Meryl Streep

augustus 19, 2009

Meryl Streep en Al Pacino in Angels in America

Meryl Streep was het grote voorbeeld van Carice van Houten, bekende zij in Zomergasten. Zo wilde zij ook zijn, als Meryl Streep. De rollen spelen waar je zin in hebt, en tegelijkertijd in staat zijn een gelukkig gezinsleven op te bouwen. Daarnaast vond Carice van Houten Meryl Streep gewoon een ontzettend goede actrice.

Nu wil ik dat hier niet gaan ontkennen. Zoveel miljoenen mensen can’t be wrong (hoewel, da’s natuurlijk niet helemaal waar, het is juist heel vaak zo dat de meerderheid ongelijk heeft). Maar er is iets aan Meryl Streep wat mij altijd stoort. Iets wat altijd door het gespeelde karakter heen schijnt. En dat is de bewondering die Meryl Streep voor zichzelf heeft.

Onlangs zag ik Angels in America (prachtige miniserie van Mike Nichols, zou u allen moeten zien) waarin Meryl Streep vier rollen speelde. In een van deze rollen speelde zij een oude, bebaarde Rabbi. Onherkenbaar was ze achter haar witte baard. En toch zag je dat zij het was. Tenminste, mevrouw Molovich zag het, moet ik in alle eerlijkheid zeggen. “Volgens mij is dat Meryl Streep”, zei ze. Ik ging wat beter kijken en zag dat ze gelijk had. Daar straalde de zelfgenoegzaamheid van Meryl Streep door die breekbare rabbi. Alsof het personage het zo ongelooflijk getroffen heeft dat hij door Meryl Streep gespeeld mocht worden.

Naast de rabbi speelt Meryl Streep nog een engel, een mormoonse huisvrouw en Ethel Rosenberg, een joodse vrouw die in de jaren ’50 op de elektrische stoel is beland voor landverraad. Met name Ethel Rosenberg mocht heel blij zijn dat ze door Meryl Streep werd gespeeld. Haar oogjes twinkelden: goh, wat bof ik toch dat Meryl Streep mij speelt.

In Angels of America komt de geest van Ethel Rosenberg de man opzoeken die haar destijds op die elektrische stoel heeft gezet: Roy Cohn, gespeeld door Al Pacino in topvorm. Roy Cohn was destijds de overijverige rechterhand van communistenjager McCarthy. In Angels of America ligt hij op z’n doodsbed te rochelen en te vloeken en al het goede uit te lachen. Het lieve joodse moedertje Ethel Rosenberg op de stoel te krijgen, zegt hij als zijn grootste triomf te beschouwen.

Net als bij Meryl Streep zie je bij Al Pacino altijd Al Pacino, welke rol hij ook speelt. Maar toch is er een verschil. En dat komt denk ik doordat Al Pacino door z’n rollen opgezogen wordt. Zodanig dat Al Pacino in dit geval Roy Cohn wordt, ook al speelt hij Roy Cohn precies zoals hij Shylock in The Merchant of Venice speelde of Tony Montana in Scarface of Sonny Wortzek in Dog Day Afternoon. Bij Meryl Streep is het andersom. Daar zag ik de rabbi, de engel, de mormonenmoeder en Ethel Rosenberg in Meryl Streep veranderen.

4 Reacties to “Meryl Streep”

  1. ‘Alsof het karakter het zo ongelooflijk getroffen heeft dat hij door Meryl Streep gespeeld mocht worden.’

    Hilarische prachtzin, behalve dat je ‘personage’ bedoelt, in plaats van ‘karakter’.

  2. Molovich said

    Heb het gelijk maar even veranderd.

  3. ‘Spitting Image’ suggereerde ooit dat Meryl Streep door Dustin Hoffman wordt gespeeld. Ik vind dat nog steeds plausibel.

Geef een reactie

