Nee, dat ook weer niet. Wat vast staat is dat ik die prijs een keer krijg. Wanneer precies, dat weet ik niet. Het zijn kosmische wetten die dat bepalen. Daar heeft zelfs Harry Mulisch niks over te zeggen. Ik kan het wel gaan uitzoeken natuurlijk door de Ontdekking van de Hemel nog een keer te lezen, maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad.”

Staat in De Ontdekking van de Hemel dan te lezen wanneer Harry Mulisch de Nobelprijs voor de Literatuur ontvangt? “In de Ontdekking van de Hemel staat in principe alles. Dus ook wanneer het Nobelcommité klaar is om mij de Nobelprijs voor de Literatuur toe te kennen. Uit m’n hoofd moet je bladzijde 44 en bladzijde 880 openslaan en van beide de achttiende zin en respectievelijk het twaalfde en zestiende woord nemen. Als je dan kijkt naar de plek van de letters binnen het alfabet, dan krijg je een zeker getal. Dat getal moet je delen door de bij elkaar opgetelde bladzijden waarop de Stenen Tafelen worden genoemd, en dan komt daar uiteindelijk een datum uitrollen. Of zoiets. Ik kan er wat bladzijden naast zitten.”

Maar wat nu als Harry Mulisch voor die datum van ons heengaat? “Totdat het tegendeel is bewezen, ben ik onsterfelijk. Het tegendeel is nog niet bewezen, dus ik ben onsterfelijk. Ooit zal de Nobelprijs deze kant opkomen. Dat kan volgend jaar zijn, of over tien jaar. Maar dat het gebeurt, staat vast.”

(PS: Lees ook De Ontdekking van de Hema, een spannend vervolgverhaal in 4 delen.)

Eén reactie to “Harry Mulisch: “De Nobelprijs was nog niet klaar voor mij””

  1. Heb me kapot gelachen. Hij wordt dus óók door zijn uitgever gebeld wanneer hij niet heeft gewonnen. Jaar in, jaar uit.
    En………..hij durft zelf de telefoon niet op te nemen. Mensen die zichzelf zo serieus nemen, kan ik niet serieus nemen.

Geef een reactie

