Schaduwzomergasten met Jeroen Krabbé (1)

juli 15, 2009

Schaduwzomergasten banner

Omdat de heer Molovich een weekje op vakantie is, verschijnt hier de komende dagen een herhaling van de schaduwzomergasten met Jeroen Krabbé. Vandaag deel 1. Waarin de immer bescheiden Jeroen Krabbé een hele trits van zijn beroemde kennissen noemt.

MOLOVICH: “Een combinatie van Marcello Mastroianni, Dirk Bogarde, Calimero en James Mason”, schreef een vooraanstaande New Yorkse filmrecensente enthousiast nadat hij zijn entree in Hollywood had gemaakt. Naast acteur, is hij ook schilder, klokkenmaker, regisseur, beroepswindbuil en botenbouwer. Maar bovenal: levenskunstenaar. Jeroen Krabbé, welkom.

KRABBÉ: Dank je, Max. Ik krijg het er helemaal warm van.

MOLOVICH: Dat zijn de studiolampen. Het went. Heb je er zin in?

KRABBÉ: Ontzettend. Elk jaar vraagt Peter (van Ingen, red.) of ik Zomergast wil worden, en elk jaar bedank ik voor de eer. Heel gek, ik voelde mij er nog niet klaar voor. Ik ben maar een eenvoudige acteur-schilder-regisseur. ik heb het gevoel dat ik nog maar aan het begin sta, en dan al bij Zomergasten gevraagd worden. Het streelde m’n ego natuurlijk, maar toch… het klopte niet. Maar ja, hoe gaat dat hè? Toen Peter dit jaar belde, had ik toevallig net Barbra (Streisand, red.) aan de lijn. Ik moest haar even in de wacht zetten, en toen vroeg Peter of ik zomergast wilde worden, waarna ik Peter weer in de wacht heb gezet, om tegen Barbra uit te leggen wie ik aan de lijn had en waarom, en toen zei Barbra tegen mij, Dzjeroon, zegt ze, zo spreekt ze mijn naam uit, Dzjeroon, waarom doe je het niet gewoon, waarom zeg je niet ja? Wat kan jou het schelen? Inderdaad, dacht ik toen: wat kan mij het schelen. Dus toen heb ik Barbra weer in de wacht gezet en tegen Peter ja gezegd. En hier zit ik nu. Overgeleverd aan de leeuwen. Hahaha.

MOLOVICH: Juist ja. Jeroen, je bent geboren op 5 december 1944. Wat ik mij afvroeg, is het als kind niet moeilijk om je verjaardag te moeten delen met Sinterklaas?

KRABBÉ: HAHAHA! Ontzettend leuk dat je dat vraagt. Maar om eerlijk te zijn, was dat helemaal niet moeilijk. Mijn moeder, de schat, had mij wijsgemaakt dat Sinterklaas speciaal voor mij vanuit Spanje naar Nederland kwam, en dat alle kindjes in Nederland cadeautjes kregen, om mijn verjaardag te vieren. Ik heb het daar nog een keer met Richard (Gere, red.) over gehad, tijdens de opnames voor No Mercy. Ik had een rijsttafel voor hem en Kim (Basinger, red.) gemaakt, en vertelde dus dat mijn moeder mij dit had wijsgemaakt, en Richard vond het zo onbeschrijfelijk mooi van mijn moeder, dat hij geen hap meer door z’n keel kreeg. Heb ik me daarvoor zo lopen uistloven, zei ik nog, hahaha! Jaren later had Richard naar La Vita è Bella gekeken en belde hij me huilend op. Dat het verhaal van Roberto (Benigni, red.) hem zo deed denken aan dat verhaal over mijn moeder. Hoe ze de waarheid verdraaide om mij te sparen, om mijn naïviteit te beschermen. Zo had ik het nooit bekeken, maar hij had gelijk natuurlijk.

MOLOVICH:
Over Richard Gere gesproken, laten we naar het eerste fragment gaan kijken.

KRABBÉ:
Spannend.

Jeroen Krabbé zet z’n leesbril op en draait geïnteresseerd naar het scherm.

Klik hier voor deel 2

Eén reactie to “Schaduwzomergasten met Jeroen Krabbé (1)”

Geef een reactie

