Iggy

juni 18, 2009

Iggy Pop - Préliminaires

In 1993 deed Iggy Pop Lowlands aan. Een dag later was hij te gast bij Lotje IJzermans op de VPRO Radio. Of iemand wellicht zijn het topje van zijn wijsvinger had gevonden. Hij had iets te enthousiast op z’n gitaar geramd.

Dertien jaar later kon ik ‘m zelf zien op Lowlands. Voordat hij optrad zat ik met wat vrienden biertjes te drinken in het gras. Voor ons lag een grote ariër met een kale kop. Hij droeg een soort zwart lederen rok, twee flappen die voor en achter tot de knieën reikten en de zijkanten bloot lieten. Zijn bovenlijf was gehuld in een lederen gilet. Hij had zijn handen achter zijn hoofd gevouwen en lag een beetje van de zon te genieten terwijl twee vrouwen, eveneens volledig in het leer gestoken, om de beurt met hun hand onder de rok gingen. De master, noemden wij hem.

Net als wij liep de master met z’n vrouwen toen de tijd daar was richting de Grolsch-tent waar Iggy Pop met The Stooges zou optreden. Traag als een leeuw schreed hij voort, vergezeld door zijn vrouwen. Hij stak boven alles en iedereen uit, dus we konden hem goed volgen. Daar liep de koning van Lowlands en daar stond hij tussen zijn onderdanen. Maar toen kwam Iggy Pop het podium opstormen en binnen twintig seconden moet de koning zich heel klein hebben gevoeld.

Iggy Pop droeg enkel een spijkerbroek die, gedurende het concert, steeds lager kwam te hangen. Tot ver voorbij de helft van zijn bilnaad. En geen enkele keer haalde hij ‘m op. Iggy and the Stooges bliezen iedereen weg die avond. De koning was dood, leve de koning.

En nu heeft Iggy een nieuw plaatje uit, Préliminaires (voorlopig vastgestelde punten om tot een overeenkomst te komen). Een stuk rustiger dan zijn optreden met The Stooges. Het eerste nummer, Les Feuilles Mortes (dode bladeren, een veel gezongen Franse chanson, bekend geworden door Yves Montand) klinkt als een kruising tussen Serge Gainsbourg en Leonard Cohen. King of the Dogs is begrafenisstoetjazz uit New Orleans. De dood speelt een vrolijke rol op Préliminaires. Op de hoes, ontworpen door Marjene Satrapi, zien we hem gezellig een glaasje rode wijn drinken met een wulpse dame. Nice to be dead is een loflied op het leven onder de grond. Of het gebrek aan leven eigenlijk. Prima zomerplaatje dus. Hier op de Luisterpaal te beluisteren.

10 Reacties to “Iggy”

  1. Paddy said

    Mooi figuur wel hoor, die master.

  2. Iggy is wel èrg salonfähig aan ’t worden. Muziek die je zo in de foyer van Hotel Des Indes kunt draaien, covertekening door de hysterisch overschatte Marjane Satrapi (werkelijk, wat stelt die tekening nou voor?). Hij heeft in elk geval hart voor strips, meneer Osterberg. Brick by Brick had een mooie cover van Charles Burns.

    Ik zag ‘m voor het eerst in ik meen 1989, in Utrecht, Vredenburgh. Was ten tijde van de release van Blah Blah Blah, die ik nooit meer draai. Mijn favoriet is en blijft Soldier, waarvan hij zelf eens zei dat hij daar maar wat op staat te schreeuwen.

  3. Ik vind het wel een leuk hoesje. Ze liggen daar toch gezellig een beetje te keuvelen. Handje onder het hoofd. De dood ziet er uit als aangenaam gezelschap. En zoals het vrouwenlichaam in twee kleuren is getekend, vind ik ook mooi.

  4. Ja, en zoals de Dood een leuk hoedje opheeft en strak in het pak zit.

    Wat is jouw favoriete Iggy-plaat?

  5. Molovich said

    Ik ken ze lang niet allemaal. Lust for Life draai ik nog wel eens. En destijds heb ik veel naar American Caesar geluisterd. Misschien moet ik dat weer eens gaan doen.

  6. Paddy said

    Ik vind zelf Blah Blah BLah wel een lekkere recht-toe-rechtaan jaren 80-plaat. Verder ken ik alleen Lust For Life en The Idiot. Die laatste is wel mijn favoriet, lekker duister. De productie is alleen wel wat zompig, maar da’s bij alle platen die Bowie heeft geproduceerd.

  7. Peter said

    Wat is ‘zompig’?

  8. Paddy said

    Weet ik niet, het klonk gewoon goed. Beter dan de producties van Bowie in ieder geval. Niet helder, een beetje vlak, gesmoord, saai. Zoiets. Het is een GEVOEL, weet je!

Geef een reactie

