Het vlees is zwak

augustus 20, 2009

Het vlees is zwak

Het vlees is zwak. Kent u die uitdrukking? Wordt al te vaak gebruikt door mensen die voor een verleiding zijn gezwicht. Die eeuwige trouw hadden gezworen aan hun vrouw, maar zich nog diezelfde dag met het bruidsmeisje in de bezemkast betrapt wisten. Die na een ongeluk zweerden nooit meer één druppel alcohol te drinken, maar vier weken later alweer laveloos uit het café de auto inkropen.

Ik zag eens een oude muzelman in een sigarettenzaakje een paar krasloten bekrassen. Hij was klaar met krassen toen ik mijn pakje Gauloise rood bestelde. Buiten gekomen trof ik hem aan voor een carrousel met obscene kaarten. Van die kaarten die je in Amsterdam overal aantreft. Vol met ge-airbrushte piemels en flamoezen die over Amsterdamse paaltjes heen gedrapeerd zijn. Gokken en porno. Het moet niet makkelijk zijn om als oude moslim zo bloot te staan aan al die verleidingen. Ik keek hem min of meer per ongeluk aan terwijl ik een sigaret aanstak. Hij glimlachte beschaamd. “De geest is gewillig, maar het vlees is zwak”, citeerde ik in gedachte de profeet Jezus Christus, zoals opgetekend door Mattheus in het 26e hoofdstuk (41e regel). Ik glimlachte terug, nam een hijs en liep verder.

Eigenlijk, zo bedacht ik me al rokend, eigenlijk is het vlees helemaal niet zwak. Het probleem is juist dat het vlees maar al te vaak te sterk is, en de geest niet gewillig genoeg. Daarom hebben mensen vaak een God nodig. Omdat ze zelf hun vlees niet in bedwang kunnen houden. En zelfs met behulp van hun God zijn veel mensen niet sterk genoeg om hun vleselijke behoeften te weerstaan. Daar komt nog eens bij dat de God van de Joden, Christenen en Moslims (naar ik vermoed doordat Hij Zelf uit louter geest bestaat) een hekel heeft aan vrijwel elke vleselijke behoefte waarvan de bevrediging het leven veraangenaamt. Met alle schuldgevoelens van dien.

Advertenties

3 Reacties to “Het vlees is zwak”

  1. mescaline said

    So it could be.

    Toch is de grap dat hij niet het vlees maar het bloed taboeëert. De hemel weet waarom.

  2. cole said

    Gewillig zegt, dat iets met den wil van den werker geschiedt; dit moet niet worden verward met de wil van God.
    Er bestaan tussen de werkers verschillen van inzicht over hoe de wil van God moet worden vertaald tot den wil van den werker.
    (Geloofssceptici beweren wel eens schamper dat deze vertaalprobleem worden veroorzaakt doordat de wil van God eigenlijk niet meer is dan een onsamenhangend neerslag van de zelfoverschatte wil van enkele geloofsfanate werkers.)
    Smoezen bedenken is van alle tijden en in een religieuze context valt ze minder op.
    Waar goden en engelen rondzweven lijkt het onderverdelen van het menselijk lichaam in de twee sterk onafhankelijke entiteiten: geest en vlees volstrekt logisch.
    In plaats van de brug was dicht/open is er dan de variant: dat mijn geest wel op tijd wilde opstaan maar mijn vlees persé nog een uurtje in bed wou blijven liggen.
    Moderne biologisch zouden we kunnen spreken van de tweedeling in het animale en autonome zenuwstelsel; moeten we niet eens aanvangen met het herschrijven van de bijbel naar moderne inzichten:

    Het animale zenuwstelsel van de apostelen wilde wel, maar hun autonome zenuwstelsel werkte tegen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: