Kopvoddentax

september 17, 2009

Geert Wilders did it again.

“…en daarom, voorzitter, daarom wil de PVV bij deze het voorstel doen om belasting te heffen over hoofddoekjes. Zeg maar een zogenaamde kopvoddentax, want dat zijn het welbeschouwd wat al die Islamitische vrouwen rond hun kop drapperen: vodden. Het ziet er niet uit, voorzitter! De kopvoddentax is dan ook bedoeld ter compensatie van de vervuiling van het straatbeeld. Ik weet niet of u wel eens door een achterstandswijk wandelt, maar het doet pijn aan je ogen al die hoofddoekjes. Ah! Ik zie dat de eerste klagers zich al bij de microfoon aandienen…”

“Voorzitter, ik moet u eerlijk bekennen dat ik vannacht een tijdje heb wakker gelegen om te bedenken waarmee de heer Wilders nu weer op de proppen zou komen. Zwembaden verbieden voor Islamieten? Wil hij ze een halve maan op de borst laten dragen…”

“Ter zake, meneer Pechtold.”

“Excuses, voorzitter. De hoofddoekjesbelasting, die was niet langsgekomen tijdens het schaapjes tellen. Misschien loop ik vooruit op de zaken, maar ik wil bij deze even zeggen dat D66 dit initiatief toejuicht.”

“Ja, dat was te verwachten, voorzitter. Natuurlijk juicht D66 mijn plan toe… of euh… Hè? Euhm… Sorry?”

“Ja, voorzitter, de heer Wilders verstond het goed. D66 is zeer te spreken over de hoofddoekjesbelasting. Of de kopvoddentax zoals hij het gekscherend noemt – leuk bedacht trouwens. We heffen overal belasting over, dus waarom niet over hoofddoekjes?”

“Maar, euh… voorzitter?”

“Mag ik ook wat zeggen, voorzitter?”

“Mevrouw Kant…”

“Dank u, voorzitter. Ook de SP juicht het voorstel van de PVV toe. Zoals wij elke belastingheffing toejuichen. Eindelijk een concreet plan waarmee we de staatskas weer een beetje minder leeg kunnen maken. Mijn complimenten aan meneer Wilders en zijn PVV voor dit constructieve meedenken, voorzitter.”

“…”

“Meneer Rutte, wilt u ook wat zeggen?”

“Graag, voorzitter. U weet, de VVD is niet echt dol op belastingen. Maar dit klinkt ons als muziek in de oren. En dan niet het soort muziek dat je voor het vrijdaggebed uit de minaretten van onze moskeeën hoort klinken, maar het soort muziek dat ik zelf op de piano voortbreng. Westerse, klassieke muziek. Een mooie sonate van Chopin bijvoorbeeld. Ik vraag me alleen af hoe Wilders de hoofddoekjesbelasting precies wenste vorm te geven.”

“Meneer, Wilders, u heeft de vraag van de heer Rutte gehoord?”

“Euh, zeker, voorzitter. Tja, ik dacht om gewoon elke Islamitische vrouw die een hoofddoekje draagt jaarlijks een vergunning van duizend euro te laten betalen.”

“Voorzitter, als ik zo vrij mag zijn, dat lijkt de VVD weinig doordacht. Er zijn immers diverse soorten hoofddoekjes. De VVD stelt voor om enige gradaties aan te brengen. Ik denk even hardop. De eenvoudige, losjes rond het hoofd gedrappeerde hoofddoek kost jaarlijks 300 euro aan belasting. De tweedelige hoofddoekjes die zo strak om de oren en de kin zitten: 600 euro. De hoofddoekjes die als een soort kap niet alleen hoofd, maar ook nek en boezem bedekken moeten 900 euro kosten. En tot slot de geheel bedekkende nikaab of burka, die kost 1200 euro aan belasting. Zo geef je de hoofddoek dragende vrouw nog een keuze, voorzitter. En daar hecht de VVD zeer aan, aan enige keuzevrijheid.”

“Meneer Wilders?”

“Euh, ja, nee… dat lijkt me wel aardig. Ah! Maar zie ik daar mevrouw Halsema briesend richting de microfoon galopperen? Voorzitter?”

“Meneer Wilders, het spijt me dat ik dit moet zeggen, maar u heeft een nieuw dieptepunt bereikt.”

“Hèhè!”

