Het oog van de naald

mei 24, 2009

Kameel door het oog van een naald

“Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat.” Aldus Jezus Christus tot zijn discipelen nadat een rijke jongeling geen zin had al zijn bezittingen aan de armen te geven in ruil voor het eeuwige leven. (Het verhaal van de rijke jongeling – Mattheus 19:16-21) Ik heb dat altijd een eigenaardig beeld gevonden van de Zoon Gods.

Een kameel die door het oog van de naald kruipt. Je moet er maar opkomen. Altijd gedacht dat Jezus een beetje aan het freestylen was toen hij dit zei, wellicht had hij weer eens wat water in wijn veranderd en gaf hij zijn mond maar een gooi. Soms heb je dat, dat je ineens iets onzinnigs uitkraamt, wat evenwel een heel aardig beeld oplevert, ook al slaat het helemaal nergens op. Dat Zijn woorden zo’n 2000 jaar later zo wijdverbreid waren, kon Hij ook niet vermoeden.

Maar vandaag las ik dat Jezus het woord kameel misschien helemaal niet in de mond heeft genomen. Hoogstwaarschijnlijk hebben we hier met een vertaalfout te maken. Jezus, die in het Aramees sprak, heeft vermoedelijk het woord ‘gamla’ gebruikt, dat, in combinatie met het werkwoord ‘rijden’ inderdaad kameel betekent, maar op zichzelf staand als ‘touw’ moet worden vertaald. In het Grieks, waarin het Nieuwe Testament oorspronkelijk is geschreven, is moeilijk uit te maken of er nu ‘kamèlos’ (=kameel) stond of ‘kamilos’, dat ankertouw betekent.

Een ankertouw door het oog van de naald proberen te krijgen is een logischer beeld dan een kameel er doorheen laten gaan.

Die kameel levert evenwel een veel aardiger beeld op. Volgens sommige bijbelkenners had Jezus het overigens wel degelijk over een kameel. Zij menen dat Jezus’ uitspraak een variatie was op de bij Joodse rabbi’s populaire uitdrukking dat iets net zo moeilijk is als een ‘olifant door het oog van een naald’ te krijgen. Aangezien er in het Jeruzalem rond het jaar nul niet zoveel olifanten waren, gebruikte Jezus een voor iedereen herkenbaar dier om zijn punt te maken.

Ikzelf sluit niet uit dat Jezus hier een woordgrapje maakte. Dat Hij, als een Seth Gaaikema avant la lettre speelde met de twee betekenissen van het woord ‘gamla’. Hoogstwaarschijnlijk vertraagde Hij een beetje om het woord ‘gamla’ te benadrukken en keek Hij er veelbetekenend bij. “Toen de discipelen dit hoorden waren zij verslagen. Want ze mochten hun leermeester wel, maar waarom moest Hij zulke flauwe grappen maken?” (Mattheus 19:25)

Advertenties

8 Reacties to “Het oog van de naald”

  1. Hoof said

    Na veel oefenen en het opofferen van diverse kamelen ben ik tot de conclusie gekomen dat het best mogelijk is om een kameel door het oog van de naald te krijgen.

    Je moet er alleen a. geduld en b. vrij scherp gereedschap voor hebben.

    Voor zover ik weet is het geen voorwaarde dat de kameel het na het passeren van het oog van de naald nog doet, toch?

    Verder lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_of_a_needle

  2. Molovich said

    Het zal wat tijd kosten, maar je hebt een punt Hoof. Of je (sorry: U) bent God, want Jezus voegt er nog het volgende aan toe: “Bij de mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.”

  3. TRS said

    Een naald door een kameel krijgen is overigens ook nog niet zo eenvoudig.

  4. Molovich said

    Gewoon laten doorslikken. Dan moet het toch ooit ook wel uitkomen. Lijkt me.

  5. Het gaat wel degelijk om een kameel, Max, en niet om een touw. Jezus bedient zich hier van een hyperbool. Wat denk je, dat de discipelen zo geschrokken zouden hebben gereageerd als Jezus het inderdaad over een touw had gehad? Ze vroegen: “Maar als het zo is dat een kameel eerder door het oog van een naald kruipt dan dat een rijke in de hemel komt, hoe kan dan ooit iemand in de hemel komen?” En Jezus suste: “Voor mensen is dat onmogelijk, maar God kan alles.”

  6. Rigo Reus said

    Meester Dijkstra, groep 6 basisschool, verklaarde deze parabel destijds als volgt: de toegangsdeuren van de Midden-Oosten steden van destijds bestonden uit twee grote uitslaande deuren. Vergelijkbaar met de staldeuren van onze boerderijen. Met in die twee deuren een kleine te openen deur. En die zou dan het “oog van de naald” kunen zijn, groot genoeg voor een mens, te klein voor een kar. Daar zou met heel wat moeite dan net een kameel door kunnen.
    Maar het gaat natuurlijk om het verschil tussen die rijke en die arme.

  7. Molovich said

    Peter, een ankertouw door een naald wurmen is ook schier onmogelijk. Dus met die hyperbool zou het ook wel goed zitten als Jezus het daarover gehad had. Die discipelen, dat zijn een stelletje nerveuze nichten van heb ik jou daar, die schrikken al als je zegt dat ze zojuist mayonaise hebben gemorst op hun pas gewassen jurk.

    Rigo, die verklaring was ik ook nog tegengekomen. Wellicht dat Jezus, geinponem die hij was, daar ook naar verwees in zijn grapje.

    Overigens, het gaat misschien inderdaad over het verschil tussen arm en rijk, en dat het moeilijker is voor een rijke om het Koninkrijk Gods te betreden dan voor een arme. Maar de werkelijke essentie zit ‘m denk in de laatste, door mij en Peter Breedveld reeds aangehaalde woorden: “Bij de mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.”

    Het komt er dus weer eens op neer dat God zo ongrijpbaar is als de pest. Een raadsel, gewikkeld in een mysterie, verpakt in een enigma. Opdat je ‘m nooit kunt pakken op tegenstrijdigheden of inconsequenties.

  8. Anthony said

    Kameel door het oog van de naald. Er was in Jerusalem een stadspoort die zo werd genoemd. Volgepakte kamelen moesten afgeladen worden om door de nauwe doorgang te kunnen. Deze uitspraak is een bron van preken. De onmogelijkheid voor rijke mensen om in de hemel te komen. Wanneer je de tekst goed leest, vooral woord en wederwoord dan zijn zulke preken niet in overeenstemming met de woorden van Jezus. Op de vraag van de rijke man antwoord Jezus in de eerste instantie dat hij zich aan de tien geboden moet houden, en noemt er een paar. Pas als de rijke man doorvraagt krijgt hij als antwoord, O, je wilt dus volmaakt worden, verkoop je bezit, verdeel het onder de armen en volg mij. Dat ziet hij niet zitten en dan komt de uitspraak over de kameel. Bij al die preken ontbreekt het onderscheid tussen wat Jezus zei tegen de gewone mensen en tegen het groepje ingewijden die hem volgden. Aan die laatste groep stelt Jezus uiteraard hogere eisen. Dus als je rijk bent hoef je niet alles weg te geven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: