Canaux, canards, canaille

juni 17, 2009

Voltaire, met z'n kutverlichting

Terwijl ik reeds van Frankrijk op weg was naar Nederland was, gingen mijn vrienden naar zo’n plaatselijk marktje om wat kazen en wijnen en worsten in te slaan. Bij de meeste van de kraampjes kon je gratis proeven van de uitgestalde waar.

Mogen we wat van uw kaas proeven, vroeg een van mijn vrienden (in het Frans) aan zo’n plaatselijk boertje. Het boertje vroeg welke nationaliteit mijn vrienden hadden. “Hollandais”, antwoordden zij. “Hollandais? Pas bon!”, zei het boertje en hij weigerde mijn vrienden te laten proeven.

Veel mensen die ik ken hebben een hekel aan Fransen, omdat ze in Frankrijk altijd zo neerbuigend worden behandeld. Ikzelf heb dat nooit mogen ervaren. De Fransen behandelen met altijd bijzonder vriendelijk. Maar dat komt waarschijnlijk doordat ik geen oer-Hollands uiterlijk heb en ook in het beetje Frans dat ik spreek mijn afkomst goed weet te verbergen. Dat doe ik niet bewust, dat zit in mijn kameleonistische aard. Zo ben ik geboren.

De Fransen doen namelijk niet tegen iedereen neerbuigend. Eigenlijk doen de Fransen alleen tegen Nederlanders neerbuigend. Sinds gisteren weet ik, dankzij A.L. Snijders, eindelijk hoe dat komt. Het is allemaal de schuld van Voltaire. Met die kutverlichting van ‘m.

In Frankrijk hechten ze nogal aan goed onderwijs. En zo komt het dat elk Frans kind reeds op de basisschool Candide van Voltaire moet lezen. Candide speelt zich af in alle uithoeken van de wereld, diverse bevolkinsgroepen schijnen er niet bepaald genadig vanaf te komen (ik heb het niet gelezen, enkel van horen zeggen), maar met name de Nederlanders worden meedogenloos neergezet. Als een stel lompe, schaamteloze boeren.

Later zou hij Nederland als volgt samenvatten: canaux, canards, canaille. Kanalen, eenden, gajes.

Elk kind in Frankrijk krijgt dat op z’n elfde erin geramd. De Nederlander is een lompe, schaamteloze boer. Gajes, even smerig als de grachten die ze hebben gegraven. Dat idee gaat er niet meer uit. Zeker niet als het zo nu en dan weer eens bevestigd wordt.

Mocht u dit jaar nog naar Frankrijk gaan voor het een of ander: meet uzelf een Pools accent aan of zo. U zal met alle egards worden behandeld.

Eén reactie to “Canaux, canards, canaille”

  1. Paddy said

    En als ik nou Engels met een Frans accent praat?

Geef een reactie