“U redeneert precies als het Iraanse regime, en dat vind ik buitengewoon kwalijk. Moet er dan een kledingpolitie komen om erop toe te zien dat al die bedekte vrouwen hun belasting wel betalen?”

“Voorzitter, dat is nou weer typisch zo’n pavlovreactie van de GroenLinkse kerk, die…”

“Nee hoor, voorzitter. Dat was een geintje. Ook GroenLinks vindt het een geweldig initiatief van de PVV. Het doet ons een beetje denken aan de belastingen die de Islamitische overheersers aan andersgelovigen hieven in Al-Andalus. Het Zuid-Spanje van toen wordt altijd aangedragen als hét voorbeeld van een tolerant Islamitisch rijk. Het doet ons deugd dat de PVV de rollen wenst om te draaien en dit idee wil doortrekken naar deze tijd en deze plaats. Als ik nog even mag, voorzitter: graag zou GroenLinks wat verder willen gaan. Mijn feministisch hart gebiedt mij ook de Islamitische man belastingtechnisch te straffen voor zijn kledingkeuzes. Zo menen wij de kaftan, de djellaba en ook de baard te moeten belasten.”

“Maar..”

“Niks maar, voorzitter, ik was nog niet klaar. Verder wil GroenLinks graag een extra belasting heffen over Mercedessen die ouder zijn dan vijftien jaar en natuurlijk ook over die Volkswagenbusjes waarmee al die families elk jaar naar hun geboorteland afreizen.”

“Hoho, voorzitter.”

“Meneer Rutte.”

“Uitstekende voorstellen van mevrouw Halsema, maar dat van die Volkswagenbusjes gaat ons te ver. U moet namelijk weten dat onze geliefde brokkenpiloot AJ Boekestijn in een dergelijke bolide rondrijdt. En het zal al te oneerlijk zijn om ook hem te straffen voor de wansmaak van de Islamitische medemens.”

“Excuses, voorzitter. GroenLinks was inderdaad even vergeten dat de heer Boekestijn in een Volkswagen Transporter over het Binnenhof tuft. En dat terwijl ik toch bijna dagelijks een dot van zijn uitlaatgassen in mijn gezicht krijg als ik voor het stoplicht bij de Lange Poten sta te wachten.”

“En ook over de belasting op baarden is de VVD niet te spreken, voorzitter. Moet die arme Reinoud Oerlemans dan ook extra gaan betalen?”

“Nee, de heer Oerlemans heeft niks te vrezen, voorzitter. Het gaat GroenLinks enkel om de Islamitische baard, niet om de filmregisseursbaard.”

“En hoe herkennen wij die, voorzitter?”

“De Islamtische baard wijst naar voren en heeft zijn zwaartepunt op de kin voorzitter, zoals bij een geit. Voor de filmregisseursbaard verwijzen wij naar Francis Ford Coppola ten tijde van Apocalyps Now. Deze baard ziet eruit alsof de drager drie jaar geen tijd heeft gehad om een scheerapparaat ter hande te nemen.”

“Mevrouw Verdonk?”

“Nou, voorzitter. Trots op Nederland vindt het een belachelijk plan. What’s next? Hondenbelasting?”

(Gelach in de zaal.)

“Dat bestaat al, mevrouw Verdonk.”

“Nou, in dat geval steunt ook Trots op Nederland het voorstel van de heer Wilders, voorzitter.”

“Mooi. En de coalitiepartijen, hoe denken die erover?”

Mariëtte Hamer, Arie Slob en Pieter van Geel steken hun duim omhoog.

“Mooi. Laten we er dan maar meteen een wetsvoorstel van maken, kan dat lekker naar de Eerste Kamer. Wilt u nog iets zeggen, meneer Wilders?”

“Euh, ja, nee… Zo vind ik er geen klap meer aan.”

7 Reacties to “Kopvoddentax”

  1. Kornuit said

    Hahaha, topperrr, smakelijk!

  2. Joost said

    Hij’s fijn 🙂

  3. Fred said

    Oh, you’re no fun anymore.

  4. Rigo Reus said

    Haha, ik was er bijna ingetrapt, je had me bijna, maar het is satire! Ik merkte het bij dat stukje over die baard van Reinoud Oerlemans. Toen wist ik: dit is satire.

  5. Het is hem weer gelukt. Niet de Mijoenennota is nieuws – nee, iedereen heeft het over Wilders.

  6. Sjaaltje doet wellicht Wilders de das om.

Geef een reactie

