Cocktail Slippers

augustus 4, 2009

Cocktail Slippers - Saint Valentine's Day Massacre

Vorige week wilde ik ter gelegenheid van de verjaardag van de vrouw van mijn beste vriend Saint Valentine’s Day Massacre van de Cocktail Slippers kopen. Ik ben daarvoor naar drie cd-zaakjes geweest. Alle drie hadden ze nog nooit van het bandje gehoord, maar schoten ze wel in de lach toen ik de naam uitsprak.

Eerlijk gezegd wist ik niet of een slipper in het Engels hetzelfde is als een slipper in het Nederlands. Ik dacht altijd dat een slipper in het Engels een flip flop was. Maar na een korte zoektocht op internet blijkt dat ook de Engelstaligen onder ons hun flip flops zo nu en dan slippers noemen. De slipper in het Engels is alleen iets meer omvattend is. Op wikipedia lees ik dat de Engelstalige slippers worden gedefinieerd als domestic footwear customs. Naast de teenslipper en de sandaal, blijkt hier vooral de pantoffel onder te vallen. Cocktail Slippers, zo stel ik me voor, is schoeisel dat populair is bij levensgenieters als The Dude uit The Big Lebowski. In z’n onafscheidelijke ochtendjas, aan z’n White Russian nippend.

Verder struinend op wikipedia ontdekte ik dat er cocktails bestaan die het woord slipper in zich hebben. Zo schijnt er in Finland een populaire cocktail te bestaan die Grandma’s Slipper heet (in het Fins: Mummontohveli). De ingrediënten van Grandma’s Slipper zijn 2cl Salmiakki Koskenkorva (een wodka-drankje gebaseerd op Turkse peper, dat dan weer een Fins dropsnoepje is, en salmiak) en 2cl Baileys Irish Cream. Het lijkt mij een verschrikkelijk smerige cocktail.

The Cocktail Slippers worden gevormd door vijf vrouwen uit Noorwegen, dus ze zullen wel bekend zijn met Grandma’s Slipper. Waar ze ook bekend mee zijn is met name het werk van Blondie. Saint Valentine’s Day Massacre is hun derde cd, de eerste die geproduceerd is door Steve van Zandt en uitgegeven op diens label Wicked Cool Records. U kent ‘m als de immer met bandana getooide gitarist van Springsteens E-Street Band en als Silvio Dante, de consiglieri met underbite van Tony Soprano. Saint Valentine’s Day Massacre is een zeer aanstekelijk plaatje geworden. Nu op de Luisterpaal te beluisteren en wel hier.

Geef een reactie

