Bubbles spreekt: “Het enige wat Michael wilde is rust”

juni 26, 2009

Bubbles en Michael Jackson

Volgens Quincy Jones, de producer van Off the Wall, Thriller en Bad, was hij ‘more fun than a lot of people I know’ en had hij bovendien uitstekende tafelmanieren. Jarenlang was hij de beste vriend van de gisteren op 50 jarige leeftijd overleden Michael Jackson. Bubbles, een chimpansee die ondanks alles gewoon is gebleven. Vanochtend hadden wij telefonisch contact met hem.

“Het nieuws komt heel hard aan”, zegt een verslagen Bubbles. Geruchten dat hij de ambulancebroeders die Michael Jackson aantroffen had aangevallen omdat ze niet snel genoeg arriveerden, ontkracht hij meteen: “Vuige leugens. Ik zit op mijn ranche in Sylmar, Californië. Ver weg van Neverland vandaan.”

Hij woonde al een paar jaar niet meer bij Michael Jackson, omdat hij te agressief zou zijn in de buurt van Jacksons kinderen, en dan met name Prince Michael II. Bubbles: “Ik schaam me diep, maar het is waar. Ik ben nogal jaloers van aard, dat mag u nu wel weten. Michael wilde het nooit horen. Hij noemde het passievol. Maar het was gewoon ordinaire jaloezie. En ja, ik blijf natuurlijk een beest. Het zit in m’n natuur. Dat spijt mij zeer.”

Bubbles was door Michael Jackson als driejarige chimpansee uit een kankeronderzoekscentrum gehaald. De nu 27 jaar oude aapachtige klinkt geëmotioneerd: “Ik was de enige die Michael nooit veroordeelde. Mensen als Elizabeth Taylor zijn ‘m ook nooit afgevallen, maar toch, in de tijd dat hij voor de rechter werd gesleept, meden ze hem als de pest. Ik niet. Ik was altijd bij hem, oordeelde nooit en vertrouwde hem voor de volle 100%.”

“Het enige wat Michael wilde is met rust gelaten worden. En tegelijkertijd kon hij niet zonder het leven in de schijnwerpers. Het was een verschrikkelijk eenzaam leven dat hij leidde. Hij was excentriek in de ware zin des woords. Een meedogenloos commentaar op de samenleving waar hij buiten stond. Niemand die hem begreep, behalve ik, een eenvoudige aap. Mensen zeggen vaak dat Michael Jackson als Peter Pan was: een jongen die niet volwassen wilde worden. Maar in werkelijkheid had Michael Jackson meer gemeen met E.T. Een in- en ingoed buitenaards wezen dat door de samenleving, in haar zucht naar de destructie van al het goede, kapot gemaakt wordt. Het enige wat Michael wilde was terug naar het huis dat hij nooit heeft gehad. Soms, als wij samen in de boom van Neverland zaten, dan was hij thuis. Maar lang duurde het nooit. Want altijd drong de boze buitenwereld zich wel weer aan hem op.”

“Ken je het gevoel dat je iets mist in het leven? Iets essentieels, maar je weet niet wat? Dat gevoel had Michael altijd. Volgens mij is dat gemis een verlangen naar de rust van het niet zijn. Michael is niet meer, hij zal nu eindelijk met rust worden gelaten. Ooit zal het weer alleen draaien om zijn muziek. Want die is voor de eeuwigheid.”

7 Reacties to “Bubbles spreekt: “Het enige wat Michael wilde is rust””

  1. Paddy said

    Goede man, gaat u dit ook nog even op PF plaatsen?

  2. Paddy said

    Het schijnt dat Michael vlak voor zijn dood het gevoel had naar een grote witte vlek te worden getrokken.

  3. Paddy said

    The Elephant Man, nou goed.

  4. Molovich said

    Als The Elephant Man dat gezegd zou hebben, dan vind ik dat inderdaad goed ja. Zo raar is het toch niet dat ik naar bronnen vraag? Er wordt zo veel bij elkaar verzonnen de laatste tijd. Je weet gewoon niet meer wat waar is en wat niet. Ik tracht daar tegen te strijden. Heel ouderwets van me, ik weet het, maar dan ben ik maar ouderwets.

Geef een reactie

