Hitler in de reclame, een overzicht (2)

juni 11, 2009

Hitler verklaart de oorlog aan het koufront.

Zoals we in de vorige aflevering van de wetenschappelijke studie ‘Exploiting Hitler: der Führer in advertising’ zagen, wordt Hitler voornamelijk ingezet als symbool voor het absolute kwaad. Vandaag leren wij dat er ook landen bestaan waarin Hitler deze betekenis niet heeft. Maar daarover later meer. We gaan eerst lachen met Hitler.

Lachen met Hitler
Lachen met Hitler kan verdomde goed. Zie deze sketch van Monty Python, waarin de nazi-top naar een klein gehucht in Engeland blijkt gevlucht om daar de nazipartij nieuw leven in te blazen. De Duitsers hebben het een tijdje geleden ook geprobeerd met de film Mein Führer. Wat ik daarvan gezien heb (een trailer en wat kleine voorstukjes) was volledig ongrappig. Het was wel grappig bedoeld, dat zag je, en dat was natuurlijk ook het euvel. Men vond het allemaal zeer gewaagd van zichzelf. In Duitsland hield men niet voor niets zo van Rudi Carell.

Maar goed. In de reclame houdt men ook wel van humor op z’n tijd. In de vorige aflevering zagen we in een advertent dat Hitler zijn schaamhaar hetzelfde droeg als zijn snor. De meeste Hitler-advertenties trachten te lachen met Hitler door hem in een andere context te plaatsen.

Hitler was een neger

Zo zien wij hier een advertentie voor het Griekse radio-station Galaxy FM. Adolf Hitler met een Afro. Black people are the future of music, lezen wij in een fijn gotisch lettertypeje. De Griekse slogan onderaan schijnt naar het Engels vertaald te kunnen worden als ‘all music no dogma’. In dezelfde serie verschenen advertenties met Stalin met een Elvis-kapsel en Mao Tse-tung met Kiss-schmink.

Hitler had een matje

Hitler met het kapsel van John de Wolf. Voetbal en facisme zouden niet samengaan. Onzin natuurlijk. Voetbal en facisme gaan prima samen. Ongekamd lang haar voor mannen en facisme gaan misschien niet samen, hoewel dat natuurlijk nog maar de vraag is. Maar als John de Wolf een Duitse vedette in de jaren dertig en veertig was geweest, dan had hij vermoedelijk gewoon zijn haar afgeknipt. (Niet dat ik hiermee een moreel oordeel over John de Wolf wil vellen, ik probeer gewoon een situatie te schetsen.)

Hitler was een surfdude.

Hitler als relaxte dude met zonnebril en hawaïhemd. Hier wordt Hitler gebruikt om het Turkste theemerk Rasayana aan te prijzen. Als Hitler Rasayana-thee had gedronken, dan had hij nooit zin gehad om de holocaust in gang te zetten. Zoiets wil men kennelijk zeggen. Ze hebben er ook nog een met Hitler die aan een bloemetje ruikt en Hitler die een smiley naast z’n medailles heeft gespeld. Rasayana Thee is ongetwijfeld heel iets anders dan gewone thee, want dat mocht Hitler graag drinken. “Jeden Tag ein Tasse Tee, keeps Herr Doktor away”, mocht ie graag zeggen. Hij had zelfs z’n eigen theehuis.

Hitler deed de afwas.

Hitler deed de afwas. Reclame voor History Channel, naar ik vermoed een tv-kanaal dat uistluitend programma’s met een historisch karakter uitzendt. Ze laten alleen de hoogtepunten zien, zeggen ze met de advertentie. Ergens wel jammer, lijkt me, want die hoogtepunten, die kent iedereen op een gegeven moment wel. Soms is het juist aardig om Hitler te zien afwassen, om hem een frisbee naar Blondie zien gooien of het haar van Eva Braun uit de klit te zien halen. Maar nee, dat soort beelden wenst History Channel liever voor z’n reclame te bewaren.

Hitler was een pizzabezorger.

