Michael Jackson herdacht op de Dam

juni 26, 2009

Schrijn

De plotselinge dood van Michael Jackson hakt erin. In aller ijl werd op de Dam een wake georganiseerd, als eerbetoon aan de overleden King of Pop. Toen ik arriveerde, rond 15.15 uur waren er meer journalisten dan fans om Michael Jackson de laatste eer te betuigen. Een magere opkomst voor een herdenking op de Dam. Uw burgerverslaggever ter plaatse is toen maar wat mensen gaan ondervragen en heeft met zijn iPhone wat fotootjes geschoten. Een klein verslag in woord en beeld.

Een bescheiden geïmproviseerd eerbetoon prijkt er op het monument op de Dam. Twee posters en een vlag, inderhaast bij Expo op de Kalverstraat aangeschaft door een journalist van RTL Boulevard om het nog ergens op te laten lijken. En een beertje dat tot voor kort als sleutelhanger fungeerde van de geluidsvrouw van SBS Shownieuws.

Don

Don van Liesburgh, cameraman van de NOS (uiterst rechts): “Ik wist niet wat ik hoorde. Het kwam als een donderslag bij heldere hemel. Michael Jackson maakte toch deel uit van je jeugd. Mijn jeugd, dat was Michael Jackson. Ik weet nog goed, de eerste keer dat ik een zaadlozing had, toen luisterde ik naar Dirty Diana. Dat tijdperk is nu afgesloten. Triest.”

Maroeska

Maroeska van Veen, producer Met het Oog op Morgen (zwarte shirt met lange mouwen): “Het is een heel dubbel gevoel. Aan de ene kant is dit natuurlijk hardstikke top voor de journalistiek in Nederland, aan de andere kant heb je het wel over iemands leven, weet je. Die laatste minuten, dat moet zo eenzaam geweest zijn voor Michael.” Radioverslaggever Anton Kiekedief valt zijn producer bij: “Een ontzettend tragisch leven had de man. En waarom? Om ons te kunnen verblijden met zijn muziek. Moet je hier nu kijken, al die journalisten die zich op drie fans storten. Zoiets is zo bijzonder. Dan besef je weer hoe blij je mag zijn dat je in het hier en nu mag leven.”

Arnold

Arnold Veldhuis, cameraman SBS Shownieuws (hier op z’n rug): “Alsjeblieft. Ik wil er niet over praten. Ik ben een wrak, weet je. Ik werd vannacht wakker met een voorgevoel, weet je. Eerst die engel van Charlie, en nu dit. Ik voelde het gewoon. Ik heb altijd al gedacht dat ik paranormaal begaafd was. Jomanda is de zus van de neef van mijn opa, weet je. Misschien moet ik er iets mee gaan doen. Maar het is zo triest allemaal. Helder denken zit er nu niet bij. Had echt zo’n nacht vol met hallucinaties.”

Marlies

Marlies Heimacher uit Biddinhuizen pinkt een traantje weg: “Ik kwam hier toevallig langslopen en wist van niks. Ik ben er helemaal kapot van. Ik was het lang niet altijd met hem eens natuurlijk, sommige uitspraken van ‘m gingen gewoon echt te ver, maar hij durfde tenminste íets te zeggen. De meeste van die zakkenvullers in Den Haag trekken hun mond niet open of lullen mee met de makkelijkste weg. Geert durfde echt te zeggen wat iedereen dacht maar niet zei. Wie? Michael Jackson? O. Jee. Ja. Da’s ook erg. Maar ik was meer een Rick Astley-fan.”

Uw burgerverslaggever vertrekt maar weer. De lome tonen van Isaac Hayes’ Shaft schallen uit de gettoblaster van een pauzerende straatartiest.

UPDATE: Toen ik om 17.30 uur bij het Monument op de Dam ging kijken hoe het met de herdenking stond, trof ik enkel een bord waarop stond dat de plechtigheden waren verplaatst naar platenzaak Fame op de Kalverstraat. Daar stonden vier fans en een journalist buiten. Ik hoorde een van de fans, te herkennen aan een Smooth Criminal-hoedje, iets zeggen over Elvis en dat het zo ook zou gaan met Michael Jackson. Binnen, op de eerste verdieping, waren meer fans. Een stuk of twintig. Ze stonden een beetje te babbelen en naar Michaels muziek te luisteren rond een grote, goudkleurige M waarop cd’s van de overledene stonden uitgestald. De journalisten waren verdwenen. Een lange jongen met een verlegen voorkomen liep rond met een bloemstuk onder zijn arm. Ik liet ze maar met rust.

5 Reacties to “Michael Jackson herdacht op de Dam”

  1. Enigma said

    The king of pop is dood. Tragisch. Badmeester Benno L. leeft nog. Ook tragisch? Als Benno sterft staat er niemand op de Dam. Voor Michael wel. Alleen omdat hij mooie muziek heeft gemaakt? Beide hebben kinderen misbruikt. Het gaan niet aan dat je daar mee weg komt als je leuke muziek kunt maken. Misschien moeten we ook even naar de duistere kant van meneer Jackson kijken voordat we hem staan toe te juichen?

  2. Molovich said

    Ik dacht even dat u op de Dam wilde gaan staan om daar Benno L. te gaan herdenken. Dat leek me wel wat. Maar los daarvan: volgens mij is nooit bewezen dat Michael Jackson ooit kinderen heeft misbruikt. Ja, z’n eigen kinderen heeft ie misschien misbruikt door vader van ze te worden en ze geluierd rond te laten lopen. Daar krijg je wel een klap van, lijkt mij. Volgens mij zag hij het leven als een pyjamafeestje. Laat opblijven, cola drinken en chips eten met je vriendjes.

  3. Kijk, dat is toch de betere straatpraat.

  4. Molovich said

    Gesluierd bedoelde ik trouwens. Niet geluierd. Je kinderen geluierd rond laten lopen moet kunnen. Tenzij ze vijftien zijn en zindelijk.

  5. QUEEN-B said

    U’RE GONE, MY HEART IS GONE…
    I LOVE YOU…
    I WILL NEVER FORGET YOU… 😥
    MAY ALLAH BE WITH YOU MY KING…
    WHENEVER WHENEVER WHENEVER FOREVER…!!!

Geef een reactie

