Chip

augustus 6, 2009

Het Diner - Herman Koch

“Da’s dan twee uuro tachtig”, zei de tramconducteur met z’n zelfgenoegzame varkenskop. Twee euro tachtig, wat is dat nu weer voor een achterlijk hoog bedrag voor één zone. Maar ik zei niks en pakte de pijn zoals dat tegenwoordig heet. “Niet vergeten uit te checken”, zei de tramconducteur.

Op de achterkant van mijn wegwerp-OV-chipkaart las ik dat dit kaartje één uur geldig was. Aanvankelijk ging ik ervan uit dat dit betekende dat ik één uur achtereen met het openbaar vervoer mocht reizen, maar toen ik erover na ging denken en de opmerking van de conducteur herinnerde dat ik vooral niet moest vergeten uit te checken, concludeerde ik dat mijn kaartje in totaal een uur geldig was. Als ik nu een half uurtje reis en vervolgens uitcheck, dan mag ik morgen weer een half uurtje reizen met hetzelfde kaartje. Dan valt het toch wel mee met die twee euro tachtig. Blij dat ik zo’n beleefde inborst heb en had nagelaten de conducteur uit te schelden. Bij het uitstappen checkte ik keurig uit.

De volgende dag checkte ik in met hetzelfde kaartje. “Ongeldig”, las ik op het scherm. Een milde woede borrelde richting de oppervlakte. “Ik mag hier toch een uur mee rijden?”, zei ik tegen de conducteur, die net zoals zijn collega van de vorige dag een varkenskop had. Of eigenlijk had deze meer een biggenkop, het roze van zijn wangetjes was iets zachter, zijn huid glad geschoren, het schamele hoofdhaar in een frisgewassen krul op de kruin. “Ja, een uur achtereen”, zei het biggetje. “Maar ik hoef maar twintig minuten van het openbaar vervoer gebruik te maken”, zei ik. “Als je een oplaadbare kaart koopt is het duurder”, zei het biggetje. Dat had ik willen doen, maar bij de Albert Heijn kon je ze niet kopen. Nee, ze waren alleen te koop bij trein- en metrostations.

“Twee euro tachtig graag”, zei het biggetje terwijl hij een enkeltje activeerde. Ik onderdrukte de neiging het kleine zwarte microfoontje naast zijn hoofd in zijn biggetjesneus te proppen en gaf hem drie euro. Hij gaf mij het kaartje en twintig cent terug. “Vergeet niet uit te checken”, zei hij. “Waarom moet ik uitchecken”, zei ik, “als ik toch niet meer gebruik kan maken van het kaartje.” “Om alvast te oefenen voor als het echt moet”, zei het biggetje, waarna ik hem denkbeeldig uit zijn hokje trok en hem het kaartje liet opeten.

Inmiddels heb ik een oplaadbaar kaartje gekocht. Dat was nog een heel gedoe, want de machines waarmee je je kaartje kunt opladen zijn voorzien van een touchscreen die ontzettend slecht werkt. Ik heb twee metro’s voorbij moeten laten gaan voordat het mij eindelijk gelukt was om een tegoed van tien euro op mijn kaartje te zetten. Tot drie keer toe heb ik het hele apparaat uit de grond gerukt om het tegen het smoelwerk van de Spits!-uitdeler te keilen.

Maar dat is het ergste nog niet. Opgeslorpt door Het Diner van Herman Koch ben ik nu al twee keer vergeten uit te checken. Ik kan dat dus niet uitstaan van mezelf. Niet alleen omdat het me geld kost (ik geloof vier euro per keer dat je vergeet uit te checken), maar vooral omdat ik het biggetje nu gelijk moet geven. Ik had inderdaad oefening nodig. Zojuist heb ik, bij wijze van straf, mijn hoofd in de wc-pot gehangen en drie keer doorgespoeld. Laat dat een les voor mij zijn.

9 Reacties to “Chip”

  1. JanDavid said

    AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!

    Maar, wat IS er mis met de strippenkaart?

  2. Molovich said

    Het is een behoorlijk kutsysteem, die strippenkaart. Dat wij het gewend zijn te gebruiken, doet daar niets aan af.

  3. Paddy said

    Toen je dat apparaat uit de grond rukte, voelde je je toen als die indiaan uit One Flew Over The Cuckoo’s Nest?

  4. Paddy said

    Minus “als”, ervan uit gaande tenminste dat je niet weet hoe die indiaan zich voelde.

  5. Steven said

    Max, je borrelende woede jegens het biggetje, de oplaadautomaat en de Spits!-uitdeler, wordt die onbewust niet een beetje geactiveerd door de woedeaanvallen van het hoofdpersonage van Het Diner?
    Ik had dat zelf toen ik Pitface van Brusselmans las.
    Half Amsterdam was ik aan het uitmoorden.

  6. Moljevic said

    Don’t blame the messenger.

  7. JanDavid said

    Ik vind strippenkaarten echt enorm vet

Geef een reactie