Hitler als pizzabezorger. En wel de pizza’s van Hell’s Pizza. Inclusief citaat van Adolf: het is mogelijk om mensen te laten geloven dat de hemel de hel is. Ik ben er nog niet helemaal uit wat deze quote precies betekent voor Hell’s Pizza. Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe dubieus dit billboard precies is. Maar dat de Joodse gemeenschap in Nieuw-Zeeland er niet echt blij mee was, daar kan ik me iets bij voorstellen. Hell’s Pizza besloot de billboards terug te trekken, en gaven toe zich vergist te hebben in het gevoel voor humor van hun medemens. “We thought that people would be able to see a funny side to a guy doing a ’sieg heil’ salute with a piece of pizza in his hand”, aldus Kirk MacGibbon van het verantwoordelijke reclamebureau. Onduidelijk is of Kirk wel wist dat die ‘guy’ de daarnaast geciteerde Hitler was.

Dubieus
Maar het aardigst zijn toch wel de advertenties en billboards die zich eigenlijk niks aantrekken van Hitlers reputatie. Zie bijvoorbeeld deze advertentie van Conqueror Real Estate uit Dubai.

Hitler kocht z'n onroerend goed bij Conqueror.

Brainstormsessie bij Conqueror: “We heten Conqueror. Daar moeten we iets mee doen. Noem eens wat conquerors? Vasco da Gama? Te lang geleden. Adolf Hitler? Ja, wel eens van gehoord. Prima. En dan zetten we dat zinnetje van Tony Montana erbij: The World Is Yours en klaar is kees.”

Maar de mensen van Conqueror wisten tenminste nog wie Adolf Hitler was en wat hij zoal gedaan heeft. In Thailand lijkt men helemaal niks af te weten van Hitlers plek in de geschiedenis. Of het interesseert ze niet.

Hitler at graag thais.

Daar vindt men Hitler bijvoorbeeld wel een aardige naam voor een eettentje. En die nazi-kleurtjes geven bovendien een vrolijk uiterlijk aan het geheel. Dit ter inleiding van de nu volgende advertentie, waar het me eigenlijk om te doen was:

Hitler had ook verwarming nodig.

Deze advertentie zorgde enige jaren her voor wat opschudding. De Thaise importeur van verwarmingen van het merk DBK wilde laten hoe degelijk de radiatoren waren die hij verkocht. En dus plaatste hij Hitler naast zo’n radiator. Want Hitler is Duits en Duits betekent degelijkheid. In feite wordt Adolf Hitler hier gebruikt als een soort keurmerk. Waren ze in Duitsland niet blij mee. Ze wisten in Thailand overigens nog net wel dat Hitler destijds aan oorlog had gedaan, getuige de vrij gevatte tekst: “Verklaar de oorlog aan het koufront.

En verder
Dan heb ik verder nog een advertentie in de aanbieding waar Bridget Maasland blij om zal zijn. Hitler als dierenvriend. En dieren als Hitlervriend. Een advertentie uit Roemenië die ervoor moest zorgen dat meer mensen een weeshond in huis namen. Er was nog een variant met Ceausescu en met Bush. De boodschap (naast: Bush is een dictator): ook al bent u de duivel, een hond houdt van u:

Hitler danst met Blondie.

Voorts nog een postkaart waarop je Hitlers snor kunt wegkrassen om te ontdekken hoe je de controle over je geld weer kunt terugkrijgen..

Hitler was een bankdirecteur.

Weer eentje voor History Channel, gecentreerd rond het thema dat de geschiedenis zich herhaalt. “Helaas laten wij herhalingen zien“, luidt de tekst. We zien Hitler met daarnaast Robert Mugabe, de beroemde dictator van Zimbabwe, die dus een Hitlersnorretje heeft:

Hitler en Mugabe, twee snorren, één gedachte.

De laatste advertentie die ik met u wil delen vind ik werkelijk verbluffend. Een advertentie voor Luxor markers. De gehele tekst én de gemarkeerde tekst kunnen afzonderlijk van elkaar worden gelezen. Er waren ook varianten van Ché Guevara en Charlie Chaplin.

Hitler, een gemarkeerde dictator

(Klik voor groter.)

Tot zover dit uiterst overzichtelijke overzicht, al zeg ik het zelf.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: