Schaduwzomergasten met Jeroen Krabbé (3)

juli 17, 2009

Schaduwzomergasten banner

Omdat de heer Molovich een weekje op vakantie is, verschijnt hier de komende dagen een herhaling van de schaduwzomergasten met Jeroen Krabbé. Zie hier deel 1. Vandaag deel 3. Waarin de immer bescheiden Jeroen Krabbé een hele trits van zijn beroemde kennissen noemt.

MOLOVICH: Ik heb mij laten vertellen dat je dankzij koningin Beatrix bent gaan schilderen.

KRABBÉ: Prinses Beatrix was het toen nog. Maar het klopt. Het was op de première van Soldaat van Oranje. Ik heb toen heel lang met haar gepraat. Hoogheid, zei ik toen, u bent beeldhouwer, en binnenkort gaat u koningin worden, twee hele zware beroepen, hoe gaat u dat combineren? Daar ga ik elke donderdag voor vrijmaken, zei ze, maar laten we elkaar tutoyeren. En toen dacht ik bij mezelf: als jij tegelijkertijd koningin en beeldhouwer kan zijn, waarom zou ikzelf dan geen acteur en schilder kunnen worden? En de volgende dag heb ik me direct bij de kunstacademie aangemeld. Die dachten dat ik ze voor de gek hield. Maar toen ze m’n werk zagen, wisten ze dat ik het serieus meende.

MOLOVICH: Aan die première van Soldaat van Oranje heb je ook een vriendschap met een ander lid van het koninklijk huis overgehouden. Laten we even naar hem gaan kijken.

Jeroen Krabbé zet z’n leesbril op, draait geïnteresseerd naar het scherm en plukt even aan een denkbeeldig baardje.


Jeroen Krabbé doet zijn bril af en veegt met de rug van zijn rechterhand een traan weg.

KRABBÉ: Sorry hoor, het wordt me even teveel.

MOLOVICH: Hij was als een vader voor je hè?

KRABBÉ: Zo zou je het kunnen zeggen. En ik was de zoon die hij niet had. Hij wist dat het voor mij niet uitmaakte dat hij een prins was, de vader van onze koningin. Ik was de enige in z’n buurt die ‘m nog wel eens tegensprak. Dat waardeerde hij enorm. Of zijn jachtpartijen bijvoorbeeld. Dat vond ik afschuwelijk. En dat zei ik dan ook gewoon. En dat deed Bernhard dan pijn, maar hij waardeerde het ontzettend. Hij vond het heerlijk om mij bij zich te hebben, om het over echte mannendingen te hebben. Van vader tot zoon. Zoals dat je altijd een kam in je binnenzak moet dragen. En dat het belangrijk is om je neusharen bij te houden. Of hoe je het beste op een paard kunt zitten. Daar konden we úren over kletsen onder het genot van een heerlijk kopje thee. De prins kon een uitmuntende Earl Grey zetten, kan ik je verklappen.

MOLOVICH: Kijk eens aan. Maar we moeten verder, want anders komen we in tijdnood.

Klik hier voor deel 4.

Geef een reactie

