Hitler in de reclame, een overzicht (1)

juni 4, 2009

Als Hitler een hoed had gehad, dan was er niks gebeurd.

Hitler in advertenties, in Nederland heb ik het nog nooit gezien. Dat kan natuurlijk aan mij liggen, maar wellicht heeft men hier gewoon iets te veel ontzag voor het absolute kwaad. Of iets te veel angst voor de controverse. Maar elders mag men ‘die kleine grote man met die kleine snor’, om met de Vliegende Panters te spreken, graag laten opdraven om een commerciële of ideële boodschap (of beide) over te brengen. Een kleine rondgang in een tweeluik.

Andere tijden
Er was een tijd dat Hitler het absolute kwaad in wording was, en het weldenkende deel van de wereld hem nog enkel kende als ‘de vijand’. Die vijandelijkheid vond z’n hoogtepunt in de jaren ’40 tot en met ’45 van de vorige eeuw (ik dacht, ik vermeld het maar even, dit schijnt niet meer tot de basiskennis te behoren) . Met name in de VS werd die vijandigheid gebruikt om, met het nodige patriottisme, waar van eigen bodem te verkopen. Aanvoerder in dit genre was Philco Corporation, een bedrijf dat batterijen, radio’s en later ook koelkasten en airco’s vervaardigde.

Hitler baalt van Philco

Hitler baalt nog steeds van Philco

In haar advertenties bezong Philco de Amerikaanse waarde vrijheid en staken zij de draak met Hitler. Philco (met name dankzij radio’s voor in vliegtuigen) hielp mee aan de onvermijdelijke overwinning. Zo lang de voorraad strekte kon je een reproductie van de anti-Hitler-tekeningen bestellen.

Hitler doet aan carpoolen

Een ander beroemde advertentie is bovenstaande. Hierin wordt ingespeeld op het schuldgevoel van de alleen-rijder. De boodschap moge duidelijk zijn: als je alleen rijdt, verspeel je benzine en geef je Hitler een lift naar wereldheerschappij. Carpoolen is dus het devies.

Godwin-advertenties
Net zoals in de carpool-advertentie, verschijnen er vandaag de dag ook geregeld advertenties die inspelen op het idee dat niemand met Hitler geassocieerd wil worden. Guilty by association. Destijds omdat het de vijand was, nu omdat het het absolute kwaad is.

Hitler droeg bont

Zo ziet u hier een anti-bont-advertentie. Hitler droeg bont, Hitler was het absolute kwaad, iedereen die bont draagt kan wel eens tot het absolute kwaad behoren. Of distantieert zich er tenminste niet van. Bontdragers hebben geen respect voor het leven en zijn niets minder dan moordenaars.

Hitler was een vegetariër

Een door z’n makers zelf verzonnen advertentie voor Super Meatboy, de naam van een Nintendo Wii-game, als ik het goed heb begrepen. Hitler was een vegetariër, Hitler was slecht, vegetariërs zijn slechte mensen, slechte mensen kiezen niet voor Meatboy. Speel dus Meatboy als je een goed mens bent. Na een stormpje van protest haalde Meatboy ijlings de kopregel van z’n online advertentie. Maar Google onthoudt alles (net als Hitler trouwens, die onthield ook alles).

Hitler is ook begonnen als spermacel

Een advertentie ter bevordering van het gebruik van latex. De redenatie is dat Hitler nooit bestaan had als zijn vader een condoom had gebruikt. Waar natuurlijk, maar dan kunnen we net zo goed helemaal op houden met ons voortplanten. Deze advertentie heeft ook een variatie met Osama bin Laden en Mao. (Dat gebeurt trouwens wel meer, als er in series wordt gewerkt, dan zijn er een aantal usual suspects: Hitler wordt geregeld vergezeld door Bin Laden, Stalin en Mao Tse-tung. Alle vier met duidelijke fysieke kenmerken, respectievelijk snor met kapsel, baard met tulband, snor met kapsel en kapsel.)

Hitler was een massamoordenaar, maar andere dingen massamoorden beter
Een andere constructie zien we in onderstaande advertenties tegen malaria en het roken van sigaretten. Beide willen uiteraard duidelijk maken hoeveel slachtoffers er zijn gevallen door respectievelijk malaria en het roken van sigaretten. Nu kunnen we dat ook zeggen van bijvoorbeeld ouderdom (misschien wel de grootste moordenaar aller tijden) en het verkeer. (Het zou in dat kader, bedenk ik me nu, aardig zijn om eens uit te zoeken of de door Hitler geïnitieerde Volkswagen Kever meer slachtoffers heeft geëist dan Hitler zelf.)

Malariamuggen zijn grotere massamoordenaars dan Hitler

Sigaretten zijn grotere massamoordenaars dan Hitler

Zoals we al zeiden, sigaretten zijn grotere massamoordenaars dan Hitler

Laatste anti-rook-advertentie was tegelijkertijd (of eigenlijk: vooral) een parodie op een sigaretten-advertentie en verscheen op de achterkant van het satirische magazine MAD. Het eigenaardige aan het gebruiken van Hitler in een anti-rook-advertentie is dat juist de nazi’s fel tegen roken waren.

Het Mickey Mouse-effect
Ooit zag ik een documentaire over The Simpsons waarin bedenker Matt Groening uitlegde dat hij The Simpsons zo had getekend dat ze, net als Mickey Mouse, zelfs als silhouet in één oogopslag te herkennen waren. Een soortgelijk effect zou het Adolf Hitler-effect kunnen heten: niet meer dan twee elementen zijn nodig om het te herkennen: een kapsel met een strakke scheiding en een snorretje.

Hitler was een ei, een slecht ei.

Een advertentie voor eieren van het merk Nulaid. We zien een ei met een Hitler-snorretje en een Hitler-kapsel. Nulaids slogan luidt: “History produced a lot of bad eggs. Thankfully ours are always good.” In dezelfde serie verscheen ook een ei met een Bin Laden-baard en -tulband en eentje met een Kim Yong II-billetje.

Als Hitler een hoed had gehad, dan was er niks gebeurd.

In Duitsland was men uiteraard altijd huiverig geweest om hun voormalige leider voor commerciële doeleinden te gebruiken. Maar Hut Weber, een hoedenwinkel in Bonn, durfde het toch aan, met bovenstaande vergelijking tussen Hitler en Charlie Chaplin. De hoed maakt het verschil.

Hitler schoor z'n schaamhaar.

En dan als slot van deel 1 van Hitler in de reclame een advertentie uit een reeks voor MTV Comedy Central Channel, waarin men in dit geval middels het snorretje van Adolf Hitler aantoont humor serieus te nemen. Het snorretje blijkt niet alleen onder z’n neus te zitten, maar ook boven z’n pielemoos. Lachen met Hitler dus, maar daarover meer in het volgende deel van ‘Hitler in de reclame’.

Advertenties

2 Reacties to “Hitler in de reclame, een overzicht (1)”

  1. […] Hitler in de reclame, een overzicht (1) […]

  2. Karl Kraut said

    Hier nog veel meer, niet alleen in de reclame:
    http://blogs.taz.de/hitlerblog/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: