Doorgedraaid

mei 27, 2009

Draaiorgel

In de zomer van 2007 zat ik op een bloedhete zaterdagmiddag een beetje halfnaakt hangend in mijn chesterfield naar een touretappe te kijken, toen ik ergens ver weg wat geschreeuw hoorde. Al wat eerder had ik, nog verder weg in mijn bewustzijn, reeds een draaiorgel waargenomen, waarvan ik dacht dat deze onderdeel uitmaakte van het Tour-circus dat zich ophield ter hoogte van de zendwagen van waaruit Dijkstra & Ducrot hun act opvoerden. Aangezien het geschreeuw enigszins Frans aandeed, verweven deze klanken zich naadloos met elkaar in mijn voorstellingsvermogen. Ik besteedde er geen verdere aandacht aan. Maar het Franse geschreeuw werd langzaam luider en bleef maar aanhouden.

Op een gegeven moment werd het zo luid, dat het Franse geschreeuw niet meer uit mijn tv maar vanaf de straat leek te komen. Ik onthechtte mijn zwetende lijf van het Engelse rundleder, stapte lusteloos naar het open raam en zag hoe een dolgeworden Fransman luid schreeuwend op het dak van de tegenover mij gelegen woonboot stond te dansen. En even later zijn dans onderbrak om in de gracht te springen. Aan de overkant hees hij zich op het droge, waarna hij omliep en weer op de boot van mijn overbuurman klom om te schreeuwen, te dansen en in het water te springen. Deze routine herhaalde zich nog een keer, waarna de man al schreeuwend en dansend verder de straat in ging, richting het bejaardentehuis. Ik leunde uit mijn raam om niks te missen en merkte toen pas dat ook het geluid van het draaiorgel niet uit mijn tv kwam. Kennelijk had de directie van het bejaardentehuis het nodig geacht om haar bewoners op deze bloedhete dag te tracteren op klanken uit hun jeugd. Oud worden in Nederland, het is geen pretje.

Later begreep ik van de Amsterdamse stadzender AT5 dat de Fransman een verkeerde paddo had genomen. Maar ik wist wel beter. Het was het geluid van het draaiorgel dat hem de bad trip had bezorgd.

(Uit: Waarom ik draaiorgels haat, Max J. Molovich op Panzerfaust, 15 juli 2008)

4 Reacties to “Doorgedraaid”

  1. L* said

    Gefeliciteerd dan maar met uw nieuwste websiteinternetblogproject.
    Ziet er gelikt uit.

  2. L* said

    Chimsky…..familie van Chomsky, Noel ?

  3. Max J. Molovich said

    Daar kom ik nog wel zo nu en dan op terug.

Geef een reactie

