Alexander de Redelijke

augustus 24, 2009

Alexander Pechtold

Laat ik maar meteen even zeggen dat ik nooit zo’n groot liefhebber geweest ben van Alexander Pechtold. Hij zou de enige zijn die een weerwoord heeft tegen Wilders, maar dat leek me altijd meer een kwestie van koning eenoog zijn in het land der blinden.

Wat het precies is dat enige weerstand bij me oproept, weet ik eigenlijk niet. Wellicht, zo dacht ik, zorgt zijn avondje Zomergasten ervoor dat ik mijn mening bij moet draaien. En anders begrijp ik misschien, na hem drie uur aangehoord te hebben, wat het precies is dat me aan hem stoort. Maar ik ben er eerlijk gezegd nog niet uit. Als Alexander Pechtold een beetje mag doceren over onderwerpen die hem na aan het hart liggen (kunst, beeldvorming, de vorm van de tweede kamer), dan mag ik graag naar hem luisteren. Dan is hij geanimeerd en intelligent. Maar zodra de politicus Pechtold wordt aangesproken, gaat hij mij tegenstaan. Dan doet het kereltje Pechtold veel te veel z’n best zichzelf als Alexander de Redelijke neer te zetten.

Los daarvan is er natuurlijk dat hoofd van Alexander Pechtold. In de vorm van een eikeltje, met dat hoge haargrens en dat plukje bovenop; die naar beneden hangende mondhoeken en die half geloken ogen die bovendien aan de buitenkant naar beneden hangen. Een tragi-komisch clowntje zonder schmink. Het heeft lang geduurd voordat ik dat hoofd serieus kon nemen. Als Pechtold z’n en-nou-even-serieus-hoofd opzet, lukt het me nog steeds niet.

En dat hoofd kreeg je te zien zodra Alexander de Redelijke gevraagd werd zijn immer afgewogen mening te spuien. Dan kreeg je, gevraagd naar waar hij stond in de fittie tussen Israël en Palestina, zinnen als: “Ik had het er met een medewerker over. En wij zeiden tegen elkaar: dit is geen voetbalwedstrijd waarbij je snel kunt uitmaken voor wie je bent.” Pechtold had het even daarvoor met Margriet van der Linden gehad over de kunst van het bondig en duidelijk formuleren. Van der Linden roemde Pechtold om zijn vermogen aanstekelijke soundbytes te verzinnen, om met veel gevoel voor timing een krachtige boodschap over het voetlicht te brengen. Maar het zijn juist vondsten als die voetbalwedstrijd die mij irriteren aan de politicus Pechtold. Het ernstige clownshoofd benadrukt zijn trots op de vondst.

De veel door kritiek geplaagde Margriet van der Linden was dit maal veel beter in haar element. Aanvankelijk leek het een volledig uitgedachte Pechtold-show te worden (Pechtold had amper vragen nodig om z’n verhaal te vertellen), maar toen de fragmenten wat meer aan hedendaagse politieke issues raakten, kwam Van der Linden er tussen en bleek ze in vorm. Het grappige was wel dat mijn aandacht op dergelijke momenten verslapte. Want dankzij de scherpe vragen van Van der Linden, stapte Pechtold noodgedwongen in z’n rol van Alexander de Redelijke. Maar dat krijg je misschien als je een zittende politicus uitnodigt.

De uitzending kende ook een serieus dipje toen Van der Linden aan de hand van een zeer ongrappig fragment van Mr. Bean wenste uit te wijden over Pechtolds reputatie als brokkenpiloot in Kabinet Balkenende II. Toen interesseerde het me allemaal even geen ene hol meer. Mijn concentratie verslapte, mijn gedachten dwaalden af en ik liep naar beneden om m’n derde minimarsijsje van de avond uit de vriezer te halen. Daarna kon ik mezelf herpakken. Maar zo leuk als de eerst anderhalf uur werd het niet meer.

Alexander de Redelijke zei deze avond geen politiek te willen bedrijven. Maar dat deed hij natuurlijk wel. Het was één grote proeve van redelijkheid en daarmee van D66. Eigenlijk, zo merkte mijn lief op toen er een fragment van Entre Les Murs werd vertoond (een film over een klas in een Parijse vogelaarwijk), zat meneer keurig het hele D66-programma af te werken. Alle stokpaardjes konden bereden worden. Van cultuur (inpakkunstenaar Christo in Parijs) via milieu (documentaire over Brent Spar) en bestuurlijke vernieuwing (een uiterst vermakelijk betoog van Pechtold over de inrichting van de huidige Tweede Kamer, die niet zozeer het debat maar vooral de uitlichting van de diverse bewindslieden bevordert) tot het onderwijs en de problemen van een multiculturele samenleving (Entre les Murs, naar aanleiding waarvan Pechtold weer met zo’n al te goed overdachte soundbyte op de proppen kwam: ‘Willen we assimileren of participeren?’).

Afijn. Als we Israël-Palestina niet als voetbalwedstrijd mogen analyseren, dan deze aflevering van Zomergasten maar: de eerste helft was boeiend en vermakelijk, de tweede helft enigszins redelijk, maar kende serieuze dipjes.

Ga ik, tot slot, D66 stemmen? JA! Maar dat deed ik toch al.

3 Reacties to “Alexander de Redelijke”

  1. jan said

    Dank. Ik heb niet gekeken dit keer omdat ik stiekem al op je had gerekend. Achteraf een goede keuze.

  2. Moljevic said

    Het was me ook al opgevallen dat MvdL ‘erboven opzat’ en Alexander het vuur na aan de schenen legde.
    Waarom dan Carice zo gespaard? Zou Margriet nu pas zijn warmgelopen?

  3. Ik heb het eerste uur zitten kijken naar een, ik zou bijna zeggen, verweesd stel mensen. Daar komt natuurlijk Alex’ keuze van fragmenten nog bij. Totaal oninteressant, naar mijn smaak. Het begon al met dat Op zoek naar Ithaca (dat wísten we toch al, jongens, die onzin!). Die vroegere Tweede Kamer en de huidige. Hij had er ook nog eens de huidige praktijk van die ‘kleine’ Tweede Kamer bij moeten zetten: minister zit met de fractiesprekers aan een ronde tafel, en spreekt over de kabeljauw. Nul kennis natuurlijk, maar partij één reageert zus en partij twee reageert zo.
    Maar het is toch openbaar? Ja. Maar het verschil met bijvoorbeeld de Engelse variant van democratie is: de stemmen staan tegenover elkaar. Ze bestrijden elkaar. De regering wint natuurlijk bijna altijd, zoals dat nu eenmaal is, maar het publiek kan kiezen.

Geef een reactie

