Moderne problemen: het falende weeralarm

augustus 21, 2009

Weeralarmmaatregelen

Zodra hij woensdagmiddag over een mogelijk weeralarm hoorde, begon hij als een razende de benodigdheden in te slaan. Tweehonderd zandzakken, 95 spaanplaten, 800 vierkante meter bouwplastic, 500 tentharingen, hout en spijkers om de ramen dicht te timmeren, 50 blikken kikkererwten, een roeiboot voor op de zolderkamer. Alles om maar voorbereid te zijn op het noodweer dat ons geliefde land onder de zeespiegel zou gaan teisteren in de middag van donderdag 19 september 2009.

“Het was niet de eerste keer dat het weeralarm werd afgeroepen”, zegt Nico Zwanenhals niet zonder rancune. Samen met z’n Koreaanse vrouw Kim zit hij in zijn volledig beschutte woning aan de rand van Zaandam. We drinken oploskoffie. Kim zit aan de thee. Ze ziet er nog wat bleekjes uit. Over het hele huis zit bouwplastic gespannen. Nico heeft de ramen dichtgetimmerd. Het enige licht is afkomstig van de olielampjes die her en der door het huis verspreid zijn. “Ik heb het allemaal even laten staan, zodat u het met uw eigen ogen kon zien. Dat u niet denkt dat ik gek ben!”

Nico heeft het, zacht gezegd, gehad met de Nederlandse weerautoriteiten: “Elke keer weer doen ze ons voorkomen alsof het Armageddon voor de deur staat. Windstoten van 180 kilometer per uur, hagelstenen als stierenballen, bliksemschichten waarop de vier ruiters van de Apocalyps kunnen meeliften. En elke keer trap ik er weer in! Daar gaat ons mooie huisje, denk ik dan. En blijf ik denken. En elke keer zie ik mezelf naar de Gamma slepen om daar een kapitaal aan preventieve maatregelen aan te schaffen. En ik stuur mijn vrouw naar de Albert Heijn om voor 40 jaar te hamsteren. Ik heb inmiddels al tachtig van die Eerste Hulp bij Calamiteiten Kitjes.”

Tot vier uur ’s nachts is Nico bezig geweest zijn ramen dicht te timmeren en het zeil rond zijn huis te spannen. “En toen was het wachten geblazen. Stilte voor de storm. Spannend, niet te verdragen. Zo spannend dat Kim het niet meer trok en rond de klok van vieren van haar stokje ging. Ik heb haar toen een hartmassage moeten geven en onder een deken van aardappelschillen gelegd. Word ik, terwijl ik aan het reanimeren ben gebeld. Mijn ex-collega Dennis. Of ik zin had in een neutje. Ben je godverdomme helemaal gek geworden, vroeg ik. Het is noodweer, mijn vrouw krijgt hier een hartaanval! Noodweer? Zei hij. Nou, hij begreep niet waarover ik het had. Hij zat heerlijk op het terras van café De Schoothond. Er was geen wolkje aan de lucht. Figuurlijk gesproken dan, want er waren wel degelijk wolken aan de lucht. Maar niet van dien aard dat ons land weggevaagd dreigde te worden.”

Het weeralarm had voor de zoveelste keer niet gebracht wat het beloofde. Nico Zwanenhals heeft het gehad met het KNMI: “Ze kunnen het schijt krijgen, wat mij betreft. Ik luister niet meer naar ze. Het heeft me een rib uit m’n lijf gekocht, m’n vrouw is er bijna aan onderdoor gegaan. Ik denk erover om op de site van de Telegraaf mijn gram te halen. Over gram halen gesproken, als u me even wil excuseren, ik moet die vrouw van de staatsloterij nog een dreigbrief sturen. Wat denken ze allemaal wel niet!”

8 Reacties to “Moderne problemen: het falende weeralarm”

  1. Paddy said

    Hahaha, die arme Kim, onder een deken van aardappelschillen, hahaha! Nico klinkt trouwens alsof hij vaker met dit reanimatiebijltje heeft gehakt. Zou Kim bij het minste geringste van haar stokje gaan? “Wat, de jackpot is wéér niet op ons lot gevallen?! Kim, lieverd, dat geloof je toch nie…Kim? KÍM!!!!”

  2. Molovich said

    Ja, hij weet inmiddels wel hoe het haasje hoest.

  3. Molovich said

    Nico weet inmiddels ook dat tamiflu niet schijnt te werken. Moet ie nog aan z’n vrouw vertellen. Hij weet alleen niet hoe.

  4. Paddy said

    Hahaha! Potverdulleme Molo, wat een heerlijk stel is dat!

  5. Casper said

    Geweldig verhaal, lachen!
    Ik ben nog lid van de “gelovigen” 😉
    Heb alle electra ontkoppeld en ben, met een vriend, op “jacht” gegaan naar het noodweer, ja echt waar!
    Stonden tussen de Lowlanders ergens bij Putten aan de snelweg: geen noodweer?!?
    De wolkjes met regen kwamen gelukkig wel, wij blij! Waren wij even bang dat de weergoden ons (en ons aller KNMI incluis…) in het “ooitje” zouden nemen 😉

  6. Molovich said

    Bent u zo’n orkanenjager?

  7. Rigo Reus said

    Gniffel: in het ooitje nemen.

  8. cole said

    Verkeerde aanduidingterm zorgt voor veel verwarring.

    De KNMI-term WeerAlarm heeft in Nederland een wat alarmerende connotatie: men heeft zo nog zijn associaties bij een Luchtalarm of een Control-Room-alarm van Tsjernobyl, Starship Enterprise, of U96: dan zijn de bommenluiken open, de SS-18 Satans gelanceerd, de dieptebommen aan het zinken, kietelen de Klingon phasers het Force Field en is de reactor reeds aan het smelten.

    De Angelsaksische collega’s hebben Severe Weather Warning’s in 4 klassen:
    No severe weather, be aware, be prepared, take action. Ons weeralarm wordt door iedereen inclusief de Zwanenhalzen geïnterpreteerd als: Take Action.

    Daarom doen we maar weer eens een voorstel: we voegen een slechtweerwaarschuwing toe; jawel, veel te veel lettergrepen; dat bekt natuurlijk niet lekker in anglofiel en germanofoob Nederland: vooruit poldercompromisje:

    Slechtweerschuwing of dan maar weer een acroniempje: SlèWeeS

Geef een reactie

