Balkenende bekent schuld: “Alles is mijn fout”

juni 5, 2009

Balkenende in de put.

Minister President Jan Peter Balkenende (CDA) heeft besloten dat het zijn schuld is. Wat? “Alles”, aldus een neerslachtige bewindsman.

De premier zit in zijn torentje. Buiten verdwijnt de zon weifelend achter de wolken, binnen is het donker op één sfeerloos bureaulampje na. “Het begon ‘n beetje te dagen toen ik donderdagnacht in de auto terug naar huis zat na mijn optreden bij Knevel en Van den Brink. Duidelijk. Jack (de Vries, red.) belde om mij te feliciteren. Goed. Maar ik voelde dat het niet goed was. Ik had m’n verhaal gehouden, zoals ik dat altijd hou, maar er miste iets. Een gevoel. Een gevoel dat ik alles aan kan. Ik deed mijn stropdas af en precies toen hoorde ik op de radio een zanger zingen dat alles zijn fout was. Everything’s my fault, zong hij. Het was een Engelstalig lied.”

Navraag bij de chauffeur leerde dat Jan Peter Balkenende naar All Apologies van Nirvana aan het luisteren was, de band onder leiding van de betreurde Kurt Kobain. “Nirvana, dacht ik bij mezelf. Nirvana, Jan Peter, is dat niet wat de boeddhisten altijd proberen te bereiken? Ja, dat is wat de boeddhisten altijd proberen te bereiken. En is niet ook de Dalai Lama een boeddhist. Ja, dat is hij. En toen viel het kwartje.”

Van Kok? Nee, van Jan Peter Balkenende. “Ineens begreep ik het: alles is mijn fout. China die de Dalai Lama maar blijft tegenwerken, de opkomst van Wilders, het succes van de Europa-sceptici, de economische wereldcrisis, de moord op Theo van Gogh, het uitblijven van een oplossing voor het conflict tussen Israël en Palestina, Zeg ‘ns Aa, Harry Mulisch die de Nobelprijs maar niet wint, het falen van het Nederlands Elftal, het blijvend falen van Marco van Basten, het verstopte toilet van Maria (van den Hoeve, red.), de Noord-Zuidlijn, de Betuwelijn, wereldhonger, Aids, Jan Smit en Yolante uit elkaar, Adam Curry en Patty Brard uit elkaar, de Toppers die sneuvelen in de halve finale van het Eurovisie Songfestival, de 6,4 voor Engels van Amélie, de oorlog in Irak, Yoko Ono, de teloorgang van ons onderwijs, de huwelijkscrisis tussen Berlusconi en zijn lieftallige vrouw, het getwitter van Verhagen, de algehele verloedering, het morele verval, de ellende waarin het leven van zovelen verkeert. Allemaal mijn fout. What else could I say?”

Everone is gay, probeert uw verslaggever zijn premier nog op te beuren. Maar het mag niet baten. De lippen van de man die ooit in één adem met Harry Potter werd genoemd beginnen te trillen. “Sorry”, prevelt hij. Jan Peter Balkenende legt zijn hoofd in zijn handen en begint hartstochtelijk te huilen.

4 Reacties to “Balkenende bekent schuld: “Alles is mijn fout””

  1. mescaline said

    En daarna niet opstappen hè ? FAIL.

  2. cole said

    Ja, Balkenende is een soort Molovich: volkomen depressievrij, volledig van zichzelf overtuigd, en immer goed gemutst en optimistisch.

    Zijn mooiste soundbite gister betrof “Mevrouw Verdonk” en haar peilingen vorig jaar.

  3. Paddy said

    Kijk, dát is nou een man op wie ik zou stemmen!

  4. Rigo Reus said

    Ja, maar evengoed mist hij een stukje voet.

Geef een reactie

