And the Oscar for best foreign language film goes to…

september 2, 2009

GESCHRAPTE SCENE UIT WIT LICHT

Gisteren is bekend gemaakt dat Holland Film The Silent Army heeft gekozen als de officiële Nederlandse Oscar-inzending, ten koste van (onder andere) Oorlogswinter. In de wandelgangen kreeg regisseur Martin Koolhoven (bekend van film, tv en twitter) te horen dat de Academy niet meer van de Tweede Wereldoorlog houdt. Welnu, dan zullen ze in die wandelgangen nog vreemd staan te kijken als Quentin T.’s Inglourious Basterds straks allerlei Oscars in de wacht sleept.

Maar goed. Ernstiger dan een dergelijk lulargument is dat The Silent Army (een film die gemaakt is uit hetzelfde ruwe materiaal waaruit ook Wit Licht, u weet wel, met Marco Borsato, is gemaakt) niet voldoet aan de reglementen waaraan Oscar-inzendingen moeten voldoen. Zo lezen wij in regel II-A het volgende:

“The motion picture must be first released in the country submitting it no earlier than October 1, 2008, and no later than September 30, 2009, and be first publicly exhibited for at least seven consecutive days in a commercial motion picture theater for the profit of the producer and exhibitor.”

Zoals u wellicht weet werd Wit Licht unaniem de grond in geboord door de Nederlandse pers. Zo’n 300.000 Nederlanders hebben vervolgens de film gezien. Dat niet meer Nederlanders gingen kijken, ondanks de aanwezigheid van publiekslieveling Marco Borsato, geeft wellicht te denken.

Maar toen werd Wit Licht ineens geselecteerd voor het officiële programma in Cannes. Regisseur Jean van de Velde kreeg echter wel het dwingende advies iets aan zijn film te doen. Zo moest het gejank van die vreselijke hoofdrolspeler tot een minimum worden teruggebracht, moest alle bombastische, traditionele filmmuziek worden geschrapt, moest worden afgestapt van de oubollige flashbackstructuur en moest er een ander einde komen. Jean van de Velde deed braaf wat hem werd aanbevolen en wist naar verluidt hoge ogen te gooien met de volledig herziene film, die ineens niet meer naar Borsato’s gelijknamige album en concertreeks was vernoemd, maar The Silent Army heette.

En het is deze volledig herziene door niet veel meer dan zo’n 200 man bekeken film, The Silent Army, die de Nederlandse inzending is voor de Oscars. Zoals u in het cursief gezette stukje Oscar-reglement kunt lezen, moet een film minstens zeven opeenvolgende dagen in een commerciële bioscoop hebben gedraad, waarbij de opbrengst naar de producer en de uitbater gaat. Wit Licht voldoet aan deze norm. Silent Army niet.

Men dacht slim te zijn door The Silent Army snel eventjes een week lang in het Utrechtse Louis Hartlooper Complex te laten lopen. Maar het is maar de vraag of dit genoeg is. Vooral omdat de opbrengst van tenminste één van deze zeven dagen niet naar de producer en de uitbater ging, maar naar War Child, het bekende goede doel waarvoor Marco Borsato ambassadeur is.

Waarom het door 200 man bezochte The Silent Army is gekozen boven Oorlogswinter, dat lovende recensies kreeg en door zo’n 800.000 bezoekers zeer werd gewaardeerd, is een raadsel. Tenzij waar is dat de distributeur van The Silent Army, (Independent Films) zitting had in de jury die mocht bepalen welke film Nederland zou laten meedingen naar de Oscar voor Beste Buitenlandse Film, zoals hier en daar wordt beweerd (de bronnen zijn wat bevooroordeeld, dat geef ik toe, maar toch, waarom zouden ze liegen?).

Schande, voorzitter!!

Derhalve feliciteren wij onze zeer gewaardeerde twittercollega @martinkoolhoven alvast met de Oscarinzending, die hem niet meer zou moeten mogen ontgaan. Tenminste, als wij in een rechtvaardige wereld leven.

Wel sneu voor Jean van de Velde. Die heeft in 1997 zijn plaatsje al eens vrijwillig afgestaan aan Karakter, terwijl zijn All Stars was genomineerd. Nu moet hij z’n plek naast Sharon Stone of Jack Nicholson, of wie dan ook gedwongen afstaan omdat zijn distributeur het zaakje al te hard heeft laten stinken.

Niet vergeten om Jean en Marco in je dankwoord op te nemen, meneer Koolhoven, als je straks met dat beeldje loopt te zwaaien.

Advertenties

8 Reacties to “And the Oscar for best foreign language film goes to…”

  1. Lulkoek Molovich. Je hebt die film niet eens gezien. Wit Licht is – zo heb ik het CBS uit laten rekenen – zeven komma drie keer beter dan Oorlogswinter. Zelf zou ik zeggen ‘zes komma negen keer’, maar goed. Wie ben ik om tegen het CBS in te gaan?

  2. Molovich said

    Het gaat hier om Silent Alarm, meneer Schuit, niet om Wit Licht.

  3. Prachtige column, zit vaart in. Ben het er dus ook helemaal mee eens.
    Vanavond naar RTL BLVD gekeken. De ophef is nu een nationaal feit.
    Mij is echter onduidelijk wie er nu advocaten inzet.

  4. @martinkoolhoven heeft mij zojuist het antwoord getwitterd.

  5. Wat is ‘Silent Alarm’ nu weer? Heel verwarrend dit.
    Kan ik het CBS weer bellen zeker.

  6. Molovich said

    Army, bedoelde ik, silent army.

  7. Paddy said

    Allemaal leuk en aardig, Robert Schuit (als dat tenminste je echte naam is), maar ik heb dus even gebeld met het CBS en daar hebben ze dus nog nooit van je gehoord. Je bent er gloeiend bij, mannetje! Show’s over, give it up en wat dies meer zij.

  8. Wat ze hadden moeten insturen is niet Silent Army, niet Oorlogswinter, maar Kikkerdril.

    Dan was die Oscar voor ons geweest. For sure.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: