De Truck met de Dode Hoek

september 21, 2009

Hans Klok en zijn goocheltruckendoos.

Mijn truc met de dode hoek: maak oogcontact met de vrachtwagenchauffeur. Als jij hem in zijn spiegel kan zien, kan hij jou zien. En sta je dus niet in zijn dode hoek. Zoiets is heel snel te vertellen. Maar wat doet het Ministerie van Verkeer en Waterstaat?

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat huurt goocheltrucchauffeur Hansje Klok in om, met behulp van een vrachtwagen en een tijger op radio, televisie en in de kranten, ons te triggeren naar een website gegaan waar diezelfde Hansje Klok dan de truc met de dode hoek uitlegt.

Een belachelijke omweg, dat bent u hopelijk met mij eens. Jaarlijks komen zo- en zoveel fietsers onder een vrachtwagen omdat ze in de dode hoek van de vrachtwagen voor het stoplicht stonden te wachten en niet snel genoeg weg konden komen wanneer bleek dat de vrachtwagen naar rechts moest.

(Het is me trouwens wel eens opgevallen dat het bijna altijd meisjes zijn die verongelukken omdat ze in de dode hoek stonden. Het zijn in ieder geval bijna altijd meisjes die in het nieuws komen wanneer ze het slachtoffer zijn van een dode hoek. Volgens mij mag het woord ‘bijna’ uit de vorige zin zelfs weggehaald worden. Dit kan twee dingen betekenen: of de media vinden een slachtoffer van de dode hoek enkel nieuwswaardig wanneer het een meisje betreft, omdat dit een klassieke, ja bijna mythische tegenstelling tussen het monster en de onschuld is. Of meisjes belanden nu eenmaal vaker onder een vrachtwagen omdat ze wat minder bedreven zijn in het herkennen van dode hoeken.)

Telkens als ik Hansje Klok zie langskomen om mij naar zijn website te leiden, voel ik een machteloze woede in mij opwellen. (Dezelfde machteloze woede die ik voel wanneer ik een veel te grote vrachtwagen door het centrum van onze geliefde hoofdstad ziet rijden.) Je kan die truc met de dode hoek toch ook gewoon vertellen? Hoeveel mensen nemen nu geen kennis aan de truc met de dode hoek omdat ze geen zin hebben er naartoe te surfen? Of omdat ze het vergeten? Heel veel denk ik. Is het niet misplaats om zo geheimzinnig te doen over iets wat levens kan redden, enkel en alleen omdat je de woordspeling ‘truck met de dode hoek’ zo leuk vindt?

(Waarschijnlijk, zo bedenk ik me nu, is deze aanpak verzonnen toen een van de reclamemakers tijdens een zogenaamde brainwave zich een mopje uit zijn jeugd herinnerde waarin werd medegedeeld dat Hans Kazan dood was. O ja?, zei de argeloze toehoorder. Ja, zei de moppentapper dan, overreden door een goocheltruck.)

Ikzelf was nog niet naar de site gegaan omdat ik het Hansje Klok en de zijnen niet gunde. Dat zal ze leren, dacht ik. Maar gisteren heb ik mijn woede maar eens opzij gezet om dodehoek.nl te bezoeken. Wie schetst mijn verbazing toen Hansje Klok de truck met de dode hoek helemaal niet uitlegde. Drie tekeningetjes leggen het uit. We zien een fietser naast een vrachtwagen staan. Rode vlakken geven aan waar de dode hoeken van de vrachtwagen zich bevinden. En daaronder staan een handvol tips hoe je met die dode hoeken om moet gaan.

Mijn truc met de dode hoek staat er niet bij. We lezen wel dat je moet proberen om oogcontact met de chauffeur te maken, maar niet dat je dit via zijn spiegels kan doen. Er staan wel andere handige tips. Zo waarschuwt men dat een vrachtwagen soms eerst een schijnbeweging naar links maakt om de bocht naar rechts beter te nemen. Prima tip. Daar heeft niemand Hansje Klok voor nodig. Je kunt ook steeds één zo’n tip in je reclameuitingen verklappen, om voor de rest van de tips naar je website te verwijzen. Ik noem maar iets.

Kortom: walgelijk, mevrouw de voorzitter. Moeten we, om dit soort onzin te bekostigen, nu werkelijk hoofddoekjes gaan belasten?

4 Reacties to “De Truck met de Dode Hoek”

  1. Horst said

    Ik dacht altijd dat Kazan overleden was aan de Goochelpest.

  2. Biefstuk said

    En dat de internetlozen maar overreden mogen worden door de goocheltrucks. Dat is de bijkomende boodschap. Paarse broek, ga je schamen voor je honger naar e.o.a paarsebroekenprijs, of, zoals meneer Hicks al reeds heeft gezegd: Sterf!

  3. jan said

    Het is al heel vaak gewoon verteld. Je schrijft zelf dat er nog steeds veel mensen omkomen. Dat gewoon vertellen heeft dus niet geholpen. Dus grijp je naar zo’n uiterst braakmiddel als Klok. Bijkomend voordeel: Je krijgt ook aandacht bij Chimsky. Ik denk dat er wel over is nagedacht.

Geef een reactie

