Maurice de Hond te gezaghebbend voor TV-spotje? De Hond vindt van niet

augustus 5, 2009

Maurice de Hond ruikt aan z'n vingers

De Reclame Code Commissie vindt dat de Nederlandse Energie Maatschappij de reclame met onderzoeker Maurice de Hond moet stopzetten. Volgens de codecommissie is De Hond een onafhankelijke deskundige met een groot gezag, die om die reden niet een specifiek product mag aanprijzen. De opiniepeiler en amateur-detective vindt het ‘faliekante onzin’.

“Ik heb even een onderzoek laten doen”, zegt Maurice De Hond terwijl hij met ons voor het stoplicht wacht, “en daaruit is gebleken dat maar liefst 84 % van de Nederlandse bevolking mij totaal niet gezaghebbend vindt. Vraag je door dan blijkt dat 68% van de Nederlanders nooit ook maar enige waarde te hechten aan mijn onderzoeken, 11% interesseert het eenvoudigweg geen ene reet, 3% neemt mijn onderzoeken ter kennisneming aan en 2% vindt dat ik opgesloten moet worden. Van de schamele 16% die wel waarde hecht aan mijn oordeel, zegt bovendien het merendeel mijn onderzoeken altijd met een fikse korrel zout te nemen. Dus waar praten we over?”

Met name De Honds beschuldigingen aan het adres van ‘de klusjesman’ hebben zijn geloofwaardigheid schade berokkend: “Een overweldigende 96% van de ondervraagden vindt dat ik mijn hand overspeelt heb met mijn inmenging in de Deventer Moordzaak. De overige 4% deelt mijn vermoedens dat het zaakje stinkt en meent dat de echte dader hier en daar nog steeds klusjes verricht. Maar meer mag ik daar van de rechter niet over zeggen.”

Hebben de ondervraagden dan geen enkele moeite met De Honds optreden in de reclameuitingen van de Nederlandse Energie Maatschappij? “Nee”, beweert De Hond, “66% van de ondervraagden gaf aan mij toch al een karikatuur van mezelf te vinden. Het optreden in de uitingen van NEM heeft dat alleen maar versterkt. En ik zal het je nog sterker vertellen: dankzij mij zijn mensen die door Natasja Froger overgehaald waren voor NEM te kiezen, nu weer terug gegaan naar Nuon of Essent. Als ik zeg ‘doen’, denken die mensen juist ‘niet doen’. Ik bedoel maar.”

In een reactie op de bevindingen van Maurice de Hond geeft de Reclame Code Commissie aan haar uitspraak niet te herzien: “Wij blijven bij onze mening dat Maurice de Hond een gezaghebbende opiniepeiler is en dat hij zijn positie misbruikt. Wat zegt zo’n onderzoek nou? Die onderzoeken van Maurice de Hond, daar klopt nooit ene hout van.”

8 Reacties to “Maurice de Hond te gezaghebbend voor TV-spotje? De Hond vindt van niet”

  1. Paddy said

    Ja verdomme, hier wilde ik dus ook wat mee doen. Maar ja, nog geen tijd gehad, he!

  2. Paddy said

    Hehe, die ontknoping is wel heerlijk.

  3. Molovich said

    Sorry, Paddy. En dan te bedenken dat ik het eigenlijk allemaal veel te snel heb gedaan. Ik zou zeggen: stoort u zich er niet aan, blijft u zich storten op De Hond.

  4. JanDavid said

    Wat IS dit nou eigenlijk voor site?

    Kan ik ook donaties doen op PayPal?

    Anders geloof ik het allemaal niet.

  5. Molovich said

    Daar mogen wij niks over loslaten.

  6. Zakerias said

    He jandavid, gierige krentenkakker.

    En dan te bedenken dat De Hond allang niet meer meedoet:

  7. Zeda said

    Hij gaat nu ook een spelprogramma presenteren, “Wie is de hond?”

Geef een reactie

