Schaduwzomergasten met Jeroen Krabbé (5)

juli 21, 2009

Schaduwzomergasten banner

Omdat de heer Molovich een weekje op vakantie is, verschijnt hier de komende dagen een herhaling van de schaduwzomergasten met Jeroen Krabbé. hier deel 1. Vandaag deel 5. Waarin de immer bescheiden Jeroen Krabbé een hele trits van zijn beroemde kennissen noemt.

KRABBÉ: Help me even, waar gaan we ook alweer naar kijken?

MOLOVICH: Naar De Vierde Man.

KRABBÉ: Ah, de beste Nederlandstalige film aller tijden. Veel beter dan Turks Fruit bijvoorbeeld. Dat is eigenlijk plat vermaak vergeleken met De Vierde Man. Hele gelaagde film hè. Volgens Rob (Houwer, red.) komt dat door mijn kop, die wat meer diepgang bevat dan die van Rutger (Hauer, red.). Zou ik zelf niet durven zeggen.

MOLOVICH: Maar is ie beter dan The Discovery of Heaven?

KRABBÉ: Hmmm, moeilijk te zeggen. Het is in een andere tijd gemaakt natuurlijk. In een tijd dat de techniek nog niet zo geavanceerd was. Toen was dat het product van de grootste talenten in Nederland. Paul en ik natuurlijk, maar ook Tom (Hofman, red.) en Renée (Stoutendijk, red.), en gebaseerd op het boek van Gerard (Reve, red.). Ik hou niet zo van de boeken van Gerard, maar De Vierde Man is niet onaardig. Ideaal voor de film. In The Discovery zijn de grootste talenten wereldwijd verzameld. Wist je trouwens dat Harry (Mulisch, red.) bij de première tegen mij heeft gezegd dat hij de film beter vond dan het boek. Ik zei tegen Harry, volgens mij heb je een glaasje teveel op, hahaha. Maar hij was de hele avond aan de Spa.

MOLOVICH: Terug naar De Vierde Man.

KRABBÉ: Paul beschouwt dit trouwens als z’n artistieke hoogtepunt.

MOLOVICH: Laten we gaan kijken.

Jeroen Krabbé zet z’n leesbril op en draait geïnteresseerd naar het scherm.

Jeroen Krabbé zet z’n leesbril af en richt zich weer tot Max J. Molovich.

KRABBÉ: Leuk om weer eens te zien.

MOLOVICH: Over Rutger Hauer gesproken: dat is waarschijnlijk de enige die jou misschien naar de kroon steekt als het gaat om succes in Hollywood.

KRABBÉ: Hahaha! Dat is wel heel scherp geformuleerd, Max. Zelf maakt het me niet uit hoor, het zijn vooral anderen die zich er druk over maken. Ongelooflijk hoe de bladen er altijd weer een wedloop van maken. Alsof Rutger en ik in competitie zijn. Het leuke is wel, dat toen Rutger net succes kreeg in Hollywood, ik stikjaloers was. Dat wilde ik ook! Heb ik ooit in een interview toegegeven. Wat dat betreft ben ik een open boek natuurlijk. Kreeg ik de volgende dag een telefoontje van Rutger, die zei dat toen ík succes kreeg in Hollywood híj juist stikjaloers was op mij, omdat de rollen die ik kreeg veel meer diepgang hadden. Ongelooflijk toch. Al die jaren jaloers zijn op elkaar. Hahaha. We kunnen er nu smakelijk om lachen.

Ga verder naar deel 6, het slot van deze intrigerende aflevering van Schaduwzomergasten).

Geef een reactie

