Vido Apnokef Tukuvres in de Melkweg

augustus 20, 2009

Them Crooked Vultures

Of ik zin had om naar 8436 2766533 88588737 te gaan. Een vriendin die bij de Melkweg werkt, sms’te me. Wat is dat in godsnaam voor bandnaam? Check je telefoon! Nu heb ik een iPhone, dus dat vergde nog heel wat kunst- en vliegwerk om uiteindelijk tot VIDO APNOKEF TUKUVRES te komen.

Goed, ik ging dus naar Vido Apnokef Tukuvres. Waarom ook niet, ik had toch niets te doen. Om een uur of half negen wandel ik een even snikhete als tot de nok gevulde Melkweg Max binnen. Ik weet een plekje links vooraan naast de luidsprekers te bemachtigen. “Wat is het eigenlijk voor bandje, dat Vido Apnokef Tukuvres”, vraag ik aan een buurman. “Nee, dank je”, zegt deze, “I’m high on me, man!” Whatever.

Komen daar dus even later Josh Homme (Kyuss, Queens of the Stone Age), Dave Grohl (Nirvana, Foo Fighters) en John Paul Jones (Led Zeppelin) het podium op slenteren alsof ze een wandelingetje in het park gaan maken op een mooie lentedag. “Verdomme”, zeg ik tegen m’n buurman, “Dat zijn Josh Homme, Dave Grohl en John Paul Jones. Die speelden respectievelijk in de essentieelste rockband van de jaren 0, de jaren ’90 en de jaren ’70.” “Lekker”, zei m’n buurman, “Maar wel zonder citroentje graag.” Dave Grohl ging achter de drumkit zitten. Mijn hart maakte een sprongetje.

Afijn. Al snel zette Josh Homme een werkelijk weergaloze gitaarriff in van het nummer ‘Nobody Loves Me and Neither Do I’ (heb ik later op internet opgezocht). Weergaloos, dacht ik, maar na een tien keer of tien langs gekomen te zijn geweest, begon ie me eerlijk gezegd danig te vervelen. En eigenlijk begon dat gitaargeluid van Homme me ook al snel te vervelen. Met die snedige licks. En dat nasale gezang van ‘m ook. Eigenlijk zit ie vol met maniertjes. Bovendien kreeg ik zo nu en dan een natte klets van een doorweekte oksel in m’n gezicht.

Ze waren wel goed, hoor, daar niet van. Maar je had toch het gevoel dat er meer in zat. Dat zei ik ook tegen m’n buurman: “Wel aardig, maar er zit meer in. Zijn dit nu de beste muzikanten die onze rockgeschiedenis heeft voortgebracht.” Mijn buurman leek het met me eens te zijn, getuige zijn: “Ik woon nog bij m’n ouders.”

Buitengekomen zag ik louter gelukzalige gezichten. Ergens leek iedereen blij dat het voorbij was.

Eén reactie to “Vido Apnokef Tukuvres in de Melkweg”

  1. Msteeman said

    Tien arnolde vulvurer in de 52.365065, 4.881114 (wat op Google Maps precies in de steeg een stukje verderop bij de Melkweg in de buurt is), dacht mijn T9. Ik moest gisterenavond overigens gelukzalig lachen omdat ik het een Heel Erg Goed concert vond. Maar ja, ik moest dan ook weer gelukzalig lachen om je recensie. Misschien komt het meer dat erin zit er wel uit in een grote festivaltent. Zaterdagmiddag rond een uur of 5 ‘smiddags, met een Grolsch in de hand, wellicht. Of op een donderende donderdagavond in België.

Geef een reactie

