Ich bin Stefan Postma

augustus 7, 2009

Max J. Postma

Afgelopen woensdag trof de politie een zeer professionele wietplantage aan in een schuur die het eigendom bleek van Gino Coutinho, de keeper van ADO Den Haag. Sportredacteur Johan van Boven van het visverpakkingsbedrijf Sp!ts vond hierin een mooie aanleiding om een pijnlijke fase uit het leven van voormalig ADO-keeper Stefan Postma weer op te rakelen.

Dit tot groot ongenoegen van Stefan Postma zelf, die eindelijk rust dacht gevonden te hebben bij voetbalclub AGOVV. Stefan Postma besloot contact op te nemen met Van Boven, die op zijn beurt over dit gesprek twitterde. “Je hebt alles weer lekker opgerakeld. Ik ben zelfs gebeld door de radio. Ze vroegen wat het toch altijd is met die ADO-keepers?”, zou Postma hebben gezegd. En vervolgens: “Ik speel morgen bij Zwolle en daar zullen de dildo’s wel weer door de lucht vliegen.”

Dat gebeurde namelijk ook toen Ajax in de herst van 2006 thuis tegen Ado Den Haag speelde. Na afloop lag het veld rond het doel van keeper Postman bezaaid met dildo’s. Ajacied Maduro pakte zo’n dildo van het veld en begon er op suggestieve wijze mee te dansen, waarbij hij net deed alsof hij van plan was de dildo daar te steken waar de zon nooit schijnt. Een nobel initiatief dat navolging verdiende. Nu Stefan Postma bang is dat de geschiedenis zich zal herhalen, zie ik het als noodzakelijk om mijn steunbetuiging van toen van onder het stof vandaan te halen. Kennelijk is er nog niks veranderd in dit eens zo tolerante land.

Voor degenen die in het duister tasten over het hoe en waarom van al deze ophef rond Stefan Postma: op 16 oktober 2006 dook er op youtube een filmpje op waarin de huidige doelman van Ado Den Haag zich in zijn artiestenuitgang liet bezitten door zijn toenmalige vriendin die zichzelf een rubberen jongensdeel had voorgebonden. Maar het hek was pas goed van de dam toen het terechtkwam in de riolen van het populaire linksradicale weblog geenstijl.nl.

Zoals dat gaat met dit soort precaire zaken, kwam de grappencaroussel snel op gang. Postma zou bij Rode Ster Belgrado gaan spelen volgend jaar. De Engelse voetbalclub Arseanal zou ook interesse hebben in deze sterke sluitpost. Haags Kwartiertje kreeg ineens een heel andere betekenis. De ‘Oefening’ in ‘Alles Door Oefening’ (ADO) zou geen betrekking meer hebben op de nobele voetbalsport, maar op het rekken van de kringspier. In de Engelse Tabloids staat Postma sinds het begin van de affaire bekend als ‘The Kinky Keeper’. En O o Den Haag werd Au au Den Haag. Kortom, al vrij snel werd duidelijk dat de doelman van Den Haag een moeilijke tijd tegemoet zou gaan. Vooral als je bedenkt dat supporters geen mogelijkheid onbenut laten om de tegenstander uit z’n concentratie te halen.

Voor zover ik begrepen heb, was wraak het motief van de ex van Postma om het filmpje op het wereldwijde te zetten. Natuurlijk kan het zo zijn dat Stefan Postma iets op z’n kerfstok had wat niet in de haak was. Maar wat Postma ook gedaan zou hebben om zijn ex witheet van rancune te maken: een dergelijke publieke vernedering verdiende hij niet. Wat de man in z’n slaapkamer doet moet hij zelf weten. Dat gaat niemand ook maar ene reet aan. Zoiets hang je niet aan de grote klok.

Ajacied Hedwiges Maduro geeft het goede voorbeeld door te laten zien dat wij allen als Stefan Postma zijn

Het is nu alweer bijna drie jaar geleden sinds die hete herfst. Postma had naar eigen zegge rust gevonden bij AGOVV. Maar toen kwam daar het nieuws rond ADO-keeper Gino Coutinho. En toen kwam daar de Sp!ts die het nodig vond om de pijnlijke geschiedenis weer op te warmen. Vanavond, als Postma tegen FC Zwolle het doel verdedigt, zal blijken of Postma’s vermoeden juist zijn en het weer dildo’s zal gaan regenen. Voor het zover is, vindt ik het belangrijk om wederom naast Postma te gaan staan. Om mij solidair te verklaren. Om mijn steun te betuigen. Net zoals Maduro deed na afloop van Ajax – ADO.

Tweeduizend jaar geleden was de meest trotse uitspraak die over de wereld galmde: Civis Romanus Sum. Ik ben een Romeins burger. In 1963 sprak Kennedy de legendarische woorden: Ich bin ein Berliner. Vandaag de dag zegt een vrij man: ik laat mij geregeld door mijn vrouw vanachteren nemen. Je bent pas vrij als je anders durft te zijn. Je bent pas vrij als je, in al je kwetsbaarheid, durft af te wijken van de norm. Er zijn mensen die zeggen dat wij in een vrije wereld leven. Dat wij ons leven naar eigen inzicht kunnen inrichten. Dat wij kunnen doen wat wij willen. Laat hen naar Stefan Postma kijken en laat hen zien dat niets minder waar is. Laat hen de dildo’s tellen die op het veld waren gegooid met geen ander doel dan het vernederen van een dapper man. Laat hen naar de spreekkoren luisteren, die hun pijlen op deze ene man richtten, een man die dacht dat hij in een vrije maatschappij leefde. Wat ik wil zeggen: alle vrije mensen, waar ook ter wereld, moeten in hun slaapkamer kunnen doen waar ze zin in hebben. Net zoals Stefan Postma dat ooit deed en wellicht zo nu en dan nog steeds doet.

En daarom, omdat ik een vrij man ben, ben ik trots op deze woorden: ich bin Stefan Postma, ik laat mij geregeld door mijn vrouw vanachteren nemen. Ik hoop van u hetzelfde.

Was getekend,

Max J. Molovich

3 Reacties to “Ich bin Stefan Postma”

  1. GDB said

    Beste Max,

    Ik wens uw analiteit veel sterkte toe.

    En voor het overige: alles kits achter de rits?

    Ow, wat flauw, GDB…

    Ok, ik ben nog steeds mezelf.

    Gr,
    GDB

  2. Een Sp!ts is de vijand van iedere keeper.

  3. MP said

    Ah vandaar die rode ster in Chimsky.

Geef een reactie

