BLS 2.9: De Tien Geboden (I)

juli 7, 2009

Mozes en z'n stenen tafeltjes

Voordat God de mensheid met de Tien Geboden opzadelt, laat hij nog even fijntjes weten dat Hij het was die ervoor gezorgd heeft dat de Israëlieten nu niet meer in slavernij leven. Als om even te benadrukken: met Mij valt niet te spotten, dus wee degene die de nu volgende tien regels ongestraft denkt te kunnen overtreden.

En dan volgen de Tien Geboden, die, voor zover ik nu kan overzien, nergens De Tien Geboden worden genoemd. Dat zal het dus wel in de volksmond zijn gaan heten. Om het makkelijk te onthouden. Maar goed, laat ik ze eens een voor een onder de loep nemen. Te beginnen bij de eerste drie geboden, die allemaal in het teken van God Zelve staan, die moeten bevestigen hoe belangrijk Hij is, die maar weer eens benadrukken welk een gefrustreerde god de God der Israëlieten is.

1. Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben

Een twijfelachtig eerste gebod. Een gebod van een onzekere, jaloerse God. Een God die bovendien lijkt te erkennen dat er wel degelijk andere goden zijn. Je mag ze alleen niet vereren. Puur uit communicatieve overwegingen zou ik zelf, mocht ik God zijn geweest, dit gebod ergens tussenin hebben weggemoffeld. Op nummer zeven of zo. O ja, voor ik het vergeet, ik ben de enige God die er toe doet, mocht je zin hebben om andere goden te vereren, ga vooral je gang, maar denk maar niet dat je dan ooit nog in Mijn gunst kunt komen. Dit soort dingen moet je een beetje tussen neus en lippen door brengen, anders kom je te gefrustreerd over. Maar goed, dat de God van de Israëlieten een gefrustreerde God is, constant op zoek naar erkenning van een volk dat prima zonder hem kan leven, dat hadden we al eerder gezien. Als dit gebod niet bewijst dat God niet bestaat, dan bewijst het op z’n minst dat Hij vrij machteloos is.

2. Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is

Hier spreekt God de fundamentalist. Een gefrustreerde leraar die elke levensvreugde uit zijn leerlingen wenst te persen door ze hun aangeboren neiging tot creativiteit te ontzeggen. En waarom? Weer omdat hij bang is dat de mens meer waarde hecht aan een stom beeldje dan aan een onzichtbare macht. Terwijl het toch veel sterker zou zijn, mocht God hebben gezegd: ga vooral je gang, verafgoodt wie je wil, hang posters op van Michael Jackson in je kamer, zwijmel weg bij de punttieten van Madonna, zolang je maar weet dat Ik degene ben die deze mensen heeft gemaakt tot wat ze zijn. Nu ja, bij Michael Jackson gaat dat wellicht niet geheel op, gezien diens veelvuldige pogingen om Mijn werk te sabotteren met plastische chirurgie, maar de essentie, die komt van Mij.

Overigens gaat dit gebod nog gepaard met enige dreigementen: wie dit gebod veronachtzaamt zal tot in het vierde nageslacht de gevolgen moeten dragen. God zal verafgoding beschouwen als een uiting van haat jegens Zijn Persoontje. En haat jegens God dient te worden bestraft.

3. Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken

In wezen vind ik dit een prima gebod. Vloeken is niet mooi, en men dient voorzichtig om te gaan met het ijdellijk gebruik van de naam des Heeren. Het wordt vaak al te makkelijk gedaan. Ik snap dat Hij dit in de Tien Geboden opneemt. Ik hou er zelf ook niet van om uitgescholden te worden. Of dat mensen mijn naam voor ondeugdelijke doeleinden gebruiken. Maar net als de voorgaande geboden, had ik ‘m niet aan het begin gezet. Zo belangrijk zou dit niet moeten zijn. Bovendien werkt het volgens mij als een rode lap op een stier. Juist door het zo belangrijk te maken en juist door het te verbieden wordt het aantrekkelijk om dit gebod te overtreden.

Aan de andere kant is het wel weer gemakkelijk om het kaf van het koren te scheiden. Dankzij dit gebod kun je zo de slijmballen er tussenuit halen. De al te ijverige onderdanen. Niemand houdt van strebers. Strebers moeten vaak namelijk iets compenseren. Dit gebod is een uitstekende strebergraadmeter, want uitermate geschikt om iets te compenseren. Zo heb je mensen die naar televisieprogramma’s kijken om bij te houden hoe vaak er godverdomme wordt gezegd. Woest turven ze de keren dat de naam des Heren ijdel gebruikt wordt. Kijk eens, God, kijk eens hoe vaak ik heb kunnen noteren dat ze U beledigd hebben. Pak ze, pak ze! Van zulke mensen weet je dat er iets niet in de haak is. Dat hun gedachten beheerst worden door naakte jongetjes die met een hoelahoep aan het spelen zijn. Bijvoorbeeld. Ik wens niet de alle leden van de Bond Tegen Het Vloeken te demoniseren, maar vertrouwen doe ik ze niet. En ik raad God aan hetzelfde te doen. Ze niet te vertrouwen, bedoel ik.

Aan de andere kant, nu ik dit zo opschrijf, besef ik dat God wel degelijk van strebertjes houdt. Zie Jozes, de stamvader aller strebers. Maar goed, dat was toen, dit is nu. Volgende keer de volgende drie geboden.

4 Reacties to “BLS 2.9: De Tien Geboden (I)”

  1. Vreselijk goed geschreven, Max! Hulde.

  2. Molovich said

    Dank Ben. En nu ik u toch spreek: weet je wel hoe moeilijk het is, zo niet onmogelijk, om bij je nieuwe blog een reactie achter te laten?

  3. mescaline said

    Hij moet kiezen bij die 10 geboden. Het is het een of het ander. Duidelijk zijn, of geheime boodschappen achterlaten. Als de stenen tafelen op die manier waren samengesteld had je daarbij ook die andere eeuwigdurende bijbeldiscussies gehad. In de trant van eigenlijk betekent dat derde gebod (b.v. “Dat de eerste uwer woorden u zelve niet verderven.”) dat je de naam van God niet ijdellijk mag gebruiken. Daar zit ik als exgrefo al snokvol mee.

    Blij dat er eens eventjes een stel vetharde statements werden gegrift. Had-Ie vaker moeten doen.

  4. […] ik de Tien Geboden weer eens oppakken. De eerste drie waren bedoeld om die onzekere God van de Israëlieten te bevestigen in Zijn bestaan. Het waren de […]

Geef een reactie

